Ga naar inhoud


Wat is maximale lengte caoxkabel?


Maxief

Aanbevolen berichten

Cees, dit vind ik nog steeds een geweldig uitspraak.


Maar wat we rustig kunnen stellen is:
- Goede en meestal wat duurdere spullen hebben zowiezo een kwaliteitsvoordeel.
- Bij goedkope spullen kan het toevallig goed uitpakken maar garantie heb je zeker niet.
- Als je de schotel zelf gaat installeren en heb je goedkope spullen gekocht en werkt het niet naar behoren, dan mag je zelf uitzoeken hoe dat komt.
- Heb je er verstand van, dan kom je er misschien wel uit waar het probleem zit.
- Heb je er geen verstand van, dan is de kans groot dat je er een vakman bij moet halen en dat het uiteindelijk duurder wordt dan als je meteen goede spullen had gekocht.
 

Laat je de schotel installeren, dan kun je altijd verhaal halen bij de installateur als de zaak niet naar behoren functioneert. Hierbij moet ik wel meteen de opmerking maken dat dit laatste soms betrekkelijk kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sorry Sprietje was een 'slecht' voorbeeld om juist die 860 te nemen.

 

Als we een eindeloze lengte nemen van een goedkope kabel met een attenuation die hoog is, komt er aan het eind gewoonweg geen signaal meer uit.

Attenuation is trouwens gemeten bij een bepaalde temperatuur en is ook alleen maar geldig voor die temperatuur.

De afscherming die dubbel of 4 dubbel is heeft totaal geen invloed op de verliezen die we hebben over lengten.

Afscherming helpt alleen maar mee om ongewenste signalen buiten de main drager te houden en dus 'vervuiling' van het gewenste signaal te voorkomen.

 

Attenuation is in gewoon nederlands demping dat we meten per lengte en bij bepaalde frequenties en bij een gegeven temperatuur.

De meest bepalende factor voor deze demping is de samenstelling van het dieletricum.

Dit is het materiaal wat we gebruiken tussen de kerngeleider (kern) en de buitengeleider (afscherming).

Ideale keuze als materiaal zou zijn het luchtledige (vacuüm), maar dan hebben we problemen om de binnen en buitengeleiders optimaal te scheiden.

 

Dus wil je lange lengten overbruggen met zo min mogelijke verlies en zo min mogelijk invloeden van ongewenste signalen, moet je kiezen voor een kabel die een lage attenuation heeft voor de te gebruiken frequentie en een hoog shielding getal.

 

Attenuation bij een bepaalde temperatuur? Neem maar van mij aan dat dit absoluut niet kritisch is.

een coaxkabel doet het net zo goed bij 0°C dan bij 20°C.

In de PDF die je zelf hebt bijgevoegd staat zelfs van -25°C tot +70°C

 

Wat de ontvangst van Nilesat en soortgelijk kritische satellieten, is het allerbelangrijks een goede vormvaste en zo groot mogelijke schotel. Dus een kwaliteits-schotel. Die koop je dus niet in een bouwmarkt.

Dan een goed aangepaste LNC van herkenbaar en goede kwaliteit. Dus ook niet uit de grabbelbak voor €uro 3,95 van de bouwmarkt. Met grote letters van 0,1dB en "geschikt voor HD" is vaak een teken dat het rootzooi is uit een bekend groot land in Azië.

 

De coaxkabel speelt naar mijn mening een minder belangrijke rol omdat een goede satelliet ontvanger meer versterkt bij de hoge frequenties dan de lagere frequenties. En de kabelverliezen kompenseert. (AGC) Een goede switch doet dit ook. Dit heet "Schräglage kompensiert".

Dus voor kortere afstanden hoeft het echt niet de allerbeste non-plus-ultra kwaliteit te zijn en voor mijn part koop je de coax in een bouwmarkt. Pas voor werkelijk lange afstanden is een goede coaxkabel altijd aan te bevelen.

 

Ik durf hier zelfs te beweren dat je in plaats van 10 mtr. coax ook een stuk roestig prikkeldraad kunt nemen voor Astra 19° ontvangst bij gebruik van een goede schotel en LNC. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf hier zelfs te beweren dat je in plaats van 10 mtr. coax ook een stuk roestig prikkeldraad kunt nemen voor Astra 19° ontvangst bij gebruik van een goede schotel en LNC. 

 

 

 

 

 

Klopt!

De techneuten onder ons hebben allemaal wel 's voor de lol een testje met een stuk tweelingssnoer gedaan; werkt vaak ook nog...:-)

(Afhankelijk van de line versterking van de LNB, decoder, etc, maar, vaak werkt het).

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in de tijd van analoog, heb ik een keer een wokpan gebruikt als schotel, met in het midden

een plat stuk van ongeveer 8 `10 cm. en óók dat werkte.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf hier zelfs te beweren dat je in plaats van 10 mtr. coax ook een stuk roestig prikkeldraad kunt nemen voor Astra 19° ontvangst bij gebruik van een goede schotel en LNC. 

 

Ik had een keer een roestige coaxkabel (buitenmantel was sterk geoxideerd), en die deed het niet best meer: regelmatige uitval.

Had dus beter een stuk prikkeldraad kunnen nemen...? :)

 

Nou ja, dat doe ik dan een volgende keer.

Fijn dat we zo'n relativerende doctorandus in ons midden hebben. ;)

 

groet, A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal er wel water ingekomen zijn.

 

Ik relativeer graag omdat ik iedere keer weer lees dat er hobbi-isten zijn die graag Nilesat willen ontvangen.

Ze gebruiken dan een eigenlijk veel te kleine Triax schotel van matige kwaliteit (Sorry Sprietje :grin: ) en de winst en toverwerk moet dan uit de LNC en coax-kabel komen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ontvanger bij satelliet ontvangst is een Midden Frequente ontvanger.

Zolang het signaal boven de threshold van de ontvanger blijft komt er beeld uit.

De LNB bevat de ingangsversterker en 1e mixer.

Na die mixer is er meestal voldoende versterking aan de uitgang van de mixer geïnstalleerd om alle verliezen van de kabel tussen  schotel en "ontvanger" op te vangen.

Alleen een forse mis aanpassing bij een gammele of deels defecte kabel kan er soms voor zorgen dat er op bepaalde frequenties/transponders problemen optreden.

Om zwakke signalen te ontvangen zit de eerste winst in de mechanische versterking (schotel) en het 2e bepalende aspect is het ruisgetal van de ingangsversterker van de LNB.

 

Er zijn maar weinig leveranciers die daar een reële waarde opgeven.

 

Jaren geleden heeft een lid van dit forum eens proeven genomen en kon bij 100 meter kabel nog geen ontvangst beperkingen vaststellen.

Vanaf 150 meter kabel lengte kwam er pas uitval van bepaalde transponders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedere keer weer lees dat er hobbi-isten zijn die graag Nilesat willen ontvangen.

Ze gebruiken dan een eigenlijk veel te kleine Triax schotel van matige kwaliteit (Sorry Sprietje :grin: ) en de winst en toverwerk moet dan uit de LNC en coax-kabel komen.

 

 

Aan de andere kant is het natuurlijk ook sport om met een kleine relatief goedkope set Nilesat te pakken, daar leer je wel een hoop van zeker uitrichten.

Ik ben zelf ooit begonnen met een Saba 80 cm schotel en analoge ontvanger uit een bouwmarkt uit Duitsland, een paar maanden later heb ik daar een jaeger h to h en een echostar 3000 ip aan toegevoegd en wist met heel veel toen nog in de "ruis "van de analoge tuner ook Nilesat te pakken met dacht toe rond de 200 verticale kanalen...erg veel van geleerd.

 

 

Groetjes...............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs Ijzerbout quote

 

Attenuation bij een bepaalde temperatuur? Neem maar van mij aan dat dit absoluut niet kritisch is.

een coaxkabel doet het net zo goed bij 0°C dan bij 20°C.

In de PDF die je zelf hebt bijgevoegd staat zelfs van -25°C tot +70°C

 

Werk zo'n 28 jaar in de HF wereld, maar je kunt van mij aannemen dat temperatuur wel degelijk invloed heeft op de demping.

En hoe hoger de frequentie, zullen deze invloeden een belangrijke rol gaan spelen.

 

De waarden die jij opschrijft, zijn de 'verwerkings temperaturen', net als bij je mobieltje staat dit ook aangegeven ... tussen die temperaturen is de werking 'gegarandeerd'. 

 

Als je de lijst van de attenuation goed had gelezen, staat daar een wel degelijk een temperatuur bij (20gr) waarbij dus die waarden gelden die men daar heeft neergeschreven. Dit doet men tevens om vergelijken tussen diverse kabels mogelijk te maken. Bij meten is niets anders belangrijk dan standaarden ge bruiken als referentie, anders kun je nooit correct vergelijken ... dan ga je appels met peren vergelijken.

 

Maar om niet af te dwalen in het topic, lengte en dempings factoren over die lengte zijn doorslaggevend voor het wel of niet gebruiken van een bepaald type kabel.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zouden ze ook de relatieve vochtigheid tijdens de meting hebben moeten aangeven. :)

 

Als we inderdaad een dielectricum gebruiken welke direct in verbinding zo staan met de open lucht, dan heb je gelijk.

Maar meestal proberen we het dielecticum, ook als we vacuum hebben, te isoleren voor de vochtigheid.

 

Alhoewel dat in Smilde niet helemaal goed ging .... daar stond namelijk gewoon water in de koppeldelen ... en het resultaat weten we. 

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

60-70 meter hiet met onderbrekingen, drie wokken twee switches, een stab rotor, helft kabel van de bouwmarkt. Niet goed geseald en licht groen aangelopen. Draait ook goed. Enige problemen is continue om de paal draaien 80 cm woks om de paal bij harde wind.

 

In de markt is goed of goedkoper geen goede slagzin. Een LNB van 8 euro presteert net zo goed als ene van van 80 euro.

En er zijn chinese schoteltjes die verdomd goed presteren zelfs na twee keer overrollen.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...