Ga naar inhoud


Een "reukje" aan hondevoer?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Als je op "merknaam" sick of ziek googlet kom je bij vrijwel alle merken berichten tegen over mensen met ellende en mensen met fantastische resultaten (dat ik over het merk wat wij gebruiken niets negatiefs gevonden heb kan aan toeval, kleine firma of slecht zoeken liggen). Kan aan een serie dingen liggen en dan vergeet ik er vast nog wel eentje.

 

1- Als je na een (paar) jaar 1 merk in 1 keer op een ander merk met andere samenstelling overstapt (zelfs binnen een merk kan dit met een ander type) kun je een probleem krijgen. Dus altijd eerst bijmengen, enzovoort. Geldt ook voor vers vlees en zo.

2- De ene hond of kat is de andere niet. Het zijn net zulke wezens als mensen en wat bij de ene goed valt valt bij de andere minder goed en omgekeerd. Geldt ook voor vers vlees en zo.

3- Firma's willen (veel) winst maken en zullen (soms binnen bepaalde grenzen) zo goedkoop mogelijk inkopen. Daar kan af en toe troep tussen zitten. Geldt ook voor vers vlees en zo.

4- Tijdens transport en opslag kunnen dingen misgaan bv. doordat er verkeerde dingen naast liggen. Dit zal wat minder voor vers vlees gelden.

5- Bij wandelingen hapt de hond in de gekste dingen, gras met van alles eraan, drollen van allerlei dieren, al dan niet giftige planten. Geldt ook voor vers en minder vers vlees. smirk

 

Een hond is een iets minder extreme vleeseter dan een kat zoals je aan het gebit kunt zien, maar ook leeuwen en tijgers eten meestal eerst de darmen met het deels voor-verteerde plantaardig materiaal van hun prooien. Een mix is dus prima en variatie in het algemeen gunstig.

 

In jouw geval lijkt het te komen door een overschakeling van type voer of een interne verandering in de hond, of een toevallig slecht uitgevallen zak als je dit type al langer gebruikt en nooit eerder problemen had, of....of...

 

Heb je trouwens de ophangrand van je speakers laten vervangen (heb ik wel gedaan, niet dat de honden of katten ze gemold hadden maar ze waren aan hun eind) of waren ze het niet waard?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Jan Ambers
Juist om te vermijden dat ie een eenzijdige en niet volledige voeding krijgt, geven we Proplan, "zalm & kip met rijst" en afwisselend met " schaap en rijst..."
Als je een degelijk merk kiest denk je een gezonde en volledige voeding te geven...
Voordien was z'n vacht mooi glanzend, tijdens de slappe ... periode was ie dof en stofferig, en nu komt de glans terug...
Zelfs toen ie ziek was is ie speels gebleven, dus zo er van afzien was er blijkbaar niet bij...
Hout om op te kauwen en mee te spelen heeft ie genoeg, en ook van die ringen en touw met knopen in... dus gefrustreerd is 'm niet.
Verse zaken extra geven wil ik niet zo rap omdat je d'r een dikke veelvraat van kweekt, en dat ze door overgewicht aan de schouders en knieën kapot gaan... Onze voorgaande rottweiler is ook enkele keren aan de schouder geopereerd... (woog te zwaar) kniepees kapot.


Nooit een hond op hout laten kauwen, krijgen ze splinters van!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die speakers... was me da nen tijd zeg...De sporten van houten stoelen, en de biezen zitvlakken... en de rechtopstaande merantiebalken in de veranda... wij waren toen einde raad! Voetmatten, met hollen in gebeten en de boorden eraf geknabbeld... tafelkleed alle boorden eraf gekauwd...Hij heeft dat plots achterwege gelaten, het enige dat ie zich van de pupietijd herinnert zijn dagbladen in repen scheuren en dan knibbels van maken...

M'n vrouw moet ook opletten als ze bloembollen plant, of nieuwe plantjes zet... Ons rotje is altijd vol belangstelling en moet steeds mijfelijk kontakt hebben met m'n vrouw, als een schildknaap wijkt ie geen 30 cm van haar af...

En de slaap en opstaan rituelen zijn koddig...

Wat de afwisseling van voedsel betreft, is het de ene maand kip met rijst , dan schaap met rijst en daarna zalm met rijst (zo staat het op de zakken gedrukt), en dat al 5j en nu plots mis???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nooit een hond op hout laten kauwen, krijgen ze splinters van!

 

Onzin. Als je je hond op een stuk beuken of eikenhout laat kluiven (gewoon een stuk afgewaaide tak) dan splintert dat niet. Er zijn bij al onze honden in de loop der jaren al heel wat stukken hout in meer of mindere mate "opgegeten". En nog nooit heeft een hond "splinters gekregen" (wat dat dan ook mag zijn).

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
Worteltjes (rauw of gekookt) zijn wel erg lekker trouwens.


Een van onze honden was dol op rauwe koolrabi. Alleen al het geluid van het snijden ervan bracht hem watertandend naar de keuken.

Macaroni vonden ze allebei heerlijk, alleen daar kregen ze een oranje vacht van... wel heel lokaal natuurlijk smile

Met de pot meeëten is niks mis mee, met een beetje vlees en groente krijgen ze toch - net als wij - alles binnen wat ze nodig hebben lijkt me. Die boerenbuitenbastaarden werden er tenminste altijd stokoud op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Ons rotje is altijd vol belangstelling en moet steeds mijfelijk kontakt hebben met m'n vrouw, als een schildknaap wijkt ie geen 30 cm van haar af...


Wahaha, geweldig hoe die viervoeters de taken van ons mannen kunnen verlichten he! laugh Hou je meer tijd over voor je sat4all hobby.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
alleen daar kregen ze een oranje vacht van... wel heel lokaal natuurlijk

 

lol, dat ken ik. En dan als het even kan rollend over het vloerkleed de bek afvegen. smile Daarna ook locaal een oranje vloerkleed. :D

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stuk hout kan voor een hond niet veel kwaad....waar je nooit aan moet beginnen zijn de kippebotjes, dat is vele malen schadelijker dan een stuk hout..

 

Verder is er bij alle merken hondevoer wel een aanmerking te plaatsen...ikzelf geef de honden Eukanuba en daar doen ze het echt goed op...wel aan de prijs.. echter lees altijd de houdbaarheidsdatum op de verpakking..of beter nog probeer de productiedatum te achterhalen.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Pro-Plan @53€ per zak gelaten voor wat het was, en m'n stoute schoenen aangetrokken, en heb 'm korrels gegeven uit den Al di @ 6€/zak...

Tot m'n verbazing at ie ze liever dan die Pro-Plan korrels...

Pas vandaag kan ik op de drol weer een vlagje planten sinds mid jan...

Voor mij is de knoeierij nu duidelijk, want de pillen hielpen NIET!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Prutsie

M'n zoon had een veearts nodig voor z'n schapen...

Het was een "oude" (66+)veearts met veel ervaring, en ie maakte van de gelegenheid gebruik ook zijn opinie daarontrent eens te vragen: gewoon met de tafel meeêten was zijn antwoord.

Nu zijn door die korrels dit dier zijn darmen "lui" geworden, en letop het zal lang duren eer er resultaat is...

Via internet las ik dat "COLITIS" een levenslang probleem is zowel bij dier als mens, en niet te genezen is...

Moet eerlijk toegeven, de moed zat in m'n schoenen!

We zijn na de Cortisonekuur ook naar de natuurwinkel geweest en een doos poeder voor een betere stoelgang gaan halen...

 

Vandaag lag sinds mid januari de eerste echte drol d'r...

Dus de darmen zijn weer aktief geworden, en doen het nog!

Mogelijks andere hondebezitters die dit meemaken, kunnen er hun voordeel uithalen!

Hij eet nu "mee met de tafel", en nog geen vlees, voor het ontbrekende krijgt ie de minst VETTE brokken erbij, tot nu toe Al-di voer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardig dat zo'n gepensioneerde veearts dan toch wel geloofd wordt

(uiteindelijk niet meer dan normaal)

conditioneren van de hond / kat

 

je kunt je dus ook afvragen waarom wij (want de hond koopt het voedsel niet) de reclames van brokX of BrokY geloven en het beest dat voeren

want daarmee zijn wij zelf dus al extreem geconditioneerd

betreffende de reclame geloven.

 

kijk paytv zonder reclame, (als we sat-televisie gerelateerd maken)

dan kom je ook niet tot zulke ideeen om 56 euro per zak brokken aan te schaffen.

 

ben blij voor je dat de vierpoter weer gaandeweg aan de beterende hand is.

chiao

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan Ambers,

 

Blij te horen dat het goed gaat.

Wat de diernarts zegt lijkt me ook niet meer dan duidelijk, als je elke dag het zelfde eten krijgt voorgezet dan kan dat nooit gezond zijn. Niet voor een mens, en ook niet voor een hond. Helaas gebeurt het wel. Er zijn zelfs legio dierenartsen die brokken of blikvoer aanraden. Ik kan daar echt niet bij met mijn simpele botte boerenverstand.

Thuis ben ik opgegroeid met honden. Nog nooit een hond gekocht, we hadden altijd weggevertjes of aanlopertjes. Soms honden die meer slaag als vreten hadden gehad in hun leven, soms honden die alleen op brokken moestan overleven.

Ik herinner me nog een Duitse herder. Kreeg alleen melkvlokken te eten. Het heeft meer dan een half jaar geduurd totdat dat beest volledig met de pot mee kon eten. Die hond kreeg toen ook meer vet op z'n botten en de vacht glom als een spiegeltje (van al onze honden trouwens). De laatste hond die mijn ouders hebben komt uit het asyl. Een Alaskan Malamute. Ook die hond leeft nu op brood, groenten, en vlees. 11 jaar ondertussen en super gezond. Vacht glimt als een spiegeltje en beest rent nog elke dag achter de konijnen aan (konijnen blijven sneller smile.

Verder wist het beest niet wat kluiven was. Dat was gewoon zielig om te zien. Gaf je het beest een bot, lag ze er een beetje raar naar te kijken. Ondertussen is dat wel veranderd. smile Elk bot wordt onmiddelijk, doelmatig, en met grote snelheid "gesloopt". Erg goed tegen het tandsteen en ook de tanden en kiezen gaan goed in de kaak vastzitten.

Je hoort vaak dat honden last krijgen van tandsteen. geef ze een kluif en ze hebben er geen last van. Gewoon een rauw bot met vlees er aan. gegarandeerd feest !

 

Wel een tip als je je hond van de pot laat mee eten, kook zoutarm en met weinig kruiden.

Peper en zoutsteletje op tafel lost dat op. Alle groente die er overblijft kan je zo aan de hond geven. Aardappels raad ik niet aan al kunnen de meeste honden er prima tegen. Ze worden er echter wel snel dik van.

Bruin brood (oud) is een prima aanvulling als er eens weinig groente over is. En natuurlijk vers vlees. Vlees (mits niet te veel) over van tafel kan je zo aan je hond geven, en dan verder het goedkoopste vlees in de aanbieding bij de locale super of slager. Met het vleesnat maak je de boel goed eetbaar voor de hond.

Ken je een zelfslachtende slager dan is pens een aanrader. Dat zal je buiten moeten koken want het stinkt verschrikkelijk, maar je zal je hond waarschijnlijk nog nooit zo hebben zien schrokken. Ook kippelevertjes en kippemaagjes vinden ze erg lekker.

 

Alla, gewoon aan je hond geven wat jij goed acht voor het beest. Let alleen wel op het gewicht van je hond. In vers eten zitten vaak veel meer calorieen dan in het gekleurde meel wat men hondenbrokken noemt.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...