Ga naar inhoud


Welke FM-zenders ontvang je?


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Citaat:
vette 1Kw eindtrappen voor hf,

Kijk Sjaak(k) bij jou kroop het bloed dus ook waar het niet gaan mocht.
Met 1 KW mocht je zelfs met de hoogste A machtiging niet zenden.
In Nederland was het in het Heathkit tijdperk, ten hoogste 150 Watt (antenne input). De B machtiging was ten hoogste goed voor 50 Watt.
Deed je toch met meer vermogen dan 150/50 Watt zenden, dan was je net zo illegaal bezig als de piraten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
Dan was jij vroegûh zekker ook te vinden in de Brabant-Hallen in Den Bosch. Bosch mob's inslaan voor de 2 meter

 

Iedere radiofreak is in Den Bosch te vinden als de radiobeurs er is. Piraat en niet piraat. En niet alleen vroegûh smile

 

Citaat:
Als die piraten dan zoveel kennis in huis hebben kunnen ze makkelijk een examen doen en kunnen dan legaal toeteren met veel meer vermogen.

 

Daar gaat het helemaal niet om. Je mist gewoon het hele punt. Het gaat er om dat je met je licentie nergens lekker muziek kan draaien en experimenteren. Dat examen halen is het probleem echt niet.

 

En dan het vermogen, 200 Watt op de HF banden, is dat vermogen ?

Natuurlijk heb je ook mensen met meer vermogen, maar dat is net zo illegaal met als zonder licentie. En wat is trouwens veel vermogen ? En waar heb je het voor nodig ? Op 35cm draaien de amateurs met 80 Watt en goede antenne's heel NL rond. En alles van antenne tot .... zelfbouw. Nix panklaar gekocht en alleen uit de doos gehaald.

 

Citaat:
Ja Peter dat privilege heb je nu eenmaal als gelicenceerde zendamateur, in het kader van het doen van proefnemingen.

 

Dan ken je de regeltjes niet helemaal goed Sjaak, dat privilege heb je niet. Niet met licentie, niet zonder. Als jij storingen veroorzaakt of met te veel vermogen gaat lopen toeteren op willekeurig welke amateur band dan ook ben je net zo goed piraat als ik. Ik kom er alleen rond voor uit dat ik vroeger wel eens plaatjes draaide op de kortegolf en 3 meterband en dat dat niet mocht. Het zij zo.

Het vervelende met mensen zoals jij is dat jullie vaak inderdaad wel denken dat je het recht hebt dit soort fratsen uit te halen en vooral dat je mensen zonder licentie terecht kunt wijzen en denigrerend naar hen uit de hoek te kunnen komen. Jammer.

 

Groeten,

Peter.

 

ps. wordt tijd voor een nieuwe "ramplank", excuses voor de hier en daar ontbrekende letters frown

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach ik mag toch af en toe best naar zo'n piraat luisteren,ook daar zijn natuurlijk veel stekker "amateurs " ,maar ook wel degelijk mensen met een goede elektronika ondergrond alleen vinden ze deze " tak " van het "zendamateurisme " leuker

En 1 ding moet ik ze nageven ,ze werken vaak collectief en dat ontbreekt bij de zendamateurs (zonder aanhalingsteken hi hi ) nog wel eens

Ik zeg altijd maar een goede zendamateur is als piraat begonnen

 

P.S. zeg tegenwoordig maar niet dat je zendamateur bent, kijken ze je aan of je niet goed snik bent

groeten

satzoeker`

 

No,No y No

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zijn gewoon 2 verschillende takken van sport, die je niet met elkaar kunt vergelijken.

 

En als je eens wat op internet gaat rondkijken, zal je verbaast zijn, wat die "piraten" tegenwoordig allemaal zelf bouwen, tot masten van 100 meter aan toe.

 

Tegenwoordig is zendamateurisme ook niet iets bijzonders meer.

Toendertijd was het bijzonder dat je met de andere kant van het land of de wereld kon praten.

 

De afgelopen dagen heb ik met mijn draadloze GSM regelmatig met het thuisfront gebeld, over een afstand van 9.000 Km., en daar kijkt niemand van op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En plaatjes draaien daar kik ik niet op met die gammele mg kwaliteit.

Nou Sjaak(k)...de smalbandige spraakkwaliteit op 144/430 MHz is anders ook geen verademing. En laten we het over het AM SSB Donald Duck gekwaak op de andere amateur banden maar helemaal niet hebben. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, als er met een licentie een stukje band is waar ik onbelemmerd breedbandig FM met "muziek en spraak" kan DX-en dan schrijf ik me morgen in voor zo'n examen. Het enige waar ik zeker nat op zal gaan zijn de regeltjes.

Hetzelfde geldt als er een stukje band is waar ik met AM hetzelfde kan doen.

 

Vervelende is dat dit stukje band er gewoon niet is. Ook niet voor nieuwe technieken zoals DRM, DAB, noem maar op. Wil je hier wat doen dan ben je piraat en blijf je piraat. Het zij zo. Voor mij heeft een "licentie" dus gewoon weinig of geen nut.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het geheel niet in deze topic hoort, maar is LPAM (Low Power Amplitude Modulation) niets voor hier?

Het is nu illegaal, maar gezien de vermogens die gebruikt worden kan het bijna niet storen.

De vermogens, volgens de usa regels, zijn dat de eindtrap een maximaal vermogen van 100mW mag verbruiken.

Met een rendement van 50 tot 70 % zit je dus met een output van 50 tot 70 mW. Uitgestraald blijft er amper wat over.

Toch heb ik hiermee op een golflengte van 200 meter+ een afstand van bijna 7 kilometer behaald.

 

Echter is het niet FM en gaat het deze topic voorbij.

Maar misschien is het iets voor Prutsie?

 

Fm luister ik al heel lang niet meer, in het grensgebeid waar ik woon is de 3 meterband propvol.

Het is zeer druk door zenders uit beide landen. cry

Hoe goed de coördunatie ook is, de steunzendertjes die ze afgelopen jaren geplaatst hebben verpesten aardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de regio emmen ontvang ik ook de wereld aan zenders op mn portable laugh

 

de sterke legale stations ook van over de grens.. als op een goededag een hand vol piraten.. die soms zo hard drukken dat ze de grote landelijke heren gewoon omver drukken tenzij ik bijna op de zendmast ga staan smile

 

en dan presteren die piraatjes t ook nog om niet gepakt te worden.. geniaal!

 

( nu nog een piraat die muziek draait wat ik wel kan waarderen :+ )

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Sjaak, dat wat jij zegt over piraten en filtering klopt niet, en helemaal niet op de band waar Prutsie het over heeft. Daar wordt namelijk gewerkt met o.a omgebouwde Ericsson's met een meer dan-60db onderdukking gemeten op de R&S analyzer, ook de atf eindtrappen worden uitgerust met lowpass filters van Microlab met -60db, want je weet, ook eindtrappen maken harmonischen, hoe schoon je ze ook aanstuurd.

Ik hoorde gisteravond/nacht anders nog mooi Turnhout hier in regio R'dam, en die zat met 100mW in relatief slechte coax te pompen, dus zal wel 40mW in de antenne zijn geweest.

Ik ken zat geliciënceerde amateurs die er een potje van maken, het is immer niet nodig zeggen ze....kleine moeite om het wel goed te doen denk ik dan.

@Prutsie wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ontvang helaas al jaren helemaal geen ruk

op de denon tuner (receiver)

met 4 kamer antennes van verschillend allooi geprobeerd en heb het dan maar opgegeven.

 

als ik zo'n vertikaal gepolariseerde antenne nagenoeg onzichtbaar op mijn balkon zou plaatsen, zou me dat in amsterdam überhaupt nog wel een mooi aantal zenders opleveren als W3ird_N3rd heeft?

 

ciao

 

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruik ik jaloezie? Er zitten daar juist vrijwel allemaal geliciënceerde amateurs die die regeltjes juist beu zijn en zelfs het 'project' hebben opgestart, maar blijf maar lekker in de saaie zondagse 'ronde's' hangen, jeetum wat is dat een slaapverwekkend en nutteloos gebral daar.

En ook op 70 en 23 wordt door jou 'vrienden' regelmatig de regels overtreden met wfm en dvb, of hoor je dat ook al niet?

Ik ben weer weg voordat mijn andere 'vriend' hier opduikt, laterzzzzz :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat onderscheid nu juist een gelicenceerde zendamateur van piraten. Het gaat ons juist niet om plaatjes te draaien in breedbandig fm zoals jij wilt.

Wij willen dat juist niet, dus hebben we juist liever niet van dit soort bandvervuilende plaatjesdraaiers op onze toch al schaarse banden.

Als je dan toch plaatjes wilt draaien dan moet je zien dat je genoeg leden krijgt en begin je een omroep, kun je wel op de FM muziek maken, en nog wel via grote zendmasten met veel vermogen.

 

En van dit soort meldingen wordt ik altijd zo moe. Je geeft weer eens JOUW mening die je names alle amateurs uitspreekt. Sjaak, er is echt een groep die het leuk vind om een bepaalde geluidskwaliteit te bereiken en daar mee te gaan duplexen. Ik doe dit al jaren als amateur op 70cm, 23cm en hoger. Netjes in stereo en RDS. En we hebben daar al heel wat lol gehad wanneer we weer eens met een man of 10 in een duplex verbinding zaten. Dat er af en toe een plaatje wordt gedraait zit ik niet mee, onder het mom van gezelligheid en om bepaalde tests uit te voeren is dat soms nodig. Er is nog nooit iemand aangesproken door het AT hierover. Trouwens op ATV gaat het ook al sinds mensenheugenis zo.

 

Je haalt de omroepstations en de hobbiesten weer eens door elkaar. Daarnaast ben jij waarschijnlijk liefhebber van smallband en DX, maar er zijn er genoeg die er anders over denken.

 

Alles is zelfbouw, zowel zenders, eindtrappen, filters en ontvangers. Ben ik nu een echte zendamateur?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het mij om gaat is dat je eerder in dit topic de mannen die op 35cm zitten en vroeger op 60cm zaten nogal afwimpelt. Dit zijn geen jongens die de gehele dag muziek draaien van Jan Smit ed. Dit zijn mensen die leuke verbindingen maken. Waarbij doorgaans een behoorlijke technische kennis aanwezig is.

 

Je moet dat niet vergelijken met een clubje die een zender in Polen kopen, een mast van 100m+ neerzetten met een feesttent erbij.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ja Peter, wij hebben nu eenmaal wat meer moeite moeten doen om onze licentie te krijgen.

 

 

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ze zetten wel hun moeizaam verkregen licentie op het spel.

 

Nou nou Sjaak, eerder deze week beweerde je nog dat je net als ik zonder enige voorbereiding fluitend door het examen gewandeld was? :-)

 

En wat lees ik, bouwkits in elkaar solderen?

Wat is er nou mis met zelf ontwerpen en ontwikkelen?

Stopcontactamateur! :-)

 

Ik heb van alles gebouwd tussen de 1,6 en de 1000 Mhz, altijd eigen ontwerpen, altijd eigenwijs.

Op 1,6 pakte ik naturlijk niet makkelijk een paar buisjes, nee, transistoren!

Ga dat maar 's koppelen aan een draadje van 10 mtr in de achtertuin! :-)

Dan heb je een hoop koperdraad en PVCbuis nodig.

En dan niet laf moduleren met een AFversterker op een trafo in de voedingslijn, nee, vanuit een lineuitgang naar een netwerk van torren.

Maar wel aan de andere kant van de stad te horen......:-)

 

Het is hier al eerder gezegd, IEDERE goede amateur was ooit piraat.

Mijn vader zaliger was ook PAnuller, kon ook zo lekker afgeven op "die piraten", waarbij hij voor het gemak z'n eigen wilde jaren vergat, en voorbij ging aan het feit dat ik toch echt wat makkelijker zenders uit m'n mouw schudde dan hij....:-)

 

En, idd, veel van het volk dat nu op hoge banden aan het spelen is is gewoon gelicenseerd, maar heeft zo meer lol.

Dus niks afgunst, gewoon een keuze...

Ik kan me ook nog van vroeger duplexcirkeltjes herinneren van 10 man......:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...