Miauw Geplaatst: dinsdag om 14:52 Geplaatst: dinsdag om 14:52 (aangepast) 4 uren geleden, Tonskidutch zei: Dat klopt ik heb het ook uit eigen spaarcenten betaald. Terug krijgen van een volgende huurder bij overname is misschien nog een mogelijkheid. Verhuurders zijn nooit flexibel wat eigen initiatieven betreft dus kijk op woonbelang voor raad en advies. Ik gaf zelf enkel aan dat je wel naar inductie kunt op een 5 polige perilex en aparte groep. Ik denk dat het geen succes gaat worden, mijn hoofdstop is slechts 1 x 40 ampere, geen 3 x 25 ampere, daarnaast kijk ik al een lange tijd naar een goede woning waarin ik in stapjes kan investeren, waar ik nu woon is dat weggegooid geld. Uiteindelijk gaat het toch plat, echter wordt het al jaren uitgesteld. dinsdag om 15:08 aangepast door Miauw Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Tonskidutch Geplaatst: dinsdag om 15:43 Geplaatst: dinsdag om 15:43 klaarblijkelijk heb je niet op het forum gekeken inzake die aanpassing voor inductie fornuis ( ik heb ook zeker geen 3 x 25 ampère ) maar je kan altijd even Zelf zoeken al doe je het niet zelf, is het zo goedkoop dat je die gasrekening gelijk ziet dalen en in drie maanden is dat aanpassen terugbetaald. Over de Muur Klein Orkest
Miauw Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden Op 28-4-2026 om 17:43, Tonskidutch zei: klaarblijkelijk heb je niet op het forum gekeken inzake die aanpassing voor inductie fornuis ( ik heb ook zeker geen 3 x 25 ampère ) maar je kan altijd even Zelf zoeken al doe je het niet zelf, is het zo goedkoop dat je die gasrekening gelijk ziet dalen en in drie maanden is dat aanpassen terugbetaald. Ik heb zeker gekeken, ik denk dat ik het niet goed begrijp. 1 groep voor huiskamer en keuken met diverse apparatuur en met alles boven de 16 ampere uitkomen, gaat niet goed lijkt mij, de hoofdstop van 40 ampere is voor de gehele woning van de 3 groepen die daar stroom van afnemen, al zal dat een stuk lager zijn. Zoals ik je bericht nu lees is de investering in 3 maanden er uit gehaald, klopt dat wel met de extra leidingen waar 2 fase naar een kookplaat aangelegd moet worden, al dan niet door de bestaande leiding waar ik een tijd geleden nog vragen over heb gesteld? Ik weet dat er 1 fase indicatie kookplaten zijn, maar dan kan ik qua groep van 16 ampère lijkt mij niets meer in die groep gebruiken, of heb ik dat mis? Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Thijs-Rallye Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden 1 uur terug, Miauw zei: Ik weet dat er 1 fase indicatie kookplaten zijn, maar dan kan ik qua groep van 16 ampère lijkt mij niets meer in die groep gebruiken, of heb ik dat mis? Dat ligt eraan hoe zwaar die 1 fase kookplaat is. Normaliter in een enkelfase installatie leg je een 2 fase kookgroep aan, echter, gezien de enorme tariefstijging die ons te wachten staan tgv van het goed doordachte energiebeleid van de afgelopen decennia zou ik nog maar even wachten met pensioneren van je gaskooktoestel. 1
Moderator ceesv Geplaatst: 20 uren geleden Auteur Moderator Geplaatst: 20 uren geleden Waarom zou je voor koken van een bestaand gastoestel af willen? Het koken op gas kost een huishouden per jaar gemiddeld 37 m3 gas, in verhouding 175 kWh stroom wanneer er op inductie wordt gekookt (Milieu Centraal). Kijkend naar de huidige tarieven (Nov. 2023) ben je voor koken op gas gemiddeld € 45,- per jaar kwijt en voor koken op inductie € 70,-. Vandaag kost 1m³ gas ongeveer € 1,50 Elektriciteit per kWh. kost ongeveer € 0,28 Koken op gas kost nu € 55,50 Koken op stroom € 49. Voor de besparing van € 6,50 per jaar moet je een nieuw inductie kooktoestel en eventueel nieuwe inductiepannen aanschaffen. Het aanleggen van de kookgroep gaat ook nog het nodige kosten. Je mag zelf uitrekenen hoe lang het duurt voordat dit (ooit) geld gaat opleveren. En de overheid vertelt je op dit moment dat je tussen 16 en 21 uur op stroom moet besparen.🙄 2 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Klokslag 21:00 uur gooi ik de frituur pan aan en de inductie haardplaten ook. 🤣 even voor de duidelijkheid, het hangt helemaal af van het soort contract Quote Wat betekent dit voor uw energiekosten? ● Bij een gemiddeld stroomverbruik van 2.800 kWh gaat u € 14,- meer betalen per jaar. ● Bij een gemiddeld gasverbruik van 1.000 m3 gaat u € 54,- meer betalen per jaar. Bekijk uw persoonlijke verbruik op uw energierapport of jaarafrekening. stand nu Vattenfall Maar laatste keer toen ik verhuisd ben (2019) en die perilex heb laten aanleggen kregen we ook al hiobs berichten over de gasprijs. En dat was voor velen in 2022 een heel hard gelag. Daarnaast is een open gasvuur in je woning niet bepaald gezond en kan in zijn woning nog meer vochtproblemen veroorzaken dan bij geïsoleerde woningen. 1 Over de Muur Klein Orkest
Mrbeam Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Met Jetten als min pres moet je zelf goed blijven opletten, want die man heeft werkelijk nergens verstand van. Behalve TikTok en op vakantie gaan met vriendje over de hele wereld. Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925
Miauw Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 16 uren geleden, Mrbeam zei: Met Jetten als min pres moet je zelf goed blijven opletten, want die man heeft werkelijk nergens verstand van. Behalve TikTok en op vakantie gaan met vriendje over de hele wereld. In de Tweede Kamer zitten enkel economen, het is uitzonderlijk dat er echt daar iemand ergens verstand van heeft dan enkel geld en bezuinigingen. En "min pres" = "mini-ster president". 18 uren geleden, Tonskidutch zei: Klokslag 21:00 uur gooi ik de frituur pan aan en de inductie haardplaten ook. 🤣 even voor de duidelijkheid, het hangt helemaal af van het soort contract stand nu Vattenfall Maar laatste keer toen ik verhuisd ben (2019) en die perilex heb laten aanleggen kregen we ook al hiobs berichten over de gasprijs. En dat was voor velen in 2022 een heel hard gelag. Daarnaast is een open gasvuur in je woning niet bepaald gezond en kan in zijn woning nog meer vochtproblemen veroorzaken dan bij geïsoleerde woningen. Dat open gas van een kookplaat is nou ook niet echt gezond, vooral in een kleine ruimte dat een dichte keuken heet, maar ik ben geen eigenaar van de woning. Vermoedelijk gassen ze de oude huurders met een lage huur er graag uit, ik zag dat bij 100% huur, de huur van mijn woning met 100% stijgt, ondanks de slechte kwaliteit van mijn huurwoning. 18 uren geleden, ceesv zei: Waarom zou je voor koken van een bestaand gastoestel af willen? Het koken op gas kost een huishouden per jaar gemiddeld 37 m3 gas, in verhouding 175 kWh stroom wanneer er op inductie wordt gekookt (Milieu Centraal). Kijkend naar de huidige tarieven (Nov. 2023) ben je voor koken op gas gemiddeld € 45,- per jaar kwijt en voor koken op inductie € 70,-. Vandaag kost 1m³ gas ongeveer € 1,50 Elektriciteit per kWh. kost ongeveer € 0,28 Koken op gas kost nu € 55,50 Koken op stroom € 49. Voor de besparing van € 6,50 per jaar moet je een nieuw inductie kooktoestel en eventueel nieuwe inductiepannen aanschaffen. Het aanleggen van de kookgroep gaat ook nog het nodige kosten. Je mag zelf uitrekenen hoe lang het duurt voordat dit (ooit) geld gaat opleveren. En de overheid vertelt je op dit moment dat je tussen 16 en 21 uur op stroom moet besparen.🙄 En dat is dus de andere kant van het verhaal, als ze verhuurders eens verplicht stellen voor een bepaald jaar niet meer op gas in een (huur)woning gekookt mag worden, dan zullen ze wel moeten, echter is er al een te kort aan stroom, bij nood werkt een gasstel wel. Het is zo erg bij de woningcorporatie waar ik huur dat ik toen ik er kwam wonen een open geiser had, die werd pas vervangen toen het niet meer mocht en een beperkte opknapbeurt werd gedaan. Op gas koken mag dan goedkoper lijken, ik denk dat er heel wat langs de pannen verloren gaat i.v.m. inductie. Daarnaast heb ik liever een betere gezondheid dan het verschil wat steeds kleiner moet gaan worden. Soms denk ik wel eens aan een klein aantal zonnepanelen die niet op het net terug leveren, het beste is met een thuisbatterij, maar daar zit wel een steeds goedkoper en beter prijskaartje aan, de vraag is of ik dat terug zou verdienen als ik toch wil verhuizen, misschien stopcontact zonnepanelen die tijdens het afnemen van stroom, echter kan dat op maximaal 2 groepen. Het niet terugleveren moet dan iedere keer de stekker(s) uit het stopcontact gehaald worden om te voorkomen dat ik teruglever kosten moet betalen en er dan helemaal niets mee opschiet. Als ik in een sociale huurwoning naar mijn zin zou wonen, dan wist ik het wel, al zou het in stapjes moeten, het verdient zich dan zelf wel terug, maar waar ik nu woon lukt dat niet. Soms zit in er wel eens aan te denken hoe met zon een airco te kunnen laten draaien, of juist te verwarmen bij voldoende licht en terwijl het nog aan de koude kant in de avond en nacht is. Of op een of andere manier de centrale verwarming via een radiator in de huiskamer te verwarmen, want koelen wordt wat lastig via een radiator. Ik heb ooi op YouTube een filmpje gezien dat iemand blokjes bier aan elkaar had gemaakt waarbij de krommingen leidingen waren, dat zat in een zwart gespoten/geschilderde bak met dubbelglas ervoor. Door lucht van binnen, meestal zo laag mogelijk naar de bak buiten te laten stromen waar de zon op scheen, ook in de winter, werden via ventilatoren via heel kleine zonnepaneeltjes de lucht verwarmd door de bak vervoerd en via de iets hogere kant weer naar binnen geblazen, dat vond ik toch wel een leuke creatieve manier en handige oplossing om de energie voor het verwarmen van de woning laag te houden. Maar ja, bij een huurwoning is het vrijwel altijd een drama waarbij je afhankelijk van de verhuurder bent. Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen