Ga naar inhoud


Webserver thuis draaien wat kost dit ?


Daan

Aanbevolen berichten

  • Moderator
want ik kan me toch voorstellen dat een familiair web-servertje thuis best goed kan draaien voor foto's en memorabilia. (en ook nog op een NAS die relatief zuinig is)

 

 

Of een laptop als server gebruiken. Of een terminal client met de juiste software. Die clients krijg je ook met voldoende processor power voor een hobby server.

Als daardan ook nog een SSD schijf inzit dan drukt dat het verbruik ook nog een stuk.

En je kan ook nog evt de swap in het geheugen laten draaien zodat de schijf (of schijven) niet onnodig belast worden. Maar dan moet er wel voldoende geheugen inzitten.

Maar dit alles is alleen voor een hobby server.

 

Voor zakelijke dingen zijn dit geen oplossingen maar dan is het verbruik ook minder van belang. Daar staat stabiliteit voor verbruik.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Of een laptop als server gebruiken.

 

Persoonlijk zou ik geen laptop nemen voor dit soort zaken. Ik heb mijn laptops ook 24/7 draaien maar dit is veel instabieler dan mijn server. Ik kom regelmatig bij een (vanzelf) afgesloten laptop thuis. Ook slijt dit erg snel in verhouding tot een degelijke PC.

 

Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt dat ik een nieuwe laptop koop en makkelijk redelijk zware software kan draaien. Echter na verloop van tijd raakt de CPU overhit en gaat dit steeds sneller. Ik zit hier achter een behoorlijke laptop (gekocht 1,5 jaar geleden), maar kan hier bijna niets meer op draaien wat grafisch veeleisend is. Dan is het binnen 10 minuten bekeken. Terwijl dit de eerste maanden geen probleem was.

 

Ik denk dat het 24/7 aanstaan teveel stof ofzo aantrekt. Ik zou hem eens een keertje moeten open en schoonmaken en kijken hoe het dan gaat.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjattuh; Jouw problemen worden vrijwel zeker veroorzaakt door koelingproblemen. Waarschijnlijk zitten je koellichamen vol met stof/haren etc. Regelmatig schoonmaken is een must. De vervuiling komt ook vanwege het gebruik van de laptop op schoot, en dan de stofdelen die van je kleding loskomen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjattuh; Jouw problemen worden vrijwel zeker veroorzaakt door koelingproblemen. Waarschijnlijk zitten je koellichamen vol met stof/haren etc. Regelmatig schoonmaken is een must. De vervuiling komt ook vanwege het gebruik van de laptop op schoot, en dan de stofdelen die van je kleding loskomen...

 

Ik heb hem nooit op schoot. Hij staat altijd op een tafel/bureau en 95% van de tijd op ze een plaat met 3 vinnen erin.

 

Maar ik vermoed dat 6 katten in huis hier enige rol in spelen.... Heel af en toe ligt er ook een kat op mijn laptop te slapen. :)

 

Maar mijn vrouws laptop heeft hier nooit problemen mee, zij gebruikt hem ook erg veel, maar zet hem uit bij niet gebruik.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

winwiz,

ik was me dat zelf eigenlijk ook aan 't afvragen wat nu verstandiger is hosting extern of thuis in de meterkast :D

 

maar een (voor mij bekend forum) is in augustus al haar berichten en reacties kwijt geraakt door een server storing bij een data center en sinds mei 2011 tot en met augustus was alles weg...

dat is dan de cheapo hosting blijkbaar geweest.

 

redden van de data was niet besloten in de abo kosten.

 

enkel een voorbeeldje dat menig community-lid grijze haren heeft gegeven bij desbetreffend forum.

 

(misschien ook erg amateuristisch opgezet destijds, maar toch)

 

maar ik heb nog geen woord van Daan gelezen over de intenties en doelstellingen

want ik kan me toch voorstellen dat een familiair web-servertje thuis best goed kan draaien voor foto's en memorabilia. (en ook nog op een NAS die relatief zuinig is)

wat jij Daan?

ciao

 

Ik gebruik ook externe hosting en heb verschillende websites draaien. In het pakket wat ik het meest gebruik (wordpress) heb ik een plugin die dagelijks een backup maakt en naar een externe ftp server (bij mij thuis) verstuurt. Dit kan ook een NAS zijn natuurlijk. Een full backup 1x per 2 weken en incremental elke dag. Alles inclusief de database. Als een backup om een of andere reden mislukt krijg ik een mailtje.

 

Kortom, de veiligheid heb je zelf in de hand.

 

Ik heb dus wel de voordelen van Hosting: Min of meer gegarandeerde uptime, ruim voldoende bandbreedte, geen hardware kosten/onderhoud

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...