Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Wanneer het geijzeld hebt heb je nog wel degelijk voordeel met winterbanden.

Juist de samenstelling van het rubber zorgt er in dat geval voor dat je meer grip hebt.

Voor sneeuw is de vorm en diepte van het profiel bepalend.

 

Daarom hebben winterbanden ook wanneer er geen winterse omstandigheden zijn maar wel lage temperaturen heersen beduidend beter grip op het wegdek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Cees...ik heb hier persoonlijke ervaringen mee.

Daarom reageer ik zo heftig.

Ik ben jaren terug met slecht weer uitgegleden en heb toen voor 7500 gulden schade gehad.

Ik had geen winterbanden.

Reden van mijn slippartij was een andere auto welke mij van links naderde met flinke snelheid op een gelijkwaardige kruising.

Hij kon goed remmen.Ik niet.

Ik had geen winterbanden.

Ik schrok van zijn snelheid en remde flink om een botsing te voorkomen.

Hierdoor gleed mijn auto langzaam weg richting de lantaarnpaal.

Het ging niet hard maar wel genoeg schade.

Die andere gast stond snel stil.

Daardoor ben ik nog steeds van mening dat hij winterbanden had en daardoor pas op het laatst flink afremde.

Voorrang afdwingen heet dat.

 

Dankzij hem reed ik mijn auto in de prak.

Hij reed door.

 

Het was op een kruispunt waar je normaal ook al rustig rijdt of hoort te rijden.

Er wordt nooit gestrooid.Ook nu niet omdat het een industrieterrein in aanbouw was..nu nog steeds.

 

En kom nu niet aan dat het mijn eigen schuld was omdat ik geen winterbanden had.

Het was in NL.

Hij liet mij schrikken waardoor ik uit nood flink op de rem trapte.

Hij was de veroorzaker niet ik.

 

Nu ik dit soort berichten lees krijg ik het idee dat winterbandenrijders zich superieur voelen in NL tov de anderen en hun extra veiligheid misbruiken door harder te rijden.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had mij niet voorgehad: ik trap op gladde wegen niet abrupt op de rem en al helemaal niet voor een gek van links.

Dan zet hij hem er maar tegenaan maar dan wordt het tenminste via de verzekering vergoed.

 

De rij-instructeur zei vroeger al: een blikje naar rechts, links betaald de verzekering ;)

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De hedendaagse techniek zorgt inderdaad voor ongelijkheid in de mogelijkheden van voertuigen.

Dat is begonnen met de introductie van abs, waardoor auto's sneller stilstonden als voertuigen zonder abs.

 

Mijn wagen heeft nog meer "ondersteunende" technieken aan boord, waardoor de wegligging, en het bochten gedrag verbetert.

Ook de tractie controle zorgt ervoor dat de achterwiel aandrijving en de automaat bij een glad wegdek geen nadelen opleveren.

Ze zijn primair bedoeld om de wagen veiliger te maken, maar geven inderdaad je het gevoel dat de natuurkundige wetten niet meer voor jou gelden.

 

Het voorbeeld van Gerrit, waarbij een auto zonder winterbanden niet meer over een besneeuwd verkeersdrempeltje komt is echter datgene wat bezitters van winterbanden stoort.

De Duitse wetgever heeft dat zelfs strafbaar gesteld, het verkeer hinderen door het gebruik van zomerbanden levert je een boete van € 80 en een punt op.

Het gebruik van winterbanden zonder hinder overigens € 60 en een punt in Flensburg.

Die boete staat niet in verhouding tot de rekening van je verzekeringsmaatschappij, die eventuele schade op jou gaat verhalen wanneer blijkt dat het ongeval mede veroorzaakt is door nalatigheid van jou.

 

Ik heb vroeger ook in auto's gereden zonder winterbanden in winterse omstandigheden, juist de eigen ervaring van het rijden zonder en met winterbanden heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer de weg op zal gaan zonder toegeruste banden voor de weersomstandigheden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zal me maar eens in de discussie werpen.

 

Woon al 14 jaar in Duitsland, een winterbanden plicht is hier niet, tenminste niet zoals in b.v. Oostenrijk.

De wet schrijft hier voor dat je de auto moet aanpassen aan de weersomstandigheden, omdat de winterbanden die in grote getale onder de auto's zitten GEEN echte winterbanden zijn maar M&S, modder&Sneeuw zijn ze dus geschikt vanaf ongeveer de herfst (Okt) tot voorjaar (Apr) de winterbanden die er in het begin waren enkel een sneeuwvlokje daar heb je hier niets aan.

 

Als ik de winterbanden onder de auto heb en er ligt sneeuw/ijs/modder dan ga ik echt niet als een bezetene rijden maar pas net als mijn auto mijn rij omstandigheden aan.

 

Vandaag nog over de autobahn gereden en ondanks een dikke laag sneeuw zijn er altijd weer mensen die harder moeten dan jij, en ik reed slecht 70Kmh op de bahn, je ziet ze dan ook met een beetje pech in de sloot/vangrail knallen (Met zulk soort mensen heb ik dan ook geen meelij)

 

En om de kosten te drukken want niet iedereen heeft er zo een hap geld liggen om een complete set aan te schaffen doe ik vaak per 2 banden kopen (Moet je wel geluk hebben dat de andere 2 nog genoeg profiel hebben)

 

Ook de prijzen die ze in Nederland hanteren voor of winter of zomerbanden vind ik asociaal hoog, ook die prijzen liggen hier lager, ik ga er meestal vanuit dat ik €400 kwijt ben voor goede banden hier (215-55-16/17) maar boven die €400 ben ik nog nooit gekomen.

 

Maar: Let op!!! De boete en punten zijn hier in Duitsland niet mals, die €40 of €80 per band vallen mee, maar de punten raken je hard, en helemaal het punten systeem vorig jaar over de kop is gegaan, en denk nou niet ik krijg als nl geen punten of dergelijke die krijg je wel degelijk, staan netjes in flensburg geregistreerd.

Langzaam begin ik het te snappen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer het geijzeld hebt heb je nog wel degelijk voordeel met winterbanden.

Juist de samenstelling van het rubber zorgt er in dat geval voor dat je meer grip hebt.

Voor sneeuw is de vorm en diepte van het profiel bepalend.

 

Daarom hebben winterbanden ook wanneer er geen winterse omstandigheden zijn maar wel lage temperaturen heersen beduidend beter grip op het wegdek.

 

En dat is nu precies wat ik bedoel als ik het over de schijnveiligheid heb die veroorzaakt wordt door dat er winterbanden onder de brik is gemonteerd.

Je vertrouwd er onterecht op dat je grip houd bij ijzel.

Maar doordat je je rijstijl aanpast aan het onterechte gevoel van veiligheid met je winterbanden ben je zelf veelal de veroorzaker van ongevallen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zou impliceren dat we winterbanden moeten verbieden omdat er dan een categorie gebruikers op de weg is die een voordeel hebben t.o.v. zomerbanden gebruikers?

Winterbanden zorgen er in mijn opinie juist voor dat in een aantal gevallen je wagen geen ongeleid dodelijk projectiel wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer het geijzeld hebt heb je nog wel degelijk voordeel met winterbanden.

Juist de samenstelling van het rubber zorgt er in dat geval voor dat je meer grip hebt.

Voor sneeuw is de vorm en diepte van het profiel bepalend.

 

Daarom hebben winterbanden ook wanneer er geen winterse omstandigheden zijn maar wel lage temperaturen heersen beduidend beter grip op het wegdek.

 

 

Kan je wel vertellen dat met ijzel je beter aan de kant kunt gaan of helemaal niet op de weg, grip bij ijzel met winterbanden is nihil, als je dan grip wil moet je met spikes rijden zoals ik scandinavie.

Langzaam begin ik het te snappen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou impliceren dat we winterbanden moeten verbieden omdat er dan een categorie gebruikers op de weg is die een voordeel hebben t.o.v. zomerbanden gebruikers?

 

 

Winterbanden niet verbieden maar de rijders die zo roekeloos rijden gewoon rijbewijs innemen, en de schade die ze veroorzaken zelf laten betalen.

 

Werkt hier in Duitsland uitstekend, een vrachtwagen chauffeur hier in de straat meende zich niet aan de rijtijdenwet hoefde te houden, veroorzaakt een zwaar ongeluk waarbij iemand zijn leven lang niet meer normaal kon werken, hij is nu zijn rijbewijs kwijt (Net als baan) en krijgt hem nooit weer teven moet hij de rest van zijn leven betalen.

 

Het is een harde maatregel maar helpt wel.

Langzaam begin ik het te snappen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spikes zijn in Nederland niet toegestaan.

Een vergelijk met Duitsland - Nederland is niet te maken doordat de wetgeving verschillend is.

En daar kan je Scandinavië ook aan toevoegen. 

 

 

Dat klopt, maar desondanks zul je in alle omstandigheden je rijstijl moeten aanpassen.

Langzaam begin ik het te snappen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is nu precies wat ik bedoel als ik het over de schijnveiligheid heb die veroorzaakt wordt door dat er winterbanden onder de brik is gemonteerd.

Je vertrouwd er onterecht op dat je grip houd bij ijzel.

Maar doordat je je rijstijl aanpast aan het onterechte gevoel van veiligheid met je winterbanden ben je zelf veelal de veroorzaker van ongevallen.

 

 

Dat klopt, maar desondanks zul je in alle omstandigheden je rijstijl moeten aanpassen.

 

We zijn het eens hoor. :)

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...