Ga naar inhoud


Aquarium verlichten met LED STRIPS, doenbaar?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik heb een zelfgemaakt aquarium, van 100H*100L*50dik(cm)

Ik weet het een speciale maat en veel te hoog... maar komt omdat die in der tijd in een kast moest staan...

Tot nu toe verlichtte ik die met één TL lamp warmwhite 90cm... en had veel last van algen.

Er komen alleen kleine goudvissen in, en die groeien gelijk zotten!

 

Nu dacht ik eraan om enkele Ikea ledstrips in de dakbak te bouwen als lichtbron.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Voor vissen zal het weinig uitmaken wat voor licht je gebruikt.

 

Het wordt een ander verhaal als je ook planten erin wilt hebben. Die hebben nl blauw en rood licht nodig in de juiste verhouding.

Maar planten met goudvissen zal wel niet de bedoeling zijn. Die planten worden zowiezo niet oud. Goudvissen zijn net koeien (maar dan zwemmend :) )

 

Ik heb al eens wat experimenten gedaan met led verlichting en dat komt in me nieuwe discusbak. De test was gedaan met 2 ledstrips (rood en blauw waarbij 1 rood led en 2 blauw led) en wat warmwitte strips en ook nog een 30 watt witte powerled. Crypto's groeien er perfect onder.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het niet doen,wat je wel kunt doen is een blauwe lamp en een spectrum lamp er in knutselen(2 tlbuizen dus) en die blauwe 4 uur per dag te laten branden,

een andere tip voor de algen zijn garnalen dingen zijn goede opruimers en zijn nog leuk om te zien ook,zal even namoeten kijken wat de juiste kleur naast de blauwe lamp moet wezen ik had een combi van die 2

en kreeg ik te veel algen had ik een goedkope oplossing voor, maar die hou ik wel voor me wand anders heb ik de mileuactivisten achter me aan:-)

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • Moderator

Filmpje op YouTube en dan de link hier plaatsen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me even verdiepen in het benodigde licht. Licht is niet alleen van invloed op planten- en algengroei maar ook op de vis!

Even Google op "LED aquarium verlichting" en je hebt tot de kertsdagen genoeg te lezen.

 

En BTW: goudvissen zijn toch geen vissen!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
En BTW: goudvissen zijn toch geen vissen!

 

LOL... :)

 

 

Licht is niet alleen van invloed op planten- en algengroei

 

Ik heb als test enkele maanden 2x witte powerleds van 30 watt elk boven een testbakje van 50 liter gehangen en de algen groeien sneller dan de planten.

Het duurt 2 dagen en je ziet de algen al groeien.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier power leds van 50 en 100W.... En die hebben dus een vermogens opname van 50 en 100 Watt... Ze geven heel veel licht.... Ze zeggen vergelijkbaar met ongeveer een halogeen lamp van 5-7x hoger in vermogen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik gelezen heb over deze biefstuk gulzige visjes is dat ze niet tegen te veel licht kunnen (worden ze wous)

Waar ze normaal leven is verduisterd door planten en troebel water als ik de ikea led strips op wot licht zet is echt mooi licht en voor snachts zet ik het ol gedimt blouw echt cool.

denk dat deze led strips van ikea niet voor planten ok zijn maar deze biefstuk eter eten en slopen alles :)

Ik ben er zeer tevreden over en de visjes zijn lekker speels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...