Ga naar inhoud


Het gebruik van "SMS taal" op het forum...


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik zie steeds vaker postings verschijnen waarin de schrijver allerlei afkortingen gebruikt die (volgens mij..) uit de "SMS taal" komen. Ik vind het zelf niet de leesbaarheid ten goede komen, maar dat kan aan mij liggen...

Persoonlijk ben ik een voorstander van het volledig uitschrijven van de woorden, maar misschien is dat "ouderwets"?

 

Ik vraag mij af of ik zo'n taal purist (zeikert?) ben, of dat er meer mensen zich daar aan storen??

 

Voor de duidelijkheid; spelfouten maakt iedereen dus daar doel ik niet op...

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

imho is taalpurist één woord. wink

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

het is geen sms taal, maar msntaal Big fellow, en geloof mij maar, daar is echt geen touw aan vast te knopen.

 

Ik vind het op zich op sat4all meevallen, qua afkortingen.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sattaz, Ik denk het ook niet!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit alleen maar erger wordt en in de loop der jaren meer en meer zal worden opgenomen in de Nederlandse taal.

 

De mensen die morgen mogen beslissen over onze taal zijn immers de kinderen die vandaag zitten te msn'n.

 

Ik moet ook zeggen dat ik het hier niet of nauwelijks zie. Ik zie meer mensen die hun best doen Nederlands te schrijven, maar waarbij het nog niet helemaal lukt. (Niets dan respect voor het proberen en niet dat Nederlands vroeger mijn goedste vak was....)

 

Wat ik, om een beetje OT binnen het thema te gaan, interressant zou vinden is om te weten of het de lezer ook tijd bespaart, deze afkortingen; en zelfs voor de schrijver.

 

Ze zouden dit eens moeten meten bij mensen die dit hele dagen doen en bij mensen die dit niet doen. Hetzelfde stuk tekst geven en laten MSNen naar elkaar. 1 groep dus laten afkorten en de andere niet en dan maar meten. En dan omdraaien. Hersen activiteiten meten etc. Lijkt me wel een leuk onderzoekje.

 

Want ik denk dat het je ergens meer energie (en tijd) kost om het zowel te typen als om te lezen (zeker in het begin). Je moet de woorden die je wilt gebruiken immers toch voor jezelf formuleren in je hoofd en vervolgens de afkorting tiepen. En de lezer zal de afkortingen toch weer moeten omzetten naar het volle woord.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
.....
Want ik denk dat het je ergens meer energie (en tijd) kost om het zowel te typen als om te lezen (zeker in het begin). Je moet de woorden die je wilt gebruiken immers toch voor jezelf formuleren in je hoofd en vervolgens de afkorting tiepen. En de lezer zal de afkortingen toch weer moeten omzetten naar het volle woord.


Is het nu typen of tiepen ? smile Ik denk dat dit wel meevalt. Het is net als morseseinen: het wordt een tweede natuur en je kunt het zelfs volgen als je gewoon met iemand in gesprek bent. Er is geen vertaalslag nodig. (Dit duurt overigens wel een aantal jaren). Een ander voorbeeld is een tweede taal. Dat vertaal je toch ook niet in je hoofd als je het goed beheerst? Ik vermoed dat jij dat ook niet doet.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...