Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

Nederland heeft blijkbaar lak of sch*t aan het buitenland, komt u maar één Europa.

Nederlanders die niet beschikken over een lease bak zijn meestal niet de werknemers met de hoogste salarissen.

Gebrek aan geld bepaalt de keuze, en dan worden winterbanden als overbodige uitgaven gevonden vooral omdat ze nauwelijks noodzakelijk zijn in Nederland.

Eerst brood en hypotheek enzovoort ...

 

Ik weet wel dat het moeilijk is om dit te bevatten voor iemand met een dik salaris of een ruim uitgevallen pensioen.

Maar als men even verder kijkt dan dat de neus lang is zie je de schrijnende gevallen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Loonmatiging, hogere belasting, minder compensatie regelingen enzovoort.

Den Haag was eindelijk productief zullen we maar zeggen en het besteedbaar inkomen is gekrompen.

Kortom, de broekriem moet aangetrokken worden.

Een paar winterbanden ziet men dan al snel als overbodig voor die enkele keer dat er eens sneeuw is in Nederland.

 

Winterbanden hebben gewoon geen prioriteit en als je ze wel hebt wordt je van de weg afgedrukt door asoos met winterbanden die veel te hard willen rijden.

 

Daar ligt dus wat mij betreft een schone taak voor de wetgever nl. simpel stellen dat je voertuig geschikt moet zijn voor de weersomstandigheden van dat moment.

Wil je geen matregelen treffen?  prima dan ga je maar met het openbaar vervoer of neem je een dag vrij.

Wil je dat wel dan kun je ook gewoon door blijven rijden.

Er worden dan gewoon 2 vliegen in 1 klap geslagen nl.:

1-  simpele glijpartijen (met kilometers lange files als gevolg) worden voor een groot deel voorkomen en er zijn minder auto's op de weg waardoor de verkeersdruk op zo'n moment dat er veel files ontstaan ook afneemt.

2 - een ieder kan nog steeds zelf kiezen of ze wel of geen winterbanden willen.

 

Maar ik denk dat de wetgever ook verder moet gaan en bij gladde weersomstandigheden ook de maximum snelheid naar beneden bij moet gaan stellen (bijv. naar vrachtwagen snelheid)

Uiteraard is dat niet allemaal te controleren maar als er een ongeval ontstaat en je mag zelf de schade gaan betalen vanwege een te hoge snelheid omdat je verzekeraar dat niet langer dekt dan ontstaat er vanzelf een bewustwording.

Daarnaast zal de snelheid ook vanzelf naar beneden gaan omdat er genoeg automobilisten zijn die dat risico niet willen lopen en hun snelheid al zullen matigen waardoor de rest ook langzamer zal moeten gaan rijden.

 

Er zullen er natuurlijk weer genoeg zijn die het allemaal onzin vinden maar ik denk altijd "liever met 90 over 2 uur thuis zijn (over een stuk waar je normaal 1 uur en 50 min rijd), dan met 130 3 kwartier in de file staan en pas over 2,5 uur thuis zijn"

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ergens anders op besparen, maar niet op winterbanden. Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid en gezondheid en die is onbetaalbaar

Stel, je gebruikt 1 stel banden in 2 jaar, wanneer je ook winterbanden gebruikt doe je met de set winter en de set zomerbanden 4 jaar.

Voor wat betreft die kosten, een eenmalige investering die je daarna voor de rest van je leven gebruikt.

 

De wetgevers in de ons omringende landen stellen ze niet voor niets wettelijk verplicht.

 

Eenmalige investering voor je rest van je leven ?? Dit lijkt mij wel erg sterk. Want als het autootje het niet meer doet of je schade hebt opgelopen en de auto naar de sloop is verdwenen, dan zit je met je investering in de winterbanden.

 

En ook bij inruil is de meerwaarde van een set winterbanden vrijwel nihil.

 

Je kunt ze mogelijk gebruikt proberen kwijt te raken, maar de opbrengst is meestal gering.

 

Je kunt dan ook het beste maar een gebruikte set proberen te kopen, liefst gemonteerd op stalen velgen.

 

Groet,

 

 

Bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aangezien in Duitsland iedereen winterbanden gebruikt is er wel degelijk een levendige 2e hands markt.

Wanneer de banden niet op je nieuwe auto zouden passen ruil je ze gewoon met je wagen in.

De volgende eigenaar van jou auto heeft tenslotte ook weer winterbanden nodig.

 

Wanneer je winterbanden op stalen velgen hebt kosten die tussen de 50 en 80 Euro/stuk, we praten hier niet over exorbitante prijzen.

 

IK zie trouwens in Nederland sites voor gebruikte winterbanden waar men met prijzen vanaf € 27 begint.

Zo een prijs kan nooit een argument zijn op de totale kosten van je auto.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

IK zie trouwens in Nederland sites voor gebruikte winterbanden waar men met prijzen vanaf € 27 begint.

Zo een prijs kan nooit een argument zijn op de totale kosten van je auto.

Ja en dus kies je maar voor kwantiteit ipv kwaliteit :crazy: . Dan denk ik dat je voor die prijs beter op je zomerbanden kan blijven rijden.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga vooral niet naar Duitsland met oude winterbanden.

In Duitsland is men streng met de eisen waaraan een winterband moet voldoen.

Voldoe je er niet aan krijg je even goed een bekeuring en/of wordt je aansprakelijk gesteld voor eventuele schade.

 

Voor winterbanden geldt de 4x4x4-regel:

  • winterbanden op de 4 wielen
  • minimale profieldiepte van 4 mm (breedte zilveren rand van €2-stuk)
  • maximaal 4 jaar in gebruik

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De Duitse wetgever heeft ook voor winterbanden een wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm. voorgeschreven.

Voor besneeuwde wegen wordt een minimum profieldiepte van 4 mm. aanbevolen.

Er zijn in Duitsland door de wetgever geen beperkingen aan de leeftijd van een band gesteld, ook niet voor een Winterband.

Bij een TÜV keuring zal de keurmeester de kwaliteit van de band beoordelen, niet de leeftijd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit B,

je ziet het wel erg zwart wit.

 

Wil je geen matregelen treffen?  prima dan ga je maar met het openbaar vervoer of neem je een dag vrij.

 

wat als er geen openbaar vervoer is op je route en je tijdstippen?

wat als je het zonde vindt van je kostbare snipperdagen?

je hebt er 26,waarvan 15 voor vakantie.

11 vrij te besteden,en dan ben je er al gauw doorheen wanneer je thuisblijft vanwege het weer.

 

nee,erg makkelijk gezegd.

 

ben het roerend met Johan eens,er zijn er genoeg die het geld van die banden niet zomaar kunnen ophoesten.

mensen met een gewoon loontje van 1500 euro en een gezinnetje.

 

dan ben je blij als je uberhaupt een huis hebt kunnen kopen.

dan ben je blij als je je kids op sport kunt laten gaan of als je ze op hun verjaardag wat leuks kunt geven.

 

wel winterbanden is dan iets anders achterwege laten.

moet je dan van je vakantiegeld je winterbanden kopen???

 

mensen met een dik salaris zullen dit niet begrijpen,en dat kan ik hen ook niet kwalijk nemen.

 

de vergelijking met duitsland gaat niet altijd op voor in NL.

soms wel,maar vaak ook niet.

 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een heel interessante discussie.

 

Het laat heel goed de tweedeling zien welke in NL al een tijdje aan de gang is,en steeds groter wordt.

De tweedeling tussen rijk en "arm".

Alhoewel,arm is hier niet aan de orde,het is meer net rond kunnen komen van je loon.

Deze groep verdient net teveel voor sommige toeslagen,en  te weinig om "lekker" te kunnen leven".

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Duitse wetgever heeft ook voor winterbanden een wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm. voorgeschreven.

Voor besneeuwde wegen wordt een minimum profieldiepte van 4 mm. aanbevolen.

Er zijn in Duitsland door de wetgever geen beperkingen aan de leeftijd van een band gesteld, ook niet voor een Winterband.

Bij een TÜV keuring zal de keurmeester de kwaliteit van de band beoordelen, niet de leeftijd.

 

In Duitsland is het advies 4 millimeter en niet ouder dan vier jaar.

Krijg je wel een aanrijding buiten je schuld en je hebt het advies niet opgevolgd en je rijd met onvoldoende

profiel diepte en/of je banden zijn ouder dan 4 jaar krijg je even goed dezelfde problemen als dat je met zomerbanden had gereden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit is een fabeltje.

Alleen zal er achteraf wel een toetsing plaatsvinden door een Sachverständige.

En dan zou het best wel zo kunnen zijn dat een band van 3 jaar afgekeurd wordt en een band van 10 jaar oud nog goedgekeurd wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat als er geen openbaar vervoer is op je route en je tijdstippen?

wat als je het zonde vindt van je kostbare snipperdagen?

je hebt er 26,waarvan 15 voor vakantie.

11 vrij te besteden,en dan ben je er al gauw doorheen wanneer je thuisblijft vanwege het weer.

 

 

Dan koop je dus gewoon winterbanden, probleem opgelost.

 

Als jou banden van je auto versleten zijn koop je toch ook gewoon nieuwe banden of niet soms?

Nu heb je alleen 2 setjes banden en ben je 2 keer per jaar zelf even een half uurtje bezig om van zomer naar winter en van winter naar zomer banden over te gaan.

Met als voordeel dat je een stuk veiliger kunt rijden, je 2 keer per jaar zelf je banden kunt beoordelen en controleren op schade en je zomerbanden een stuk langer meegaan, dus uiteindelijk kosten je die winterbanden vrijwel niets extra's.

 

En wees blij dat je nog 1500 euro verdient, in Duitsland vinden veel mensen, die ook winterbanden hebben moeten kopen, dat al een zeer riant salaris.

 

Maar zolang de wetgever niet ingrijpt zal deze discussie eeuwig blijven duren en zullen tegenstanders het nog steeds ongeloooooofelijk duur vinden en alleen weggelegd voor dure leasebakken zonder er zich even in te verdiepen wat het daadwerkelijk kost.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland is het advies 4 millimeter en niet ouder dan vier jaar.

 

 

 

Als mijn winterbanden minder dan 4mm hebben na de winter dan wissel ik ze gewoon niet en rij door tot ze onder de 2mm zijn om in de tussentijd de zomerbanden te sparen.

Zitten ze onder de 2mm dan stap ik over naar mijn zomerbanden en heb ik alle tijd om rond te kijken voor nieuwe goede winterbanden waar ik de winter weer mee in kan.

Met als voordeel dat ik niet samen met 500.000 anderen plots winterbanden nodig heb met een schaars aanbod ed. en dat als ik even 4 banden op velg bij het bandencentrum zet de nieuwe banden goedkoper gemonteerd worden omdat ze niet eerst een auto op de brug hoeven te zetten 4 banden demonteren en ook weer monteren enz.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...