Ga naar inhoud


Werking LNB


hugo52

Aanbevolen berichten

Ik heb een schotel en een ontvanger RSPdx, een rado ontvanger dus.

Nu verwacht ik dat ik iets kan ontvangen in het spectrum 900-1400 Mhz.

Maar het werkt niet, de lnb krijgt wel spanning maar moet ook nog iets in de LNB worden ingeschakeld?

Graag je reactie, Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Een schotel ontvangt dankzij de omzetting in de LNB het spectrum tussen 9.750 GHz en 12 Gigaherz.

 

De ontvanger "kijkt" naar het spectrum tussen ongeveer 900 en 2.100 Mhz.

 

Met jouw configuratie ga je dus geen ether signalen tussen 900 en 1400 MHz. ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 minuten geleden, hugo52 zei:

de lnb krijgt wel spanning

Bij 13 volt spanning is de lnb verticaal gepolariseerd, bij 18 volt voeding horizontaal.

 

Wat wil je eigenlijk ontvangen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de info, ik zal de spanning gaan meten.

Eigenlijk wil ik de straling van de zon ontvangen als variabele ruiswaarde, zie ook Radio Jove.

De dipool antenne van Radio Jove werkte bij mij niet omdat er teveel RFI in de lucht zit.

Wordt vervolgt, Hugo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stuur 5 volt naar de LNB,, dit is een duo, maar maakt het nog uit op welke je de spanning zet?

5 volt,, dan zal hij waarschijnlijk niets doen of zit hij zonder spanning al op een bepaalde band?

Groet Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk als er, zoals bij mij, 0 khz wordt aangeboden zal hij alleen in de lage band werken, de spanning 13 of 18 volt maakt de volgende selectie H of V.

De 5 volt zal onvoldoende zijn om het te laten werken.

Klopt dit een beetje,

Graag je reactie, Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ceesv aangaf, vergeet de LNB, die is alleen voor 10,7 tot 12,75 GHz geschikt.
900-1400 MHz kan je SDR rechtstreeks ontvangen.
Dit bereik is bezet met mobiele, aero en GPS systemen.
Voor radioastronomie is een rustig gebied van 1400 tot 1427 MHz toegewezen.
Knutsel eerst eens een ca 10 cm dipooltje in je schotel brandpunt, gewoon met de coax afscherming en binnenader.
 

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
32 minuten geleden, hugo52 zei:

De 5 volt zal onvoldoende zijn om het te laten werken.

Klopt dit een beetje,

Op 5 Volt zal een LNB voor Satellietontvangst niet werken.

Voor het meten van Zonneruis is een Omroepband LNB niet bedoeld.

2 uren geleden, hugo52 zei:

Nu verwacht ik dat ik iets kan ontvangen in het spectrum 900-1400 Mhz.

Een omroep LNB zal daar niets ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-4-2024 om 11:32, hugo52 zei:

Dank je voor de info, ik zal de spanning gaan meten.

Eigenlijk wil ik de straling van de zon ontvangen als variabele ruiswaarde, zie ook Radio Jove.

De dipool antenne van Radio Jove werkte bij mij niet omdat er teveel RFI in de lucht zit.

Wordt vervolgt, Hugo

 

Zonneruis zou ik niet via de LNB gaan ontvangen maar gewoon rechtstreeks op (rond) bijvoorbeeld 1000-1300MHz.  Je zou het kunnen proberen door een goed afgestemde dipool in het brandpunt van de schotel, de RSPdx daar met een zo kort mogelijke kabel op aansluiten en dan de schotel uitrichten op de zon - rekening houden dat het vast om een offset schotel gaat.  Maar, omdat de zon maximaal een paar Db verschil geeft met de "omliggende" sky zal het detecteren niet mee vallen.  Je zou dan moeten vergelijken met "cold sky".

 

Daar rekening mee houdend: Ik heb even naar het ruisgetal van de RSPdx gezocht, die is op z'n best 2.1Db op 200MHz, boven 1 GHz zit je op > 4Db, veel te hoog.  Je kunt met een 1 meter schotel of groter best wel iets MITS de rest van je ontvangstketen op orde is.   Kijk hier https://groups.io/g/Moon-Net eens en zoek in de berichten van afgelopen maand(en) eens op "sun noise".  10GHz is een golflengte van 3cm, er loopt momenteel een langere discussie, het is geen compleet uitgewerkt verhaal maar het geeft je handvatten om verder te zoeken.

 

ALternatief:  Ga eens naar een open dag in Dwingeloo https://www.camras.nl/ en maak daar eens een praatje met mensen die je op weg kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...