Ga naar inhoud


Zijn katten werkelijk slim?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik heb een kat en een tuin.

Mijn terras-deuren staan nu in het voorjaar en zomer vaak open en de kat kan erin en eruit zoals het hem uitkomt.

Soms heef ie een muis in de tuin gevangen, peuzelt hem op of hij neemt hem mee naar binnen om hem aan mij te laten zien vermoed ik, of hij speelt er wat mee.

Dat is altijd een drama, want die muizen gaan dan onder kasten etc. zitten en moeilijk te vangen en de kat vind dit helemaal niet leuk.

Vannochtend gebeurde het volgende.

Terrasdeuren stonden de hele ochtend weer open en ik wilde naar het toilet op de begane grond. Dit is het gastentoilet en daar is ook een douche met douchebak. Zittend op het toilet, kijk ik toevallig richting douche, ook de douchedeuren stonden open en ik kijk oog in oog met een muis die in de douchebak zit. Die muis kan daar nooit en te nimmer zelf ingekomen zijn, daarvoor is de opstaande rand te hoog, laat staan dat ie er weer uit komt vanwege de gladde rand van ca. 15 cm.

Dus de enigste die ik verdenk is de kat die hem daar gedeponeerd heeft om hem niet te laten ontsnappen, er later mee te spelen of op te vreten.

 

Ik vind dit wel een sterk nummer en vraag me af of katten werkelijk zo slim kunnen zijn om zoiets te doen. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tuurlijk zijn katten slim, maar vergeet niet dat muizen dit ook zijn. Vanwege mijn werk kom ik regelmatig in contact met muizen (is niet gewenst), maar muizen kunnen door de kleinste kieren en spleten naar binnen komen. Dit verbaast je echt hoe groot(of klein eigenlijk) z'on kier maar hoeft te zijn.

 

mvgr,

 

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

in zoverre slim, daar wij mensen uit dat gedrag een andere bedoeling uit opmaken.

de kat zal het voedsel naar zijn nest (en de medebewoners) brengen

om het zelf op te peuzelen of de familieleden er mee te voeden

(bon appetit Drs. Ijzerbout)

als die sowieso teveel voedsel krijgt is de behoefte om het zelf op te peuzelen uiterst gering

 

bij broertje thuis komt de kat nagenoeg elke dag met de resten van een muis en legt die steevast op het stoepje

hij heeft er zelfs een fotorapportage over gemaakt (smakelijk is anders

 

nu kun je ook stellen dat die kat meewerkt aan de fotorapportage (dat is pas een slimme kat) :D

ciao

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wanderer

wij hadden een kat die bij de buren de goudvissen uit de vijver viste om ze daarna netjes op de mat bij de achterdeur te deponeren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die muis zet gewoon de douche aan, als de kat in de douchebak

durft te komen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef dat beest eens gewoon te eten, dan hoeft hij geen wintervoorraad aan te leggen.

 

:D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat er (net als mensen) slimme en domme katten zijn.

 

Onze kat legt 1 speeltje altijd in de badkamer omdat daar tegels liggen en het speeltje dan beter glijdt en meer herrie maakt. Maar alleen dat speeltje, de andere zijn zacht en maken geen herrie.

 

Of als ze eten krijgt op het balkon haalt ze het eten uit het bakje en legt dit in de woonkamer.

Dat doet ze omdat anders haar eten verdwijnt tussen de houten vlondertjes.

 

het slimste doet ze echter met het touwtje waar ze mee vast zit als ze op het balkon zit.

Het is verbazend om te zien hoe ze ermee rondloopt. Ze weet precies hoe ze met het touwtje om moet gaan zodat ze niet vast komt te zitten. Onder het touwtje doorgaan,eroverheen stappen naar de goeie richting draaien ,alles doet ze en ze komt bijna nooit vast te zitten.

 

En als ze vast zit om bijv een stoelpoot dan loopt ze precies dezelfde manier terug om zichzelf weer te bevrijden. Als het touwtje niet te veel verstrikt is want dan is ze het kwijt.

 

Maar ik heb ook een kat gehad die altijd de verkeerde richting opliep en dus regelmatig op de poten getrapt werd. Ook had die kat hoogtevrees. Alles hoger dan 1 mtr was een onoverkomelijk obstakel. Dan begon hij te jammeren en begon paniekerige pogingen te doen om er af te kunnen. Zielig maar ook wel humor.

Dat was wel een raskat en perzen is niet het slimste rassoort.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over de springkracht of klimkracht van muizen. Een vriend van mij heeft een konijnen kooi op poten ( zo'n 40 cm hoog ) daar klommen de muizen tegen op, om zo in de kooi te komen om daar te eten, toen heeft hij aluminium om de poten gedaan, maar nog steeds klommen de muizen ondanks het gladde aluminium omhoog, uiteindelijk heeft hij de 4 poten allemaal in een teiltje water gezet. En was het probleem opgelost, de muizen proberen het nogwel, springen van de rand van het teiltje tegen de poten op, maar op de heen- of terugweg eindigen ze allemaal in het teiltje.

 

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Matchless zit er dichtbij.

 

Wij hebben 6 katten. 5 zijn katten. Elke met hun eigen nukken en kuren.

 

De 6e echter is echter een stuk slimmer dan de andere. Deze is degene die de deuren openmaakt. Dit zelfs het haakje waarmee ik onze horredeur vast had gezet probeerde open te krabben. Ze zet de kraan af en toe open (wij hebben zo een hendel kraan die je omhoog drukt) om van te drinken.

 

Het lijkt erop dat deze 6e ons meer bestudeerd en meer conclusies kan trekken, en in uitvoering kan brengen. De andere doen, willen of kunnen dit niet.

 

De dag dat ze echter begint te praten stop ik met de whiskey.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben inmiddels 35 jaar katten en poezen, gemiddeld 2 tot 3.

 

Gezien het gegeven (oud gezegde) dat een hond een baas heeft

en een kat personeel moet toch voldoende zeggen over de

slimheid van een kat/poes.

 

Anders en korter, katten zijn slim!

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Matchless zit er dichtbij.

Wij hebben 6 katten. 5 zijn katten. Elke met hun eigen nukken en kuren.

De 6e echter is echter een stuk slimmer dan de andere.


Ra ra wat voor een dier is dan die 6e ??

mvgr,

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: djpetit
Origineel bericht van: Sjattuh
Matchless zit er dichtbij.

Wij hebben 6 katten. 5 zijn katten. Elke met hun eigen nukken en kuren.

De 6e echter is echter een stuk slimmer dan de andere.


Ra ra wat voor een dier is dan die 6e ??

mvgr,

djpetit


Dat vragen wij ons ook vaak af...

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...