Ga naar inhoud


Hoe isolerend zijn rolluiken?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Circa 16 jaar geleden zijn de ramen op onze slaapkamerverdieping voorzien van gewoon dubbel glas.

Toen had dubbel glas nog een relatief lage isolatiewaarde.

Nu overwegen wij om de ramen van gesubsidieerd nieuw isolerend glas HR+++ met een K-waarde van 1,1 te voorzien of in plaats daarvan rolluiken te monteren.

 

Nu hebben rolluiken t.o.v. dubbel glas een beter inbraakwerend vermogen maar dat heeft niet de eerste prioriteit, het gaat hoofdzakelijk om de isolatie.

In de zomer zoveel mogelijk de zonwaarmte en in de winter de kou tegen en de warmte binnen houden.

 

Ik kan nu niet goed beoordelen hoeveel rolluiken nu bijdragen aan isolatie en hoe dit in relatie staat met isolerend glas.

Dus het gaat eigenlijk om de keuze tussen het laten plaatsen van goede rolluiken of isolerend glas met een K-waarde van 1,1.

Iemand een idee en / of ervaring?

 

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb al jaren rolluiken en zou niet meer zonder willen.

Vooral in de zomer houd je de warmte buiten.

 

Verder is het verduisterend vermogen voor een goede nachtrust zeer aangenaam.

 

Ik merk pas wat ze bijdragen, wanneer ik ergens slaap, waar ze ontbreken, zoals in het hotel waar ik nu zit.

 

Het isolerend vermogen in de winter is beperkt, maar bij sterke wind helpt het toch wel de ergste afkoeling via het glas te voorkomen.

 

En de rolluik kasten zijn tegenwoordig geisoleerd en beter afgewerkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Meeste lawaai komt binnen via de rolluikkast! (Ook tocht)


Dan heb je hem waarschijnlijk niet gekit gehangen. Hier hooguit alleen onder de borstels door.

Meeste geluid is idd wel door de rolluiken heen omdat er geen vacuum tusen dit en het raam zit. Dubbel glas heeft een vacuum en in een vacuum is er geen voortplanting van geluid.

Rolluik is goedkoper als dubbelglas HR++ en je hebt er zowel in de winter en in de zomer wat aan. Wat inbraak betreft, tja ik heb wel meegemaakt dat ze kleine raampjes intikken om een groot openslaand raam te kunnen openen of een deur maar niet je voorruit of acherruit er uit knallen om binnen te komen. Als je in een normale woonwijk zit niks aan de hand tbv inbraakwering. Woon je afgelegen uit het zicht dan weer wel.

Zou de topicstarter rolluiken adviseren, en op het moment dat de kozijnen vervangen moeten worden dan pas HR++ glas te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote voordeel van rolluiken is dat je de stralingswarmte van de zon buiten houdt. Dat scheelt echt erg veel.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
Het grote voordeel van rolluiken is dat je de stralingswarmte van de zon buiten houdt. Dat scheelt echt erg veel.

Dit laatste is ook een van de belangrijkste punten.
Twee van de 3 ramen liggen pal op Zuid en daar schijnt de gehele dag de zon op.
Op dit moment heb ik daar nog screens voor zitten maar die zijn zo goed als versleten.
Verder kan ik deze ook niet gebruiken want als er veel wind op staat en als ik afwezig ben zoals met vakantie.

Ik veronderstel dat rolluiken althans meer (zon)warmte tegenhouden dan screens.

Het 3e raam ligt op Noord - Oost en m.n. in de winter is het bij noord- of oostenwind daar altijd behoorlijk koud.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor rolluiken gaan,ik heb hier 5 ramen op het zuiden en inderdaad ik kan het hier goed koel houden al staat de hele dag de zon erop.

Het isolerend vermogen is niet hoog denk ik,maar het verhoogd ook je veiligheids gevoel(ook al woon je al veilig)

 

Grt Rudie

 

Rebox 9000.

Logitech Harmony 900.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga akkoord met wat hier al gezegd werd. In de zomer blijft het toch lekker fris als je de rolluiken niet te hoog optrekt aan de zonnekant. Zo hou ik mijn huis op een aangename 19°C op dit moment en dat zonder airco.

In de winter heb ik toch het gevoel dat er minder warmte "lekt" als de rolluiken naar beneden zijn. Al onze banken staan voor ramen en als het goed vriest, blijft de ruimte toch warmer. Het is een extra luchtlaag zeker?

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen je noemt ook inbraak wering... als deelaspect bij de keuze/vraag.

kan je vertellen dat je een heel knappe jongen moet zijn om door dubbelglas heen te komen.

vooral als het conform de nen norm letselbeperkende beglazing is

welke is voorzien van een of tweezijdig laminaat en welke glaszetter feitelijk al verplicht zijn toe te passen uit arbo veiligheids aspekten tijdens plaatsen.

 

enkel die achterlijke inbreker die het toch probeert weet dat nog niet smile

 

(voor de braak poging ben je overigens verzekerd ! of niet?)

 

de zonwerende eigenschappen van rolluiken is pover

eigenlijk is buitenliggende jaloezie zonwering speciaal voor die doelstelling ontwikkeld VEEL beter daar ze een hoge alpha reflectie waarde hebben die extreem veel hoger liggen en qua lichttoetreding TOCH instelbaar is.

 

rolluiken zijn niet heel effectief bij isolering wegens warmteverlies 's winters

 

daar is driedubbelglas veel beter hetgeen maar 10 euro/m2 extra kost en omgerekend is dat je beste investering gezien de energieprijzen

 

dus:

inbraak wering => dubbel of drievoudig glas gelamineerd

isolering => driedubbel glas

zonwering => jaloezieën buitenliggend (voordeel lichttoetreding regelbaar en zeer effectief)

 

ciao

 

oja, driedubbel heeft geen koudeval / in je blootje voor het raam kan dus smile

 

 

Drinkin' Bout You

Nathan Ozug, Nora Jones

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

....in je blootje voor het raam kan dus smile

Ooh, dat biedt perspectieven. laugh

Dat het huidige geleverde isolatieglas uitstekend inbraakwerend is had ik mij ook al laten vertellen want het schijnt dat het gelaagde glas tegenwoordig ook binnen het Politie keurmerk als eis wordt gesteld.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na alles aandachtig te hebben gelezen en ondanks dat de meningen uiteenlopen heeft de verbouwingscommissie (mijn vrouw en ondergetekende) besloten om toch maar voor het vervangen van het huidige glas naar hoogrendementsglas (HR+++) te gaan.

Doorslag gaf uiteindelijk het feit dat rolluiken m.n. op een bovenverdieping het aanzicht van de woning niet bepaald verfraaien en de rolluiken nauwelijks iets aan isolatie toevoegen.

Om het laatste gaat het toch uiteindelijk wel.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet echt maar als we na 2 á 3 maanden op pad te zijn geweest weer thuiskomen laten we de ramen door deskundige ramenzemers weer schoonmaken.

 

Ikzelf ben niet zo`n klimgeit om ramen op de 1e en 2e verdieping schoon te maken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...