Ga naar inhoud


Kan ik signaalsterkte ook in dB zien?


riji

Aanbevolen berichten

Ik ben gewend om met mijn DM800 bij Signaalzoeker (Menu-Instellingen-Zenders zoeken-Signaalzoeker)

de signaalsterkte ook uitgedrukt te zien in dB, maar bij mijn Vu+ Ultimo ontbreekt dit.

Zo ook overigens bij de info bij het afstemmen op een zender (enkel %).

In het menu (Menu-Instellingen-Systeem-Diversen instellingen) hebben ik tevergeefs gepoogd om de gewenste weergave te bekomen.

Ik gebruik recente OpenPLI en PLI-HD skin.

Weet iemand hoe het wel kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Signaal sterkte staat er wel in, maar als u getallen wilt zult u die zelf op het beeld moeten schrijven. Misschien word het nog ooit eens anders.

 

Wat bekend is moet bekend blijven en dan weten wij het al. Toch.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er geen standaard is voor de signaalsterkte, heeft de een een meter die veel 99% aan geeft en de andere een meter die iets zwaarder is en 88% aangeeft.

 

Zolang er geen standaard komt zal dit nooit veranderen. De goede signaalsterkte kun je laten doen door een vakman die daar de apparatuur voor heeft, wat wel als standaard kan worden beschouwd.

 

Maak je daar maar niet druk om. 20 bakjes naast elkaar en je hebt ook geheid verschillende signaal sterktes.

 

Maar er zijn geheid wel die het weer anders zullen brengen, maar goed dat er zoveel verschillende soorten mensen zijn, kunnen wij heerlijk leven in een multiculturele sameleving.

 

 

 

 

Wat bekend is moet bekend blijven en dan weten wij het al. Toch.

aangepast door Klavervier

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Pré Viterbi" (kunnen !?) uitlezen is HET belangrijkste - Bijvoorbeeld een 7.40 e-4 uitlezing tijdens een schotel-afstelling is prima - Met een x.xx e-3 is het nog behoorlijk echter een xx.x e-2 is slecht.

"Post Viterbi" (= na FEC-correctie) zou in feite altijd 0 moeten zijn anders beginnen de zichtbare foutjes / fouten....

 

Bij goeie pré viterbi waardes zal je altijd een goede of toch voldoende signaal sterkte hebben.

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iemand een "redelijke" omrekenformulie heeft van % naar dBs voor de VUs is het zo gepiept. Feitelijk komen (voor de meeste tuners) een waarde tussen de 0 en 65535 van de tuner, waar 65535 100% is.... En met een tuner die geen dB kan is dan 32767 bijvoorbeeld 50%. In /lib/dvb/frontend.cpp zie je voor verschillende tuners omreken formules staan. Ontvangers die dB kunnen rekenen dan ook het % anders uit, namelijk de dB waarden delen door een maximum technisch mogelijke dB waarde.

 

Sommige zijn zeer eenvoudig en andere zijn weer best ingewikkelder. Als iemand een tabel kan maken voor de VU dan voeg ik het graag toe.

 

Het is geen exacte wiskunde, maar in princype is het de bedoeling dat de waarden in dB tussen de ontvangers ongeveer gelijk zijn (in de meeste andere images staat dat tot twee cijfers achter de komma wat dus belachelijk is - in PLi heb ik er dus al 1 cijfer achter de comma van gemaakt).

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft het omrekenen ook geen zin. wel voor jou persoonlijk natuurlijk. Maar zolang niet alle meters een gelijke sterkte hebben, blijf je met verschillen zitten en zie je telkens als je een anders schotelontvanger aansluit, weer andere sterktes.

 

Gewoon je schotel op de door jou aangeschafte ontvanger zo sterk mogelijk in stellen en dan moet het goed zijn. Of een hele dure meter kopen, kost die ongeveer 1500 euro profesionele meter

 

 

Wat bekend is moet bekend blijven en dan weten wij het al. Toch.

aangepast door Klavervier

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Visiosat Big Bisat schotel zelf uitgericht met hulp van de Visiosat software

en leden van dit forum.

Ik heb onmiddellijk na elkaar van mijn DM800 en mijn Ultimo op dezelfde locatie

volgende waarden kunnen opschrijven bij helder weer (3.1E - 51.1N)

(BER was altijd 0):

 

19E BVN DM800 14,8 dB 92% SNR 99% AGC

12515h Ultimo 89-90% 69%

23E Gelderland DM800 14,3 dB 89% SNR 99% AGC

11914h Ultimo 90-91% 75%

28E BBC1 DM800 16,8 dB 100% SNR 99% AGC

10773h Ultimo 99% 78%

13E SF1-Info DM800 12,5 dB 78% SNR 99% AGC

12398h Ultimo 80-81% 65%

 

Wat mij opvalt zijn de lage AGC waarden van de Ultimo tov DM800.

Eigenaardig lijkt mij ook dat de SNR waarde voor 23E tov 19E bij de Ultimo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

riji,

 

je kunt de waarden niet vergelijken tussen verschillende receivers.

nogmaals het is enkel een indikatie en geen geeikte meetwaarde.

 

daarom is het weergeven in dB, hetgeen sugereerd dat je een meetwaarde op je scherm krijgt, ook niet echt zinvol

 

met DreamboxE2SatFinder.exe kun je evenwel de waarden op het pc scherm zien (en dat proggie geeft dB's indien ingesteld via pulldown menu)

 

ciao

aangepast door Tonskidutch

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn keurige afstellings waarden. Hier zie je het verschil tussen de een en andere meter. Ik zou willen dat hier een standaard voor moest komen. Dit om de onduidelijkheid tussen mensen te voorkomen. Want de en roept ik heb die waarden en de andere gaat er overheen en zegt: maar ik die. Als je op je eigen schotelontvanger de sterkste waarden zoekt, dan krijg je het niet sterker. Het enigste wat je dan kan helpen is een vrieselementje op je LNB te zetten. Temperatuur omlaag brengen , kan weleens 2 a 3 % schelen. maar dat zijn kosten die je moet opwegen tegen...is het geld dat wel waard. ;)

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Visiosat Big Bisat schotel zelf uitgericht met hulp van de Visiosat software

en leden van dit forum.

 

juist als je een mini laptopje met wlan op het dak hebt is dat proggie echt heel handig daar het bijna 99,9% realtime de hogere waarde aanduid

dus tijdens het skewen van de LNB zie je al resultaat

 

overigens zoals Kalvervier schreef; prima waarden! ;)

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen. heeft geen invloed. Tenminste als u goede lnb's hebt. En 23 centraal is voor hd beter, dit i.v.m hd en de sterkte van de satelliet. 19 is sterker in signaal als 23 dus. Daarom is het ook beter om een canaldigitaal of een andere duo blok 19/23 in te klemmen op 23 en niet op 19. Middelpunt schotel is de sterkste in signaal.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...