Drs. IJzerbout Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Op 22 Maart 2026 trekt AFN de stekker eruit van hun 8 kanalen satellieten service via Ku-band De programma’s zijn dan verder via de IP streaming app AFN now te zien. Of overstappen naar de C-band satellieten waar dan een 4 kanaal service aangeboden wordt. Tja….het gaat met grote stappen achteruit met satellieten 📡 overdracht. Deze trend is niet meer te stoppen. bron: AFN radio. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
kees321 Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Daar was ik ook al bang voor, de technieken volgen elkaar snel op dan wel wisselen elkaar af en/of blijven naast elkaar bestaan. Eerst was er middengolf, toen draadomroep ( veel beter geluid ) maar werd vervangen door draadloos FM maar nu toch weer overal draden naar de huizen *) Zo ook met de lange afstand verbindingen, eerst (zee) kabels, toen satellieten ( alle kabelschepen naar de schroot ) , nu weer kabels. Maar vaak is het zo dat bij een nieuwe techniek op den duur de oude een andere toepassing krijgt of een aanvulling blijft. De TV verving de bioscopen niet om eens wat te noemen. En over satelliet ontvangst (geostationair) , dat zou een "mooie" functie kunnen hebben in geval van groot onheil. Dus naast de noodradio ook een nood satelliet ontvanger. Want of de aardse zenders nog iets uit kunnen zenden bij elektriciteits uitval dat is ook nog maar de vraag. *) Zo word alles beter behalve opbellen, daarvoor gaat men (ik niet) in een huis zitten naast een dikke internetverbinding en dan met een zendertje door bouwmaterialen heen verbinding maken met een mast op een paar km afstand. En, een paar fatsoenlijke luidsprekers kom je ook steeds minder tegen.
digitaal kijker Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Uitzenden via internet is goedkoper voor de uitzendomroepen dan via satelliet dat veel geld kost. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's. Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10, Konig FTA20
Codx Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden 3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Tja….het gaat met grote stappen achteruit met satellieten 📡 overdracht. Deze trend is niet meer te stoppen. Dit heeft niks met techniek te maken maar met bezuinigingen van de Amerikaanse regering. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Drs. IJzerbout Geplaatst: 8 uren geleden Auteur Geplaatst: 8 uren geleden Daar is niets tegen te zeggen. Waarom meer geld uitgeven dan nodig is? Als je er de doelgroep, in dit geval Amerikaans leger personeel net zo goed of zelfs beter mee kan bereiken voor minder geld, dan waarom niet? Een soldaat kan nu tijdens zware gevechten in het veld op z’n mobieltje mooi even naar een film op AFN TV kijken. Met satelliet was dat toch even een stuk lastiger. 1 “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
OFDM Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden 4 uren geleden, digitaal kijker zei: Uitzenden via internet is goedkoper voor de uitzendomroepen dan via satelliet dat veel geld kost. Dat is de voornaamste reden.
OFDM Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden 4 uren geleden, kees321 zei: En over satelliet ontvangst (geostationair) , dat zou een "mooie" functie kunnen hebben in geval van groot onheil. Dus naast de noodradio ook een nood satelliet ontvanger. Want of de aardse zenders nog iets uit kunnen zenden bij elektriciteits uitval dat is ook nog maar de vraag. *) Zo word alles beter behalve opbellen, daarvoor gaat men (ik niet) in een huis zitten naast een dikke internetverbinding en dan met een zendertje door bouwmaterialen heen verbinding maken met een mast op een paar km afstand. En, een paar fatsoenlijke luidsprekers kom je ook steeds minder tegen. Helaas zijn satellieten nogal kwetsbaar in de ruimte. Als er ooit een grote explosie komt en miljoenen brokstukken veroorzaken zo'n kettingreactie dan ziet het er niet goed uit. Op aarde heb je toch heel wat meer controle over de werking. Noodstroom is een keuze. Bellen is alleen maar slechter geworden. Alleen de "vaste" peperdure verbinding is nog redelijk qua latency en compressie vervorming. Muzieklijn kwaliteit bellen zonder latency ga ik niet meemaken ben ik bang.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 7 uren geleden Auteur Geplaatst: 7 uren geleden Internet/IP glasvezel verbindingen zijn ook kwetsbaar. Een paar gerichte aanvallen op zo’n kabel op de zeebodem en de gapen zijn raar. 🤗 Dat kl*te Rusland flikt ‘m dat keer op keer. De latency van een I/P gebaseerd telefoongesprek is tegenwoordig erg goed, behalve als de infrastructuur aan de andere kant slecht is. En de spreekkwaliteit is ook opvallend goed vandaag de dag. Ik zag toevallig vandaag op ARTE een erg goede documentaire over -KI en Internet aan de limiet-. Zeer informatief en interessant. Je moet wel Duits kennen: “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
kees321 Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden (aangepast) 40 minuten geleden, OFDM zei: Helaas zijn satellieten nogal kwetsbaar in de ruimte. Alles kan kapot en dat gebeurt ook zeker, vroeg of laat. Daarom is het verdelen van risico's altijd een goed idee. 40 minuten geleden, OFDM zei: Als er ooit een grote explosie komt en miljoenen brokstukken veroorzaken zo'n kettingreactie dan ziet het er niet goed uit. Dat gaat over de lage baan satellieten, voor de geostationaire communicatie satellieten is dat een stuk lastiger cq minder kans op een kettingreactie. 40 minuten geleden, OFDM zei: Bellen is alleen maar slechter geworden. Dan zijn we het daar over eens ! 40 minuten geleden, OFDM zei: Alleen de "vaste" peperdure Via cheapconnect 8,95 per jaar (vaste lasten) Het uitbellen kan via diverse andere bedrijven voor nog minder. Of helemaal kosten neutraal, je kunt mij bellen via SIP/URI , buiten het nummer systeem om. 40 minuten geleden, OFDM zei: Muzieklijn kwaliteit bellen zonder latency ga ik niet meemaken ben ik bang. Een muzieklijn, aha, er zijn maar weinig mensen die daar het bestaan (nog) van kennen, dat is inderdaad jammer cq onhandig dat dat er niet meer is, ik vraag me af wat daar voor in de plaats is gekomen, een dark fiber zou een optie zijn ? Wel kostbaar waarschijnlijk. 6 uren geleden aangepast door kees321
Drs. IJzerbout Geplaatst: 6 uren geleden Auteur Geplaatst: 6 uren geleden 46 minuten geleden, OFDM zei: Muzieklijn kwaliteit bellen zonder latency ga ik niet meemaken ben ik bang. Muzieklijn kwaliteit bellen? Waar is dat nou weer voor nodig? Wat is er mis met de kwaliteit van normaal bellen? “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
kees321 Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) 2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Muzieklijn kwaliteit bellen? Waar is dat nou weer voor nodig? Dat is ook niet nodig, dat was maar een manier van zeggen, vul ik maar even in voor OFDM Maar beter dan menig mobiele telefoon zou toch wel fijn zijn ! ! ! ! 2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Wat is er mis met de kwaliteit van normaal bellen? Dat is echt niet te hachelen, heel vaak. Hallo Bandoeng ligt toch al ver achter ons. En dan is zo iemand gewoon thuis, kijkend naar een 4k stream oid. 4 uren geleden aangepast door kees321 Citaten toegevoegd ter verduidlijking.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden Wat heb je gerookt eigenlijk? Zoveel onsamenhangend gezwets heb ik zelden gehoord. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
kees321 Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) Huh, wat begrijp je niet ? Ik had goede hoop op een prettige conversatie toen ik je openingsvraag zag. 2 uren geleden, kees321 zei: Hallo Bandoeng Daarmee bedoel ik de zeer matige kwaliteit van vele mobiele telefoons, net zoals dit toen : https://anno1900.nl/2019/05/18/hallo-bandoeng-hier-radio-kootwijk/ Maar toen was er niets beters. Nu hebben we snelle internetverbindingen maar de telefonie doen we daar meestal niet over, want ouderwets in de betekenis van achterhaald. 4 uren geleden aangepast door kees321
Codx Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden 27 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: Wat heb je gerookt eigenlijk? Zoveel onsamenhangend gezwets heb ik zelden gehoord. Nee hij heeft wel gelijk. De geluidskwaliteit van bellen via een smartphone heb ik namelijk ook problemen mee. Ik heb kennissen die redelijk zacht praten en dat wordt helemaal weg gecomprimeerd of je moet HD voice hebben en inderdaad latency . Op de 1 of andere manier praten we dan altijd door elkaar heen terwijl met een vaste telefoon, ook draadloos en notebene ook VoIP heb je er veel minder last van. Daarom zijn er ook zoveel mensen die alles op de luidspreker zetten. Maar goed terug on-topic. Als je naar AFN the Eagle luistert kun je ook merken dat er minder geïnvesteerd wordt. En ik verwacht dat het voor de soldaten weinig uitmaakt hoe het signaal op de basis binnen komt of die nu via KU band of via C band schotel is of via streams. Het signaal wordt toch weer verder verspreid. AFN radio is hier te horen: https://afngo.net/afneurope/Benelux en als je online wilt tunen doe dat hier.. https://fm-tuner.nl/#urmond? en dan 99.7 Mhz invoeren. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Eduard07 Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden 3 uren geleden, OFDM zei: Helaas zijn satellieten nogal kwetsbaar in de ruimte. Inmiddels (internet)kabels ook... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/18/duitsland-finland-kabel-defect/ Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen