Ga naar inhoud


IS EEN CENT EEN WETTIG BETAAL MIDDEL?


R@oul

Aanbevolen berichten

Staand bij de kassa van een con.... winkel (waar ze van alles verkopen) hoor ik de casiere tegen een kind van zo'n 10 jaar zeggen, ik moet het produkt terug nemen want je kunt niet betalen met losse centen.

Het kind kon het alleen passen met wat losse centen erbij.

 

Om een lang verhaal kort te maken. Het is toch verplicht om centen aan te nemen, deze zijn toch een wettig betaal middel.

 

Wat is jullie mening?

 

Gr, R@oul

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 1 en 2 cent munten zijn een Europees wettig betaalmiddel, dat kan alleen in Europees besluit uit de roulatie gehaald worden.

 

MAAR:

 

Een winkel mag bij ik meen meer dan 20 muntstukken de betaling weigeren, dan moet er met groter geld betaald worden.

 

Overigens spaar ik Nederlandse centen, sommige winkeliers die ze gewoon aannemen, daar krijg ik bij terugbetaling op verzoek ook centen waar ze graag van af willen.

 

Het afronden in Nederland is een ander verhaal, dan gaat precies betalen van het bedrag niet op, de afronding blijft een feit. Hoe het in de diverse andere landen geregeld is, ik heb geen idee.

 

Er zijn ook land gebonden munten die geslagen worden, dat zijn speciale uitgaves. Die munten mogen enkel in het land waarvoor ze bedoeld zijn gebruikt worden, maar ziet iemand nog het verschil???

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ilseonline
Er zijn ook land gebonden munten die geslagen worden, dat zijn speciale uitgaves. Die munten mogen enkel in het land waarvoor ze bedoeld zijn gebruikt worden, maar ziet iemand nog het verschil???


In de eurozone zie je wel nog het verschil. Als ze een reguliere voorkant hebben, dan zijn ze overal geldig. Zijn het munten met vreemde waardes zoals een munt ter ere van de Oranjes die ik laatst op TV zag van €15, dan is die enkel in het land van herkomst geldig.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de duitse grossier ronden ze ook niet af. Je kan trouwens gewoon betalen met 1 en 2 cent bij bijvoorbeeld de ah, als ze afronden moet je wel gewoon het hele bedrag betalen maar dat kan je dus ook met 1 en 2 centjes doen...

 

Bier uit de fles is 100 keer beter dan uit blik!!

Lekker zo'n 20 Mbit verbinding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist..ik weet niet wie die absurde, achterlijke regel in NL uitgevonden heeft...maar gewoon cash betalen met 1 en 2 €uro centen. En geld terug verlangen, ook al is het maar een cent.

 

Moeten ze maar niet met die prijzen van €0,69 of €1,99 etc. komen want dat is gewoon bedrog.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel fijn dat afronden op 5 cent. Op de lange duur schiet je er ook niet bij in hoor, tenzij je elke keer slechts 1 of 2 producten van bijv 69 cent koopt.

 

Als je nog centen wil besparen betaal je kontant wanneer het bedrag eindigt op .01 of. 02 euro, en je pint als het .03 of 0.04 euro is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ilseonline
Het afronden in Nederland is een ander verhaal, dan gaat precies betalen van het bedrag niet op, de afronding blijft een feit.
Dat staat toch echt anders beschreven in het document van de rijksoverheid.
Als jij gepast kan betalen dan mag de winkelier het bedrag niet afronden!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winkelier mag het bedrag blijven afronden.

 

1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel

 

De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel.

U kunt het op 0 of 5 eurocent afgeronde bedrag wel met munten van 1 en 2 eurocent afrekenen,

maar de winkelier geeft geen munten van 1 en 2 eurocent als wisselgeld terug.

 

 

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...