Ga naar inhoud


Heeft rechts hier voorrang of niet?


TangoBravo

Aanbevolen berichten

In een ander topic (nu gesloten) wordt over dit filmpje Ga naar 29:50 gezegd dat hier iemand ging stoppen waar dat niet moest, waardoor 2 auto's daar achter tegenaan reden.

 

Dat lijkt mij een onjuiste aanname.

 

De opname lijkt mij gemaakt bij een rotonde, waarbij normaal gesproken het verkeer op de rotonde voorrang heeft, en het naderende verkeer (wat hier van rechts komt) dus moet stoppen. Dat is ook te zien als je naar een deel van de rest van de opname kijkt, over het algemeen krijgt links voorrang, tenzij er van rechts een brutale rakker komt...

 

Wel vreemd dat er geen verkeersborden bij staan, maar je kunt uberhaupt de totale verkeerssituatie niet goed overzien.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Rechts heeft voorrang, ook op een rotonde. Meestal heeft de wegbeheerder dit echter met een ge/ver-bodsbord verandert maar dat is niet te zien.

 

Dat iemand daar toch gaat stoppen kan ik me voorstellen, het is tenslotte glad, dus voorzichtig.

 

Het is bovendien nog geen reden om daar achterop te rijden.

 

Beide achteroprijdende voertuigen waren niet in staat om hun voertuig tijdig tot stilstand te brengen, zoals voorgeschreven in de verkeerswet, en zijn dus fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De moeilijkheid is dat ik niet weet welk land het is, in ieder geval niet Engeland want er wordt duidelijk rechts gereden. Het lijkt op Nederland, te zien aan de ANWB bewegwijzering. Zouden we de preciese plaats weten dan zou het eenvoudig na te gaan zijn met Google Earth.

 

Maar ik reageer omdat in dat andere topic wordt geroepen dat er niet zoveel moet worden aangenomen, en dezelfde schrijver beweert dat rechts hier voorrang had, dat lijkt mij nou juist een aanname...

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je daar helemaal gelijk in dat het hierbij om een rotonde gaat.

Maar ook al zou dit geen rotonde zijn en de voorste auto (stationcar) van rechts zou komen, dus voorrang hebben, dan nog mag deze auto bij een dergelijke gladheid anticiperend remmen want je ziet nu bij deze gladheid al te vaak dat auto's die geen voorrang hebben niet altijd op tijd kunnen remmen om voorrang te kunnen verlenen.

Conclusie is dus dat de 2 daaropvolgende auto`s bij deze weersomstandigheden onvoldoende afstand hebben gehouden om op tijd te kunnen stoppen (zomerbanden??).

 

Overigens kun je het 1e deel van 29 minuten van de ruim 50 min durende film overslaan want de eigenlijke aanrijding zie je pas bij 29:56 min.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is Nederland, het is een typische ANWB wegwijzer, op 2.00 minuter rijdt er een TNT post wagen door het beeld.

Enig gegoogel op de naam van de beeldleverancier geeft Hilversum als mogelijke locatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso in Nederland, waar weet ik niet. Maar aan de ANWB wegwijzer en in (weet niet of het dit filmpje is of een andere van deze user) zag ik een connexion bus rijden.

 

Als ik de situatie bekijk twijfel ik of het wel een rotonde is, kan ook het een splitsing(tegenwoordig officieel ook kruising genoemd)zijn. Hoe de voorrang geregeld is is gewoon niet te zien op dit filmpje. Tegenwoordig is het niet meer verplicht om ook borden neer te zetten, alleen tekens op het wegdek zijn ook geldig(of het handig is is een ander verhaal)

 

Het enigste wat ik wel uit het filmpje kan opmaken is dat er twee automobilisten zijn geweest die hun voertuig niet op tijd tot stilstand hebben kunnen brengen.

 

Of hij onnodig stopte of niet vind de wetgever niet erg interessant. Hooguit art. 5 kan van toepassing worden(niemand hinderen of in gevaar brengen).

 

Het filmpje levert gewoon te weinig info over de situatie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorrang of geen voorrang ,als je achterop rijdt ben je altijd fout zo simpel is het,of je zit te slapen of je hebt te weinig afstand gehouden.

Dat de eerste auto stopt kan vele oorzaken hebben bestuurder onwel,motor storing of wat anders.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Niet in ieder land geldt rechts voor links.

En in Engeland al helemaal niet.

 

Ook in Engeland heeft verkeer van rechts voorrang!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ook in Engeland heeft verkeer van rechts voorrang!

Hahahaha...! Dat meen je niet echt he?

In Engeland rijdt men links. Dus dan zou links voor rechts moeten gelden.
Ook dat is niet zo. Er zijn geen wettelijke voorrangsregels anders dan door borden aangegeven.

Verkeersregels
In Groot-Brittannië rijdt men links en haalt men rechts in, dus kijk ook goed uit bij het oversteken. Verkeer op een rotonde (round-about) heeft voorrang op het overige verkeer. Tenzij door middel van borden aangegeven, bestaan er geen wettelijke voorrangsregels. Het is niet zo dat verkeer van rechts automatisch voorrang heeft.
Maximumsnelheden:
Binnen de bebouwde kom 48 km/u (30 mijl)
Op tweebaanswegen daarbuiten 97 km/u (60 mijl)
Op vierbaans- en autosnelwegen 113 km/u (70 mijl)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872


En dus .... heeft rechts voorrang wink


En dat is dus niet met zekerheid te zeggen want alleen verkeerstekens op het wegdek mogen ook, verkeersborden hoeven er niet (meer) te staan. Dat het met deze omstandigheden niet te zien is houdt de wetgever geen rekening mee.

edit: had het vorige bericht nog niet gezien, maar het maakt een hoop duidelijk.

In de volksmond wordt dit wellicht een rotonde genoemd, officieel is het dus niet zo(niet aangegeven met borden). maar de borden geven hier verder een compleet antwoord op de vraag van dit topic :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...