Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

Je rijstijl aanpassen: prima, dat doe ik ook maar niet voor idioten die roekeloos rijden of die andere idioten die over het besneeuwde asfalt menen te moeten kruipen. Ook met 15 km per uur in zijn 1 de bocht door schuif je zo het wegdek af op zomerbanden.

En met ijzel heb je hier in Nederland al helemaal niets op de weg te zoeken noch met winter dan met zomerbanden.

Mocht het je toch ooit overvallen: 2 wielen door de berm en afstand houden !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanaf een terras kan je echt niet zien of er winterbanden of geen winterbanden onder een auto gemonteerd zijn.

 

 

In Nederland vaak wel hoor, de meesten hebben toch mooie zwarte stalen velgen voor hun winterbanden al dan niet met een sierdop.

Ik denk dat ik dan ook een van de weinigen ben die winterbanden op lichtmetalen Enzo velgen heb liggen.

Een nadeel heeft het wel, als Nederlander zonder zwarte velgen wordt ik er in Duitsland wel regelmatig tussenuit gehaald om te laten zien dat het toch echt wel winterbanden zijn. (M+S + bergtoppen en een sneeuwvlokje)

 

Maar de weg waarop ik vanmorgen reeds was een buitenweg waar je 80 mag maar omdat er sommige kamikazepiloten er ook wel 150 konden (lange weg langs een brede sloot) hebben ze van die springbulten gemaakt waar je met een serviceauto vol spullen echt niet meer sneller als met 60 overheen gaat.

Maar eerst rij je dus achter iemand die midden op de weg gaat rijden met een slakkengang van tussen de 15 en 25, als er een tegenligger aan kwam ging ze bijna stil aan de zijkant van de weg staan zodat iedereen achter haar ook af moest remmen, die remt dan bij zo'n bult ook nog af en houdt vervolgens de 3 auto's die er achter zaten op door niet tegen de drempel op te kunnen komen.

 

In mijn ogen moet de Nederlandse wetgever dit soort figuren dan ook gewoon tegen zichzelf beschermen door te stellen dat ze hun auto om zo'n dag gewoon niet mogen gebruiken als deze niet voor deze bijzondere weersomstandigheden is uitgerust.

De gehele week  is er genoeg gewaarschuwd dat het glad zou worden, dan heeft een ieder ook tijd genoeg gehad om de nodige voorbereidingen te treffen zodat ze vandaag niet de weg op hoeven.

Wil je dat je dan wel nog even boodschappen moet doen of de afspraak bij de kapper niet kunt verzetten oid. dan moet je er ook maar voor zorgen dat je auto daarvoor geschikt is.

Ik zou vandaag anders ook naar de Champion show in Nieuwegein zijn gegaan, maar met dit weer en ondanks dat de snelwegen na 10.00 uur toch al wel weer goed te berijden waren ben ik ook gewoon thuis gebleven. 

 

Voordeel voor mij was wel dat toen ze eenmaal slippend voor de drempel stil stond ze langzaam naar rechts gleed en ik er links gewoon stapvoets langs kon rijden en daarna met zo'n 50 km/h verder kon rijden omdat er toen geen enkele voorligger meer te bekennen was.

Maar denk dat ik in de ogen van deze mevrouw nu wel zo'n idioot in zo'n dikke bak ben die onverantwoord snel reed want het was zo glad dat ze zelf zelfs niet tegen een drempel op kon komen.  ;)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

In mijn ogen moet de Nederlandse wetgever dit soort figuren dan ook gewoon tegen zichzelf beschermen door te stellen dat ze hun auto om zo'n dag gewoon niet mogen gebruiken als deze niet voor deze bijzondere weersomstandigheden is uitgerust.

 

 

En een (veelal te) zwaar beladen service wagens met winterbanden zijn dan ook een gevaar op de weg.

Als de wetgever het dan goed moet doen  zien we alleen nog 4 wiel drive auto's met winterbanden op de weg. (wat zal ik een ruimte hebben...)

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zwaar beladen geeft juist meer grip op de weg.

Niet voor niets zijn de winterbanden meestal een inchmaat smaller.

 

Gerrit, het is in Duitsland niet ongebruikelijk dat de winterbanden op siervelgen zitten, de stalen wintervelg is tegenwoordig geen algemeen goed.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook ik ben geen Duitser en heb mijn winterbanden ook op een 2e set lm-velgen liggen. Maakt de wissel doodsimpel.  En m.i. geldt vooral: hoe zwaarder de auto hoe belangrijker die winterbanden, vooral op hellingen. Zware auto gaat enorm hard als ie gaat (eigen ervaing). 

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat de overgrote meerderheid hier in Nederland nog steeds op stalen velgen rijden en eerlijk gezegd is dat ook nog wel zo veilig.

Als je hebt gezien hoe een lichtmetalen velg met mooie dunne spaken af kan breken terwijl een metalen velg alleen maar wat krom wordt dan denk je daar toch ook wel anders over.

Maar ja het oog wil ook wat, maar voor mij dan geen dunne fancy velgen met idem bandjes ed. maar het stevige werk wat tegen een stoeprandje ed. kan.

 

En een (veelal te) zwaar beladen service wagens met winterbanden zijn dan ook een gevaar op de weg.

 

 

Dat klopt ook helemaal, bij mijn vorige werkgever reden heel wat caddy's, como's ed. rond.

Je weet wel van die dingen die overal tegen bestand zijn, met koude motor rijden ze ook prima plankgas, je kunt er veel harder mee door de bochten dan met een personenauto.Het gaspedaal kent maar 2 standen helemaal weggetrapt of niet.

En je kunt ze volladen tot de banden tegen de spatschermen komen of de trekhaak over een verkeerdrempel schuurt.

 

Vooral de service auto's van loodgieters zijn wat dat betreft vaak levensgevaarlijk als ze niet goed zijn uitgerust.

Dat begint meestal al met hulpveren, dan er voor zorgen dat de lading niet kan schuiven want het zal niet de 1e keer zijn dat er voor een paar honderd Kg aan koppelingen ed. in liggen, maar ook de banden zijn van levensbelang.

Wie regelmatig de afslag A50 vanuit Arnhem richting Deventer neemt kan zich wellicht herinneren dat een paar jaar geleden er plots wat lantarenpalen plat lagen.

Dat was dus een service auto van een loodgieter vol koppelingen, wat verwarmingen en gereedschap voor 2 man die met 80 (wat met een normale auto ook geen enkel probleem is) die bocht probeerde te nemen maar waarbij er zoveel kracht op de banden kwam te staan dat die spontaan van de velgen liepen.

De eerste lantarenpaal ging volledig plat, de 2e wist hij te ontwijken, de 3e en 4e gingen weer volledig plat met een kilometers lange file als gevolg totdat de ravage weer was opgeruimd.

Als ik dan 's morgensvroeg op de weg zit en er van die busjes met 140 en sneller voorbij komen dan denk ik daar ook wel het mijne van, vooral als je dan een paar Km verder weer achter zo'n busje  komt te staan die je een paar min geleden met ongelofelijke haast bovenop je bumper zat en als een coureur door het verkeer ging alsof de brandstof niets kost.

 

Daarom is mijn auto dan ook vrijwel nooit zwaar beladen (gewicht kost brandstof) en indien wel dan zal je mij rechts op de snelweg kunnen vinden tussen het vrachtverkeer met voldoende afstand.

De banden zijn altijd van het type met verstevigde wangen/zijkanten en de bandenspanning wordt bij zware belading ook altijd aangepast om bovenstaande te voorkomen. (wordt in deze auto ook automatisch aangegeven)

Zitten alle spullen in Systainers ed. welke zo zijn opgesteld dat ze niet om kunnen vallen of kunnen verschuiven en zit er tussen de laadruimte en de bestuurdersruimte, naast de verplichte wand, een extra kist waarin een ladder over de gehele breedte van de auto zit om te voorkomen dat materialen vanuit de laadruimte dwars door de wand kunnen komen.

Want een ieder die ooit een slipcursus oid. heeft gehad weet dat het 100.000 stratenboek (bestaat die nog wel?) een dodelijk projectiel wordt bij een flinke aanrijding, dus die accu van 2,7Kg komt dan ook echt wel door die dunne tussenwand.

 

En helaas, zolang er geen 4 wiel drive auto's bestaan die (in de afmeting die ik nu heb) met 1l diesel tussen de 17,5 en 18,5 km kunnen rijden zal het wel nooit een 4 wiel drive worden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilig rijden is een gunst, anticiperen op je voor- EN achterligger is een kunst.

 

Flinke afstand houden is imo het belangrijkste, klevers laat ik voorbijgaan.

 

Met ijzel ga ik niet op pad. Liever een bloCon dan een doCon.

 

En uh, nee ik heb geen winterbanden...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

reken alvast maar op wat verkeersellende midden aanstaande week

(week begint maandag bij mij)

de Randstad blijft nog het meest verschoond maar de glij partijen zijn voorgeprogrameerd.

ook voor voetgangers trouwens

aangepast door Tonskidutch

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zwaar beladen geeft juist meer grip op de weg.

Niet voor niets zijn de winterbanden meestal een inchmaat smaller.

 

Gerrit, het is in Duitsland niet ongebruikelijk dat de winterbanden op siervelgen zitten, de stalen wintervelg is tegenwoordig geen algemeen goed.

 

Niet als het glad is en zelfs niet als het niet glad is.

De massa van je brik bepaalt de lengte van je remweg, een licht beladen brik heeft per definitie een kortere remweg.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die fysieke wetten lijken me hier niet ter discussie te staan.

 

alhoewel ik in mijn broek schijt als weer zo'n brik het op mijn AUTOBumper gemunt heeft

net zo strafbaar en compleet onverantwoordelijk als iemand zonder verstand een wapen in de hand te drukken

 

Bandendruk  / Bandenmaat => Bandbreedte + Bandhoogte dient allemaal goedgekeurd te zijn en afgestemd op het autogewicht alsook de snelheid.

 

Laat ik zo zeggen, omdat ik aanstaande week weer 2000 kilometer moet rijden met dat voorspelde weer en dus sneeuw en ijs hoop ik dat ik niemand met ongeschikt schoeisel tegenkom op de weg.

net als die met een wapen in de handen wordt men liever niet geraakt

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was toch zo juist 13:00 uur een nieuwsbericht uit Duitsland, waar de winterband plicht is.

Een waar dit topic dus over gaat met advies aan nederlanders.

 

2000 ongevallen enkel in Nord Rhein Westfalen dit weekend

24 doden dit weekend

NRW hat 18 Millionen Menschen auf einer Fläche von mehr als 34.000 Quadratkilometern

 

bijna zo groot als Heel Nederland (zo een 10.000km2 minder)

dan mag je blij zijn dat er niet net zoveel gladijs en sneeuw in Nederland gelegen heeft als in NRW

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regelmatig ontkom je er niet om aan bij lage temperaturen (onder 7 graden doen winterbanden het beter), sneeuw of ijzel te rijden. Vaak genoeg begint het onderweg naar je werk of terug naar huis te ijzelen. Dan kun je met winterbanden domweg veel meer ontspannen en veiliger rijden. Met zomerbanden ben je een groot gevaar, met winterbanden kun je (mits langzaam) redelijk rijden.

Als je je 4 velgen van de sloop kunt permitteren (100 tot 200 €) dan ben je voor mij niet goed bij je hoofd als je ze niet neemt.

 

Dat er idioten zijn die met winterbanden raar rijden zegt niets over het nut van die dingen. Die idioten zie je ook met mooi weer op zomerbanden in vooral Duitse merken auto's met 180 passeren waar je 100 mag en 120 veilig zou kunnen.

Het feit dat er idioten zijn is geen enkel argument tegen winterbanden, zoals sommigen altijd weer proberen aan te voeren.

 

Toen m'n dochters een 2e hands Twingo'tje kochten kregen ze van mij een set velgen met winterbanden cadeau. Dat kost je een paar honderd per kind.

Maar ik wil doodgaan vóór mijn kinderen.

Maar ook zo lang mogelijk met zo veel mogelijk plezier leven (tot een jaar of 100 of zo), dus ik rij momenteel vanzelfsprekend ook op winterbanden.

Ik ben niet gèk...!

Toch?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn Chrysler C300 kocht (ik was een van de eerste in europa) kwamen we er al snel achter dat er gewoon geen passende winterbanden leverbaar waren. Omdat ik een bedrijf in Duitsland had werd dat meteen een probleem. De eerste twee jaar kreeg ik van Mercedes een leenauto elke keer als ik weg moest en reed dus 4 maanden per jaar ik hun auto. De banden waren daarna wel leverbaar.

 

Dit is overigens geen onbekend probleem, ik heb nu nog een oude MG en een iets minder oude wrakkige Ferrari waarvoor winterbanden gewoon niet te vinden zijn. Voor moderne sportwagens moet je soms banden laten maken, een bijzonder dure zaak (2000+ Euro per band). Ik heb voor de wintertrips naar Duitsland een andere auto gekocht want een sportwagen rijden op winterbanden hier in Zuid Frankrijk is niet echt leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo'n classic car en sportauto moet je natuurlijk niet op de zoute autobahn gaan rijden...

die roest terwijl die rijdt

Als je dat wel doet denk hieraan:

 

Er liggen tonnen zout op de Autobahn

dus eigenlijk na elke langere trip > autowasch anlage inklusive wasschen vom Auto Unterstell / Boden

{ ook de onderkant van je auto zoutvrij spuiten en kijk eens onder je moterkap naar die witte kristalsporen}

 

On topic;

Op wintersport {geen zin in Karnaval} met je karretje via Duitsland.

Koop de juiste banden.

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...