Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

 

 

Als mijn winterbanden minder dan 4mm hebben na de winter dan wissel ik ze gewoon niet en rij door tot ze onder de 2mm zijn om in de tussentijd de zomerbanden te sparen.

 

 

Winterbanden hebben bij een droogwegdek een langere remweg dan zomerbanden.

Dat komt niet ten goede van de veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad, zo doe je dat, daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben.

Met een beetje boeren rekenen heb je dat keurig opgelost. 

Maar wat nu als je met 6mm de winter ingaat en dat niet voldoende blijkt om de winter periode te overbruggen en dus wel onder de 4mm komt.

Ga je dan de banden vervangen en later weer terug monteren op de velgen om ze in de zomer maanden af te rijden.?

Lijkt me niet.!

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij hebben we nu zo'n beetje elke smoes wel gehoord om vooral maar geen winterbanden te nemen.

Diegenen met winterbanden hebben nl dure leasebakken met een riant salaris.

De arme ploeteraars op zomerbanden nemen hun kans waar om met winterse omstandigheden extra langzaam te rijden om zoveel mogelijk winterband rijders te irriteren.

En met aangepaste snelheid met zomerbanden in winterse omstandigheden rijden is schijnveiligheid. Zodra je onverwachts moet sturen of remmen maakt het niet meer uit of je 50 of 80 rijdt. Glijden = niet sturen en niet remmen.

 

Winterbanden hoeven echter niets extra te kosten: Zolang je ze er maar zelf onder kunt sleutelen.

Je doet dubbel zo lang met je banden en hierdoor is er geen prijsverschil.

Maar goed, sommigen rijden door omstandigheden nu eenmaal in wegwerp auto's. Als die blijft staan dan halen ze voor een paar honderd een nieuwe op bij de sloop en dan passen de bandjes niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die 4 mm minimum profiel voor winterbanden is in Duitsland geen wettelijke eis.

4 mm is een aanbeveling en alleen zinvol wanneer er sneeuw ligt, dan worden de groeven tijdens het rijden beter leeg gereden.

Winterbanden met minder profiel hebben altijd nog meer grip als splinternieuwe zomerbanden omdat ze meer grip hebben bij lage temperaturen, door de samenstelling van het rubber.

 

Om het 4 mm. fabeltje uit de wereld te helpen hierbij de wettekst.

 

§ 36 Abs. 2 StVZO enthält folgende Regelung: Die Räder der Kraftfahrzeuge und Anhänger müssen mit Luftreifen versehen sein, soweit nicht nachstehend andere Bereifungen zugelassen sind. Als Luftreifen gelten Reifen, deren Arbeitsvermögen überwiegend durch den Überdruck des eingeschlossenen Luftinhalts bestimmt wird. Luftreifen an Kraftfahrzeugen und Anhängern müssen am ganzen Umfang und auf der ganzen Breite der Lauffläche mit Profilrillen oder Einschnitten versehen sein. Das Hauptprofil muss am ganzen Umfang eine Profiltiefe von mindestens 1,6 mm aufweisen; als Hauptprofil gelten dabei die breiten Profilrillen im mittleren Bereich der Lauffläche, der etwa ¾ der Laufflächenbreite einnimmt.

Danach muss die Profiltiefe im mittleren Bereich (Hauptprofil) der Lauffläche jedes laufenden Reifens rundum mindestens 1,6 mm betragen, auch bei Winterreifen (§ 36 Abs. 2 Satz 4 StVZO). Eine Ausnahme gilt bei Fahrrädern mit Hilfsmotor, Kleinkrafträdern und Leichtkrafträdern, hier ist eine Profiltiefe von mindestens 1,0 mm erforderlich.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat de wet stelt.

De Duitse wet stelt winterbanden echter ook niet verplicht, alleen als er wat gebeurt bij winterse omstandigheden moet je auto op de winterse omstandigheden aangepast zijn.

Dus heb je een profiel op je winterbanden van 1.6 mm ga je gewoon voor schut. Het advies is 4mm..

Probeer het maar uit Cees, rij gewoon met versleten winterbanden door en bij de controle wordt je er wel tussen uit gevist.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij hebben we nu zo'n beetje elke smoes wel gehoord om vooral maar geen winterbanden te nemen.

Diegenen met winterbanden hebben nl dure leasebakken met een riant salaris.

De arme ploeteraars op zomerbanden nemen hun kans waar om met winterse omstandigheden extra langzaam te rijden om zoveel mogelijk winterband rijders te irriteren.

En met aangepaste snelheid met zomerbanden in winterse omstandigheden rijden is schijnveiligheid. Zodra je onverwachts moet sturen of remmen maakt het niet meer uit of je 50 of 80 rijdt. Glijden = niet sturen en niet remmen.

 

Winterbanden hoeven echter niets extra te kosten: Zolang je ze er maar zelf onder kunt sleutelen.

Je doet dubbel zo lang met je banden en hierdoor is er geen prijsverschil.

Maar goed, sommigen rijden door omstandigheden nu eenmaal in wegwerp auto's. Als die blijft staan dan halen ze voor een paar honderd een nieuwe op bij de sloop en dan passen de bandjes niet meer.

 

Veilig rij je pas met een 4wiel drive op winterbanden.

Dus als je geen arme sloeber bent dan graag die lease bak inleveren en het verschil bijbetalen..

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Johan, heb jij dan een wetsartikel op grond waarvan de Duitse verkeerspolitie een band, welke voldoet aan de wettelijke eisen en door een TÜV keurmeester is bekeken, afkeurt?

Ik heb het namelijk niet kunnen vinden.

 

Tijdens winterse omstandigheden schrijft de Duitse wet voor dat je banden gebruikt voorzien van de identificatie  M/S of het driehoekje met daarin een sneeuwvlokje, met een wettelijk minimum profiel van 1,6 mm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Info komt van een keurmeester.

Maar jij weet ook dat de winterband in Duitsland niet verplicht is toch.

Je auto moet voldoen aan de weer omstandigheden en de toestand van de wegen op dat moment.

Je winterbanden met 1.6 mm zijn nog goed als de wegen sneeuw vrij zijn, bij sneeuw wordt je met diezelfde banden van de weg gehaald.

En een boete van € 40 omdat je het verkeer in gevaar hebt gebracht.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan het niet uit de wettekst halen.

 

In Duitsland dienen banden, ook winterbanden,  een minimum profieldiepte te hebben van 1,6 mm.

Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden verplicht.

 

De wettelijke onderbouwing had ik hier al gegeven. https://www.sat4all.com/forums/topic/249957-sneeuwbanden-in-duitsland/?p=2286957

 

 

§ 2 Absatz 3a StVO lautet daher seit 04.12.2010:

"Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 [dabei handelt es sich um Lkw über 3,5 Tonnen und Kraftomnibusse mit mehr als 8 Sitzplätzen] gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988, zuletzt geändert durch Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen "M+S-Reifen" angebracht sind.
Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine "M+S-Reifen" verfügbar sind."

 

Der Bußgeldkatalog wurde natürlich auch entsprechend angepasst und die Bußgeldsätze verdoppelt.
Beim Führen eines Kraftfahrzeuges - bei den genannten Wetterverhältnissen

- ohne Winterreifen wird ein Bußgeld von 40 EUR fällig,

- mit Behinderung 80 EUR

- und bei einer Gefährdung 100 EUR.

- Kommt es gar zum Unfall beträgt das Bußgeld 120 EUR.

 

Die Verordnung über den Betrieb von Kraftfahrunternehmen im Personenverkehr (BOKraft) enthält übrigens schon seit längerem eine ähnliche Regelung.
Dort heißt es im § 18:
„Wenn es die Umstände angezeigt erscheinen lassen, sind Winterreifen, Schneeketten, Spaten und Hacke sowie Abschleppseil oder -stange mitzuführen.“
Ein Verstoß gegen diese Vorschrift ist jedoch nur für den Unternehmer bußgeldbewährt und beträgt nach obigem Schema 80, 120, 140 bzw. 160 EUR.

 

 

Een en ander laat onverlet, dat meer profiel, of het nu zomer of winterbanden zijn, bij natte of gladde omstandigheden altijd aan te bevelen is, maar boven de 1,6 mm. voldoe je aan de wettelijke verplichting.

 

Let wel, dit gaat over de duitse situatie en wetgeving.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar wat nu als je met 6mm de winter ingaat en dat niet voldoende blijkt om de winter periode te overbruggen en dus wel onder de 4mm komt.

 

 

Dat gaat niet lukken, meer dan 2mm van je banden rijden in 1 winter.

Lukt je dat wel dan maak je of heeeeeel veel km's of moet je je afvragen of een auto wel het geschikte voertuig voor je is en of het openbaar vervoer geen bescherming voor jezelf en andere weggebruikers is.

 

In één winter maak ik meestal tussen de 15.000 en 25.000 km en dan slijten mijn banden gemiddeld zo tussen de 1 en 1,5mm en hoe kouder de winter hoe minder de banden slijten.

Een set winterbanden gaat hier zo'n 70.000 - 80.000 Km mee, een set zomerbanden meestal tussen de 80.000 en 90.000 Km.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ga ik de winter niet mee in die zijn dan al in de zomer afgereden want ze zijn toch nooit allemaal precies 4,5mm.

 

Maar rij je nog geen 5000Km in de winter (5 maand elke werkdag 50km) dan zou ook 4,5mm nog prima gaan en heb je in maart nog 3,5 tot 4mm over waar ik zeker nog tot juli/augustus mee kan rijden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe dan ook, vanochtend sneeuwde het hier en was ik blij dat ik de winterbanden onder de wagen heb zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...