Ga naar inhoud

Thuis batterij (all in) vermogen zonnepanelen.

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het gaat niet over de zin en onzin van een thuisbatterij!!!

Ik ben benieuwd naar het volgende. Er zijn all-ins, omvormer en accu in één.

Je ziet vaak dat deze 4 MPPT aansluitingen hebben voor zonnepanelen met

bijvoorbeeld een vermogen van 3500 Watt.

Mijn vraag is, ik heb één string van 2800 Watt, mag/kun je die op één MPPT zetten?

Of geldt dan 3500 / 4 per MPPT?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

• Moderator
Geplaatst:

Con, dat zal van het merk en type afhangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Hangt af van welke accu's je gebruikt (12V of 24V)

Normaal is de vuistregel het vermogen van je panelen gedeeld door de accu spanning en dit verhogen met 25% maar dan nog moet je rekening houden met de open klemspanning van je panelen.

Je regelaar moet geschikt zijn voor een hogere spanning dan wat je panelen max af kunnen geven, verder is de maximale laadstroom van belang.

Dus weet je al deze waardes dan kun je daar de passende regelaar bij zoeken.

Het 1e getal op een regelaar is de maximale spanning die de regelaar aan kan om een 12V accu op te laden, het 2e getal geeft de maximale stroom aan die de regelaar kan leveren om een accu op te laden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

2 uren geleden, ceesv zei:

Con, dat zal van het merk en type afhangen.

Dit zijn de gegevens, kun je daar wat mee?

Technische specificaties Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro
Batterijcapaciteit: 2688 Wh
Batterijtype: LiFePO4

Continu vermogen: 1200W
Piekvermogen: 1800W

PV-ingang: max. 3600W
MPPT-spanningsbereik: 16–60V

Ik heb 12 panelen in 1 string (uit 2010 denk ik) dus zal zo'n 260 W / st zijn.

(zal inmiddels wel wat minder zijn dan 260 W)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Geplaatst:

Ik gebruik een Marstek 5,12 Kw. thuis batterij en daar hoef je de zonnepanelen niet op aan te sluiten , het systeem werkt via een wandcontactdoos en hij merkt zelf waar de zonneenergie vandaan komt in de meterkast. Als de unit op een willekeurige groep word aangesloten d.m.v. een stekker kun je maximaal 800 W uit de unit halen , indien er een bekabeling en een aparte groep in de meterkast wordt gemaakt kan de unit maximaal 2500 W leveren  ,echter dan is de ontladingstijd  natuurlijk korter. succes met de keuze. Jan.

• Moderator
Geplaatst:
13 uren geleden, Con zei:

Dit zijn de gegevens, kun je daar wat mee?

Je zal je panelen moeten splitsen, de spanning zal te hoog zijn.

De maximale invoer spanning is 60 Volt per ingang.

De maximale ingangs stroom mag 32 Ampere DC bedragen.

In de praktijk betekent dit dat je maximaal 2 panelen in serie mag aansluiten per ingang om niet boven de 60 Volt ingangsspanning te komen.

Met deze omvormer kan je dan bij serie schakeling met 4 ingangen 8 panelen aansluiten.

Die 60 Volt is krap, mijn panelen geven geloof ik rond de 35 Volt spanning per paneel.

Je kan wel panelen parallel aansluiten, om onder de 60 Volt te blijven.

De grens ligt dan bij 32 Ampere per aangesloten tak.

De ingang spanning moet tussen 16 en 60 Volt liggen.

Hieronder de specificatie van de pv ingang(en)

Zie de gebruiksaanwijzing voor meer informatie.

https://support.ankersolix.com/s/article/Anker-SOLIX-Solarbank-3-E2700-Pro-A17C5-Gebruikersgids

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur geleden, ceesv zei:

Je zal je panelen moeten splitsen, de spanning zal te hoog zijn.

De maximale invoer spanning is 60 Volt per ingang.

De maximale ingangs stroom mag 32 Ampere DC bedragen.

In de praktijk betekent dit dat je maximaal 2 panelen in serie mag aansluiten per ingang om niet boven de 60 Volt ingangsspanning te komen.

Met deze omvormer kan je dan bij serie schakeling met 4 ingangen 8 panelen aansluiten.

Die 60 Volt is krap, mijn panelen geven geloof ik rond de 35 Volt spanning per paneel.

Je kan wel panelen parallel aansluiten, om onder de 60 Volt te blijven.

De grens ligt dan bij 32 Ampere per aangesloten tak.

De ingang spanning moet tussen 16 en 60 Volt liggen.

Hieronder de specificatie van de pv ingang(en)

Zie de gebruiksaanwijzing voor meer informatie.

https://support.ankersolix.com/s/article/Anker-SOLIX-Solarbank-3-E2700-Pro-A17C5-Gebruikersgids

Grote dank, dat gaat hem dus niet worden. Dan maar alleen een separate batterij.

Geplaatst:
2 uren geleden, Henkie192 zei:

Ik gebruik een Marstek 5,12 Kw. thuis batterij en daar hoef je de zonnepanelen niet op aan te sluiten , het systeem werkt via een wandcontactdoos en hij merkt zelf waar de zonneenergie vandaan komt in de meterkast. Als de unit op een willekeurige groep word aangesloten d.m.v. een stekker kun je maximaal 800 W uit de unit halen , indien er een bekabeling en een aparte groep in de meterkast wordt gemaakt kan de unit maximaal 2500 W leveren  ,echter dan is de ontladingstijd  natuurlijk korter. succes met de keuze. Jan.

Kanonnu, dat ding wegt 63 kg... hoe krijg ik die boven? :grin:

• Moderator
Geplaatst:
26 minuten geleden, Con zei:

hoe krijg ik die boven? 

2 uren geleden, Henkie192 zei:

thuis batterij en daar hoef je de zonnepanelen niet op aan te sluiten , het systeem werkt via een wandcontactdoos

Je mag hem ook beneden ineen stopcontact zetten.😉

Het zal voor elke situatie verschillend zijn, maar de meeste rekensommen laten zien dat een thuisbatterij zijn investering niet teug verdient.

Geplaatst:
Zojuist, Con zei:

Kanonnu, dat ding weegt 63 kg... hoe krijg ik die boven? :grin:

steekwagen met traploper?

Zo verplaats ik ook kluizen tot 150 Kg om maar te zwijgen over de oude Miele wasmachines van vroeger.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
11 minuten geleden, ceesv zei:

Je mag hem ook beneden ineen stopcontact zetten.😉

Het zal voor elke situatie verschillend zijn, maar de meeste rekensommen laten zien dat een thuisbatterij zijn investering niet teug verdient.

Boven heb ik een apparte groep van mijn cv ketel die binnenkort het pand verlaat

en dan kun je meer in 1 x terugleveren. Dus dat wordt dan een gedeelde batterij.

Investering? Ik zie het meer als een gadget en maandelijkse lastenverlichting prefereert bij mij boven

de 1 malige investering daarom begon ik met "Het gaat niet over de zin en onzin van een thuisbatterij!!!"

En dan lekker en leuk integreren in Home Assistant zo blijf ik dan lekker bezig.

Dit jaar eindigt ook mijn 5-jarig energiecontract dus ga ik ook over op een dynamisch contract.

Alle beetjes helpen en zo komt Jan Splinter door de winter en blijf ik uit de kroeg (ook leuk trouwens).

7 minuten geleden, gerrit B zei:

steekwagen met traploper?

Zo verplaats ik ook kluizen tot 150 Kg om maar te zwijgen over de oude Miele wasmachines van vroeger.

Ik wist niet dat jij ook al banken kraakte...

Ik heb een stekker batterij van Zendure.

Deze zijn stapelbaar. Een batterij weegt net geen 25 Kg. Dus dat kan je wel de trap opdragen.

Deze kunnen max 2400 W terugleveren 

Als je de batterijen kan vullen met je zonnepanelen,  dan maakt het niet zoveel uit dat je wat verliest op bij de omzetting van DC naar AC.

Ik weet ook niet wat er gebeurt als je de panelen rechtstreeks op de batterij hangt en deze volledig is opgeladen. 

De P1 meter gaat zeggen dat de batterij moet opladen,  maar ze is al vol.

Gaat de overschot toch op het net gezet worden of gebeurt er niets en gaat die energie verloren.

Mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:
6 uren geleden, Con zei:

Kanonnu, dat ding wegt 63 kg... hoe krijg ik die boven? :grin:

Hetzelfde als vroeger de cvketels😁

Groeten Willy

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen