Ga naar inhoud


's Avonds valt kwaliteit singaal weg op Astra 3


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Beste Sjattuh

Jou probleem wordt hoogstwaarschijnlijk door interferentie met de Badr op 26 graden oost veroorzaakt maar daar zijn wel oplossingen voor.

Voor Alanya – Turkije moet de skew van de 23,5 graden oost-lnb 18,8 graden zijn tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. De skew van de Badr is in Alanya 8 graden. Het verschil in skew is dus 10,8 graden. Met de skew kun je heel veel bereiken om interferentie te voorkomen. Ik adviseer je dan ook om de skew van de Astra 23,5-lnb op 20 graden te zetten t.o.v. verticaal waterpas, dan heb je een skewverschil met de Badr van12 graden. Hiermee wordt de Badr maximaal onderdrukt.

Het uitrichten van de schotel is natuurlijk ook heel belangrijk. Zorg er voor dat hij precies op de Astra 23,5 staat uitgericht, liever nog 23,3 dan op 23,7. Dus er voor zorgen dat hij zeker niet iets richting de Badr staat.

Dat je DM800 er wel last van heeft je VU Solo niet, dat is heel goed mogelijk.

In Zuid-Spanje waar het signaal van de Badr 4 maal sterker is dan dat van de Astra 23,5, heb ik hetzelfde probleem gehad.

Mijn Inverto Scena 5m had er veel minder last van dan met mijn ClarkeTech HD5000 die veel eerder interferentieproblemen had en geen beeld meer gaf.

Sinds ik mijn 90x100cm-schotel vervangen heb door een Triax 110 van 100x110cm met Inverto Black Ultra-lnb’s is het interferentieprobleem met de Badr over en vallen de zenders op de Astra 23,5 niet meer uit.

Krijg je de problemen niet opgelost, dan zou ik de DM800 maar vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Oke, dit allemaal wil ik best geloven, maar dat verklaart dan alleen nog niet waarom hij het altijd heeft gedaan en pas sinds een paar weken niet meer. Daarvoor jaren geen problemen.

 

Ik heb een 2.2m schotel voor Astra 3 een 1,5m schotel voor A1 en een kleintje voor Turksat.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woon je aan het strand, net als ik, dan kan het allicht gebeuren dat de schotel een beetje is verdraaid.

Het kan juist op zo´n plek, nog al eens flink waaien.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emekli schrijft:

“Woon je aan het strand, net als ik, dan kan het allicht gebeuren dat de schotel een beetje is verdraaid.”

Hier word ik een beetje droevig van dat de schotel kan verdraaien. Dan is die dus niet goed vastgezet. Daarom nog maar eens een tip om dit te controleren na het afstellen van je schotel.

Het mooiste is een schotel af te stellen op een paal die in de beton in de grond staat van ongeveer 1,5 meter hoog.

Als je de schotel afstelt met optimale elevatie en Azimuth (draairichting), dan moet de schotelklem natuurlijk nog goed vastgezet worden. Tijdens dit vastzetten in kleine stapjes is het van belang dat de moeren kruislings worden aangedraaid, dus linksboven, rechtsonder, rechtsboven, linksonder enz. Hiermee wordt voorkomen dat de schotel zo min mogelijk vergaat tijdens het vastzetten maar mogelijk staat hij toch niet meer helemaal 100%.

Ik kontroleer de afstelling van de schotel daarom ook altijd op de volgende manier:

Druk en trek aan de paal. De signaalkwaliteit moet onmidellijk minder worden, nooit meer of hetzelfde blijven.

Dan steek ik een stuk betonijzer in de schotelklem, zie bijlage. Nu probeer ik met volle kracht de paal te verdraaien zodat de schotel iets naar links en rechts draait. Ook dan mag de signaalkwaliteit alleen maar slechter worden, nooit beter of gelijk blijven.

Met deze test weet ik een aantal dingen heel zeker:

De elevatie staat optimaal afgesteld.

De Azimuth staat optimaal afgesteld

De schotelklem staat gegarandeerd goed vast want als ik deze niet op de paal kan verdraaien met uiterste krachtsinspanning, dan zal die zeker met storm niet verdraaien.

En natuurlijk nooit aan de schotel zelf trekken en draaien. Gegarandeerd dat je de schotel verbuigt of vervormd en dat die niks meer waard is.

post-60869-0-89176700-1340202552_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er vrij zeker van dat het afstellen in orde is. Ik ken de termen niet, maar de schotel boer richt hem uit en gaan hem dan stapsgewijs vastzetten. En elke stap zeg maar verliest hij signaal kwaliteit en dit corrigeert hij dan weer. Een beetje zoals Sprietje uitlegt, maar dan op een andere manier.

 

Ik moet even van mijn luie (druke) achterwerk afkomen en de 800 direct op de A3 aansluiten.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorste schotel is A3, kleinste Turksat en de laatste A1.

Alle 'ingezoomde' foto's zijn van de A3.

 

img2193ag.jpg

 

img2194pi.jpg

 

img2195.jpg

 

img2197pl.jpg

 

Is het er een met een instelbare feedhorn? Zoja, hoe is die feedhorn afgesteld op de juiste f/d-verhouding?

 

Uhm... *lost*

 

Ik zal vanmiddag proberen een gaatje te vinden om direct op de A3 te testen.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat het een 220 cm. schotel is?, lijkt mij zo te zien 150 cm., maar dit terzijde.

50 Zou al groot genoeg moeten zijn en je LNB is de zelfde als ik heb en de beste voor dit type schotel.

 

Toen bij mij de160 cm. prime focus werd gebracht, vond ik de aluminium staafjes wat aan de zwakke kant en,

heb deze vervangen door draadstaal van de zelfde lengte. De schroefdraad hier op is voor "sleutel 13" bouten.

LNB er ingezet en had hetzelfde probleem als jij, maar dan voor Astra 19.2E. (Bij mij zit 23.5 er naast en dus out off focus, maar geen ontvangstproblemen.)

LNB vervangen door zo een als jij hebt, probleem bijna weg.

Nu zijn Turken niet zo precies met het vervoer en de schotel moet iets of wat uit vorm zijn geraakt.

Waarschijnlijk te vast gemaakt op de kamion en dan kan er al eens iets verbuigen.

Ben hier achter gekomen door, op diverse plaatsen rondom, wat te trekken en duwen.

Heb dit probleem opgelost met 2 steunen van geoxideerd staal, vanonder op het dak met cement vastgezet.

Sindsdien geen problemen meer.

Dit vermindert tevens het vervormen door de warmte die we hier hebben en, de schotel wappert ook niet meer bij storm.

 

Lange uitleg, maar misschien kan je er weer wat mee.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjattuh

Bedankt voor de mooie foto’s. Het is inderdaad een instelbare feedhorn.

Het lijkt er op dat de lnb ongeveer 20 graden tegen de wijzers van de klok gedraaid staat. Ik kan dat op de foto’s echter niet precies genoeg inschatten maar dat zou je zelf nog eens na kunnen meten.

Wat ik je wil adviseren is het volgende:

Als je nu weer zo’n moment hebt dat je de Astra 23,5 niet kunt ontvangen, verplaats de verstelbare feedhorn dan eens wat naar voren en naar achteren. Goede kans dat je met het instellen van een andere openingshoek van je lnb wel gewoon beeld kunt krijgen. Ik zie op de één na laatste foto dat je feedhorn ongeveer 1mm over de golfpijp heen steekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat het een 220 cm. schotel is?, lijkt mij zo te zien 150 cm., maar dit terzijde.

 

Die erachter staat, van A1, is 1.50m.

 

Ik zal de andere tips uitproberen, maar het regent nu (ja echt waar...) en kan dus weinig proberen.

 

Het zou mooi zijn als het niet aan de DM800 ligt want dan kan ik deze nog verkopen aan iemand anders.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjattuh

 

Bedankt voor de mooie foto’s. Het is inderdaad een instelbare feedhorn.

Het lijkt er op dat de lnb ongeveer 20 graden tegen de wijzers van de klok gedraaid staat. Ik kan dat op de foto’s echter niet precies genoeg inschatten maar dat zou je zelf nog eens na kunnen meten.

 

Wat ik je wil adviseren is het volgende:

Als je nu weer zo’n moment hebt dat je de Astra 23,5 niet kunt ontvangen, verplaats de verstelbare feedhorn dan eens wat naar voren en naar achteren. Goede kans dat je met het instellen van een andere openingshoek van je lnb wel gewoon beeld kunt krijgen. Ik zie op de één na laatste foto dat je feedhorn ongeveer 1mm over de golfpijp heen steekt.

 

Die feedhorn dus, die zit heel los heb ik het idee. Draait heel soepel. Dus misschien door de wind een slag of wat verdraaid en dat de tuner van de 800 wat gevoeliger is dan de Solo? Of kan dit niet?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjattuh

De Invacom feedhorn is instelbaar zodat de openingshoek (de F/D-verhouding) ingesteld kan worden van 0,32 tot 0,43, zie de PDF-file van Invacom:

http://www.globalinvacom.com/products/pdfs/AdjustableFeedHorn.pdf

Een goed afgestelde feedhorn moet altijd iets over de rand van de schotel heen kijken. Stel je de openingshoek te klein in, dan kijkt de lnb niet over de rand maar wordt maar een klein gedelte van je schoteloppervlak gebruikt. Stel je de openingshoek te groot in, dan wordt wel meer versterking verkregen maar dan ontvangt de lnb ook veel warmteruis van de hete dak. Die warmteruis verstoort het satellietsignaal, zie blijlage 1. Je krijgt daardoor een slechte signaalkwaliteit.

De ontvangkarakteristiek van een lnb met een f/D-verhouding van 0,35 zie je in afbeelding 2. Hier zie je het min 10dB-punt aan de zijkant van de schotel. Je ziet ook dat in het midden van de schotel het meeste signaal wordt opgevangen. De signaalsterkte zakt 10dB weg naar de rand van de schotel, zie het blauwe vlak.

Je ziet ook dat je lnb over de rand van de schotel kijkt, het rode vlak. Dit is verlies maar hier wordt ook de warmteruis en atmosferische ruis opgevangen die de signaalkwaliteit verslechterd.

Het is dus altijd een compromis met de instelbare flens om die zo instellen dat je een zo groot mogelijk schoteloppervlak gebruikt maar ook weer niet te veel storende signalen opvangen waardoor je satelliettuner er geen beeld van kan maken.

Stel daarom de schroefbare flens af als je geen ontvangst hebt. De kans is groot dat je door de juiste instelling wel beeld krijgt.

Ik hoop dat jij en ook anderen met deze uitleg meer inzicht krijgen hoe de ontvangst van de satellietsignalen met een schotel en een lnb met feedhorn tot stand komt.

post-60869-0-40324800-1340287632_thumb.jpg

post-60869-0-75890300-1340287715_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...