Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er zijn 3 manieren om de receiver uit te zetten. 
1- standby mbv de AB
2- volledig uitschakelen via het menu, dan brand er nog een led.
3- de fysieke knop op het apparaat omzetten.
Welke is geschikt als je de coax kabels gaat wisselen en geen kortsluiting wilt riskeren?

Geplaatst:

voeding afzetten is de enige veilige dus optie 3

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

• Moderator
Geplaatst:

Ik heb het al eerder aangegeven.

spanningsloos maken!

Dus uitschakelen via het menu.

Daarna de netsteker trekken uit het stopcontact.

Niet de schakelaar gebruiken op de achterkant van de ontvanger, daarvoor zijn ze niet gemaakt.:cool:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Waarom blijft er in de slaapstand van een satellietontvanger spanning op de coaxkabel staan?
Omdat een satellietontvanger werkzaamheden doet als hij niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld:
- fastscan zenderlijst bijwerken
- software updates bijwerken die hij via de satelliet krijgt

Hiervoor is het nodig dat hij de satelliet kan ontvangen, dus de lnb in bedrijf is. De lnb moet dan wel van voeding voorzien zijn anders kan dit niet.
Dus bij werkzaamheden aan de coaxkabel, stekker er uit om kortsluiting te voorkomen.

Geplaatst:
21 uren geleden, Only-FTA zei:

Er zijn 3 manieren om de receiver uit te zetten. 
1- standby mbv de AB
2- volledig uitschakelen via het menu, dan brand er nog een led.
3- de fysieke knop op het apparaat omzetten.
Welke is geschikt als je de coax kabels gaat wisselen en geen kortsluiting wilt riskeren?

Sommige ontvangers hebben in het LNB-menu ook de mogelijkheid om LNB-spanning UIT te zetten. Dat zou dus ook moeten  werken om de kabel spanningsvrij te maken.

Voor het overige: Ik zou niemand "aanraden" om onder spanning antennekabels los- of vast te schroeven.

Maar ikzelf doe dat in de praktijk toch best regelmatig, vooral bij wat 'kleine' veranderingen. Dat wou ik je toch ook maar even melden.

Daarbij houd ik het volgende in mijn hoofd:

- De spanning komt van de ontvanger, en staat op de "kern" van de kabel/F-stekker. Je moet dus vooral uitkijken met kabels die van de ontvanger afkomen, en eindigen met een "mannetje F-stekker". Als de uitstekende kern van die kabel ergens een chassis van een apparaat raakt, of de mantel van een andere F-stekker, heb je je kort-sluit scenario.

Andersom betekent dit: Als je geen kabel meer aan je ontvanger(s) hebt aangesloten, kan je allerlei werk aan je kabels/switches/LNBs doen, zonder problemen. Als je dan pas als laatste weer het mannetje F-stekker aan je ontvanger aansluit, heb je het risico ondertussen aardig beperkt.

- De meeste ontvangers hebben een kortsluit beveiliging voor de antenne-aansluiting, en gaan dan in protect mode. Daarvoor is dan ofwel een nieuwe (koude) herstart nodig, of de ontvanger probeert zelf of de sluiting is opgeheven, en of hij weer kan opstarten. Dat levert dan geen blijvende schade op.

Maar dit betekent natuurlijk niet, dat die kortsluitbeveiliging niet kapot kan gaan; je moet het daar niet op aan laten komen.

- Diseqc switches hebben voor zover ik weet nooit een kortsluit beveiliging. Die zijn dus, als je tussen switch en LNB sluiting veroorzaakt, doorgaans meteen de sigaar. Dus daar moet je (nog) voorzichtiger te werk gaan!

Dan nog het punt van @ceesv in deze post: 

https://www.sat4all.com/forums/topic/383007-hoe-gebruiken-sat-finder-met-draaiknop/page/2/#findComment-2775390

Ik kan niet beoordelen hoe groot 'het gevaar' van dergelijke 'potentiaalverschillen' is.

Ikzelf heb de 230-volt stekkers van alle A/V-apparatuur die bij mij thuis met elkaar verbonden is zó gepoold in de stopcontacten, dat het potentiaalverschil tussen het apparaatchassis en de aarde van mijn woning, zo laag mogelijk is (natuurlijk gemeten als het apparaat geen contact heeft met de andere A/V apparaten). Dat zou allerlei zwerf-potentiaal al moeten verminderen.

Daarnaast verbind ik antennekabels alleen, nadat ik eerst even de 'aardes' tegen elkaar heb gehouden.

De 110 Volt waar ceesv over spreekt, is denk ik zeer hoogohmig, en zal niet leiden tot grote stromen. Anders zou je aardlekschakelaar er wellicht ook steeds van uitslaan, als je met je hand het chassis van je ontvanger of TV aanraakt.

Maar, zoals gezegd, dat is niet mijn vak en ik kan niet beoordelen hoe groot dit gevaar zou zijn.

Bij grotere (woning-overschreidende) installaties zou ik zeker checken of er "Erdungsblöcke" gebruikt worden, en anders nooit veranderingen te doen zonder alle spanning eraf te halen.

Voor het overige geldt het motto: "Kids, don't do this at home!"

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...