de vrije fries Geplaatst: vrijdag om 13:40 Geplaatst: vrijdag om 13:40 Tijdens IBC2025 presenteren NPO en Broadcast Partners een live 5G Broadcast-uitzending, waarbij de nieuwste ontwikkelingen in mediaverzending via de lucht worden belicht en een landelijke veldproef in Nederland wordt aangekondigd die in het vierde kwartaal van dit jaar zal beginnen. 5G Broadcast maakt het mogelijk om live tv, radio en mediacontent via de lucht direct naar smartphones te verzenden zonder mobiel datagebruik en zonder afhankelijkheid van mobiele telecomnetwerken. De technologie gebruikt een aparte frequentieband om één signaal efficiënt naar alle gebruikers tegelijkertijd te verzenden. Aangezien de verspreiding van de media volledig onafhankelijk werkt van internet en mobiele infrastructuren, is de technologie uitstekend voor toekomstige noodcommunicatie; en is al compatibel met de huidige LTE (Verder Versterkt) standaard en kan relatief eenvoudig worden geïntegreerd in toekomstige smartphones. Van 12 tot 15 september zal de tv-zender NPO 1 en de radiozender NPO 3FM worden uitgezonden vanaf de 150 meter hoge Cellnex RAI Amsterdam-toren. Het signaal is zowel binnen als buiten op compatibele apparaten in het IBC-complex te ontvangen. https://www.broadbandtvnews.com/2025/09/12/5g-broadcast-live-at-ibc2025-dutch-field-trials-on-air/?mc_cid=f646f057e1&mc_eid=81e698e4f0 groeten uit het vrije friesland deskundigheid door ervaring
OFDM Geplaatst: zaterdag om 10:54 Geplaatst: zaterdag om 10:54 Deze proef liep daar vorig jaar toch ook al? Ik ben verbaasd dat er een landelijke pilot komt. Helaas kan ik nergens vinden op welk kanaal, ik hoop in de 5G duplex gap dan stoort het niet op DVB-T2 DX. Intussen loopt die test al meer dan een jaar in Duitsland en heeft ARD toekomstige deelname on hold gezet. Op een Duits forum vraagt men zich terecht af wat eigenlijk het enorme? voordeel is ten opzichte van streamen via 4 of 5G. De onafhankelijkheid is zeker mooi vanuit de omroepen gezien maar de telecom providers hebben er weinig aan. En er is implementatie in de mobiele telefoons nodig. Dat mag technisch misschien niet moeilijk zijn maar het gaat m.i. om geld en wie er bepaalt.
Eduard07 Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Ik heb hier op 26 augustus al een topic over geopend om te melden dat die 5G tot nu toe een grote flop is in Duitsland en men de ontwikkelingen er heeft gepauzeerd. En dan te bedenken dat een paar jaar geleden op een achternamiddag voor de zomervakantie het Nedersaksische parlement DAB+ wou stoppen omdat 5G eraan zou komen en DAB+ toen al achterhaald zou zijn. Een parlement, "de markt" en "zelfoverschatting"... Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden Ik zag je topic later en inderdaad, het lijkt in Duitsland een flop te worden. Daar kijkt Totaal TV anders tegenaan maar in Nederland wordt nog een proef opgezet. Misschien ziet de NPO er wel brood maar zij gaan fabrikanten niet enthousiast maken om dit gratis in smartphones in te bouwen.
Eduard07 Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Ik zie met 5G hetzelfde gebeuren als bij DRM. Ik googelde er even op, en stootte gelijk op het volgende forum-topic uit.....september 2012, op de kop af 13 jaar geleden: https://buizenradioclub.nl/forum/29-radios-van-1970-tot-heden/19513-drm-daar-horen-we-niet-veel-meer-van-toch?start=0 Het kan verkeren met die voorspellingen. We zijn inmiddels 13 jaar wijzer. DRM is geen succes geworden, maar DAB+ volledig ingeburgerd. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 33 minuten geleden Geplaatst: 33 minuten geleden Ik zie niet in wat voor jou de exacte overeenkomst met DRM is. Misschien had DRM in bijvoorbeeld de VS wel een succes kunnen worden als daar nog geen satelliet radio bestond. DAB+ is ingeburgerd maar ook met moeite. Ik word richting streaming "geduwd" omdat een FM zender is afgehaakt, mijn (werk) autoradio geen DAB+ heeft, maar mijn telefoon wel audio naar de radio kan streamen. Het is dus gewoon voorhanden. Er zijn meer technische standaarden geweest die het loodje hebben gelegd. De reden dat ik weinig toekomst zie in 5G broadcast is omdat het te weinig toevoegt aan wat er al is. Daarnaast denk ik dat er veel te weinig commercieel belang is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen