Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
Geplaatst:

Dat is echt zwaar overdreven. In België betaal je, afhankelijk van het capaciteitstarief dat voor iedereen anders is, gemiddeld tussen de € 80,- tot € 140,- per jaar aan vaste kosten.

 

EDIT: Foutje, 2,5x het capaciteitstarief van +/- 50 eur0 betaal je altijd. dus dan is het +/-  220,00 per jaar.
 

Als je een goede thuisbatterij heb en daar de pieken vanaf schaaft zit je dus rond de 220 euro per jaar aan vaste kosten.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
12 uren geleden, Michel zei:

 

Dan pleeg je gewoon diefstal. Dat lijkt me sowieso fout (zonder toestemming van de werkgever). Bovendien is het nog helemaal niet zover.

Moet je natuurlijk wel vastleggen in arbeidscontract.

Nederlands Transplantatie Verbond adviseerd: draag geen fietshelm!

 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst:
16 uren geleden, Michel zei:

Dat is echt zwaar overdreven. In België betaal je, afhankelijk van het capaciteitstarief dat voor iedereen anders is, gemiddeld tussen de € 80,- tot € 140,- per jaar aan vaste kosten.

 

EDIT: Foutje, 2,5x het capaciteitstarief van +/- 50 eur0 betaal je altijd. dus dan is het +/-  220,00 per jaar.
 

Als je een goede thuisbatterij heb en daar de pieken vanaf schaaft zit je dus rond de 220 euro per jaar aan vaste kosten.

 

 

Het gaat niet om het capaciteitstarrief.

Je betaald netkosten, groenestroomkosten en nog allerlei taksen op je verbruik.

De stroom van je leverancier mag dan wel gratis zijn, de kosten blijven.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

  • Beheerder
Geplaatst:

Op een kilowatt die je niet verbruikt betaal je ook geen belastingen.

 

De vaste kosten blijven hetzelfde, alleen capaciteisttarief heb je wel invloed op want die zal zakken als je in een tijdspanne van 15 min minder kW gelijktijdig verbruikt. Een accu kan 'peak shaving' doen en er natuurlijk voor zorgon dat je aanmerkelijk minder energie verbruikt en dat drukt natuurlijk wel degelijk aanzienlijk de rekening.

 

Ik zeg niet dat een batterij (nu) per definitie rendabel is. Ikzelf plaats een thuisbatterij (victron 3 fasen met c.a. 20-25kWh capaciteit en 15kVA vermogen)  voornamelijk om 'redundant'  te zijn en klaar te zijn voor een besparing zodra tarieven weer absurd gaan stijgen.

Bij mijn ouders een kleine 5.12kWh Marstek. Die zorgt er voor dat als ie overdag weer vol geladen kan worden, ze in de avond en nacht geen stroom verbruiken, precies wanneer de tarieven van hun dynamische energiecontract heel hoog zijn. Overdag wordt de accu gevuld met zonne-energie en in de winter wanneer de zon schijnt, de tarieven zeer laag zijn, of gewoon niet.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

in belgie betaal je altijd tenzij je offgrid gaat.Netkosten en staatstaksen blijven bestaan en als je verbruikt betaal je tig keer meer dan je terugkrijgt voor wat je op het net zet (waar je ook weer op betaald).Nog een paar jaar en zonnepanelen zonder grote thuisbatterij kosten je geld tenzij je offgrid zou kunnen gaan.

De reden waarom ze iedereen naar die digitale teller willen sturen zodat ZIJ controle hebben en als er in een straat teveel wordt op het net gezet van zonnepanelen dan  .......

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor + Triax fixed 5W
Vu + Duo4K SE  sat tuner 4 X DVB-S2X en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

  • Beheerder
Geplaatst:

De stelling was dat je vaste kosten (dus die je betaald als je niets verbruikt) hoog zouden zijn en dat valt wel mee.

 

Dat is in Vlaanderen dus zo'n 80 tot 100 euro per jaar + 2,5x capaciteitstarief (die je sowieso betaald) en dan komt je op iets van 225,00 per jaar.

 

Als je dan NIETS verbruikt, betaal je geen verdere kosten. Totaal niet reëel natuurlijk, maar dat was de stelling ook niet. Reëel is wel dat als je een accu met dynamische energietarieven gaat inzetten om te laden als het goedkoop is (en er geen zon is) en als er wel zon is natuurlijk laden met je panelen, je ook geen belastingen betaald over die (niet verbruikte) kilowatts. Het is dan natuurlijk zaak om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de zon en de energie uit je accu alleen naar verbruikers in je huis te leveren (niet injecteren) en er ook voor te zorgen dat je niet boven de 2,5kW uitkomt met het capaciteitstarief (peak-shaving).

Daarnaast, voor mij minimaal even belangrijk:

1. bij stroomuitval geen ellende.

2. Als er weer iets gebeurt op deze planeet dat de energietarieven enorm opdrijft, draai ik op moment volledig elektrisch, grotendeels op de zon en heb ik van die dure tarieven weinig last.

 

Even feitelijk:

De berekening per kWh

  1. Bruto tarief leverancier: 20,000 cent

  2. + Energiebijdrage: 0,193 cent

  3. + Bijzondere accijns: 4,748 cent

  4. Subtotaal (excl. btw): 24,941 cent

  5. + 6% BTW (berekend over het subtotaal): 1,496 cent
     

De totale variabele prijs per kWh: 26,437 eurocent, ofwel 6,44 cent bovenop die basisprijs van 20 eurocent.

Als je laad als de tarieven laag zijn en ontlaad als deze hoog zijn, bespaar je dus per kilowatt c.a. 15 eurocent.
Laad je op je zonnepanelen, en ontlaad je op het moment dat de tarieven hoog zijn, bespaar je 35 eurocent per kilowatt.
Simpeler kan ik het niet maken.

  • Like 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik ga zelf ook voor de thuisbatterij maar vind wel dat alles

erg geromantiseerd wordt om van de maanden uit te gaan

dat er vokop zon (en wind) is waarbij d e spotmarktprijzen

zwaar onder de 0 itkomen.

Dat is van oktober tot en met eind januri wel anders warbij

tussen 1200 en 1500 uur de E-prijzen significant flink lager zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:
14 uren geleden, Michel zei:

Reëel is wel dat als je een accu met dynamische energietarieven gaat inzetten om te laden als het goedkoop is (en er geen zon is) en als er wel zon is natuurlijk laden met je panelen, je ook geen belastingen betaald over die (niet verbruikte) kilowatts. H

 

Dat is het probleem in België

 

Als je laad als de stroom gratis is, of zelfs als je er geld voor terugkrijgt bij negatieve prijzen, betaal je nog altijd de extra kosten.

 

In plaats van een 33 eurocent per Kwh betaal je dan een 20 eurocent per Kwh bij "gratis" stroom.

Het verschil tussen laden op gratis momenten en terugleveren als de stroom duur is wordt dan wel klein.

 

Als je kan laden met je zonnepanelen, zoals ik ook doe, is het verhaal natuurlijk anders.

ik heb 11,8 Kw aan batterijen staan. Maar veel leveren ze in de zomer ook niet op.

's Morgens zitten ze nog voor > 80 % vol.

 

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

  • Beheerder
Geplaatst:

Kan je dat onderbouwen met feiten? Ik kom namelijk op hele andere bedragen zoals boven onderbouwd met een voorbeeld basis prijs van 20 eurocent. +/- 5 eurocent aan vaste (tariefgebonden)kosten en +/- 1,5 eurocent BTW. Dat met is 6,4 eurocent heel wat anders dan jouw 20 eurocent.

 

Op een zomerdag heb ik momenteel overdag 5 tot 5,3kWh aan opbrengst (AC gekoppeld) . Met ruim 3 zonnige uren heb je dan 15kWh aan accu's vol. Maar er komt nog ~2 kWh bij op een ander dak dat direct met een Victron MPPT (DC gekoppeld) naar de accu's gaat.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

  • Beheerder
Geplaatst:
9 uren geleden, Con zei:

Ik ga zelf ook voor de thuisbatterij maar vind wel dat alles

erg geromantiseerd wordt om van de maanden uit te gaan

dat er vokop zon (en wind) is waarbij d e spotmarktprijzen

zwaar onder de 0 itkomen.

Dat is van oktober tot en met eind januri wel anders warbij

tussen 1200 en 1500 uur de E-prijzen significant flink lager zijn.

 

Dat klopt, daarom ook het beste zo veel mogelijk zelf verbruiken wat je laad. Zelfs in de winter kan je op zonnige of heldere dagen je accu's regelmatig laden, maar het meeste voordeel is uiteraard in de lente, zomer en herfst te halen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Op 20-6-2026 om 12:44, Michel zei:

Zelf ga ik voor 3 fase victron

Mag ik vragen welke Victron en welke batterij(en) jij toepast Michel? Ik ben me ook aan het orienteren op een fatsoenlijke installatie maar wil ook in geval van nood in eilandbedrijf kunnen gaan met mijn 3 fase aansluiting. 

  • Beheerder
Geplaatst:

Omvormers:

- Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A

 

Busbar systeem:

- Lynx power-in Class-T

- Lynx Distributor

 

MPPT: 

- Victron SmartSolar MPPT 150/60 of 250/60, afhankelijk van welke panelen er op dat moment leverbaar zijn.

 

Lifepo4 batterijen: (staat nog niet vast)

- 2x Seplos MASON 314L-O 3.0 - 51.2V +16kWh (geassembleerd af fabriek met CE)

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de YIXIANG V3 Stacked Battery Box Kit met JK 200A BMS en EVE cellen (zelf assembleren), maar in België heb je helaas te maken met een wat strenge AREI keuring en die krijg je lastig door de keuring heen omdat je als geheel geen CE certificaat hebben. Dan hangt het helemaal af van de goede zin van de keurder.

  • Bedankt 2

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

In bijlage de opbouw van de elektriciteitsprijs in België volgens de CREG.

 

Voor dynamische tarrieven zal de energie componet natuurlijk wel wijzigen en soms zelfs negatief zijn.

 

Het gemiddelde injectietarrief bij een dynamisch contract zit nu rond de 4.8 €cent/Kwh

de gemiddelde energieprijs bij een dynamisch contract zit nu rond de 12.85 €cent/Kwh + de extra kosten

 

prijsopbouw.png

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...