Ga naar inhoud


's Avonds valt kwaliteit singaal weg op Astra 3


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ongeveer rond 23:00 uur NL tijd valt bij mij op Astra 3 het signaal naar een schommelende toestand. Van 13.0 naar 0.0. Er valt eigenlijk niet zo veel over te zeggen omdat het vrij inconsequent is. Dan gaat het 2 minuten goed, dan weer 3x in 30 seconden.

 

Het wegvallen duurt niet lang, 1 a 2 seconden en dan herstelt het beeld zich weer. 's Ochtends rond 5 a 6 schat ik komt het weer goed.

 

Op Astra 1 (aparte schotel) heb ik dit probleem niet. Opstelling staat er al een hele tijd, jaartje ofzo denk ik, (Astra 3 zit op een 2.2m schotel) en ik heb boven A1, A3 en Turksat naar een mini disecq geleidt en van daar naar benenden. Ik heb dit sinds een week schat ik, daarvoor maanden geen problemen. Schotel is totaal vrij en nergens door geblokkeerd.

 

Ik laat hem morgen even opnieuw uitrichten om te zien of hij misschien een tikje heeft gehad, maar waarom heb ik er dan overdag totaal geen last van en telkens rond dezelfde tijd 's avonds begint dit? Verschuift de positie sat - aarde een miniscuul beetje rond deze tijd misschien? Waardoor een schotel die net een tikje uit het perfecte punt staat dit kan merken?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

hi,

ik heb dit ook bij een kameraad gehad,en ook bij mezelf.wij hebben het probleem niet echt kunnen vinden.het enige dat wij dachten,was een minder goede lnb,maar hem vervangen gaf ook wisselende resultaten.dit was vooral in de zomer.in de winter geen enkel probleem.ik denk zo,dat het probleem zichzelf had opgelost,maar is voor jou vervelend.misschien heb je niet echt veel aan mijn bericht,maar ik schrijf het toch,om je te laten weten dat je de enige niet bent.ben je zeker dat er dichtbij je installatie geen bliksem inslag is geweest?ik had dit gehad verleden jaar,en merkwaardig genoeg,moesten we 1 van de 4 kabels vernieuwen van disecq naar ontvanger.ik had toen astra 1 niet meer.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in het verre Turkije, met een mindere signaalsterkte als bij jullie, maar nooit problemen.

Dus, zoals Tonski zegt, check switch, LNB (skew) en schotelafstelling.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet op mijn andere TV heb gekeken of dit zich daar ook voor doet. Weet eigenlijk niet waarom.

 

Maar als het hem daar niet zit dan zal het wel de mini diseq zijn (ze hebben beide een aparte) en als deze het probleem ook heeft dan LNB/Schotel.

 

Hoop ik... :)

 

Bedankt zo ver, ik laat wel weten als het opgelost is.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjattuh schrijft:

 

“Verschuift de positie sat - aarde een miniscuul beetje rond deze tijd misschien? Waardoor een schotel die net een tikje uit het perfecte punt staat dit kan merken?”

 

Maak je hierover niet ongerust. De Up-link signalen worden meestal door schotels met een diameter van 35meter verricht. Die hebben een nog véél gerichtere beam dan jou schotel van 220cm. Als de satellieten te ver van hun geostationaire positie af zouden wijken, zijn het de uplink-stations als eerste die er last van zouden hebben. Dus maak je hierover dus niet ongerust.

 

Verder adviseer ik je bij zwakke signalen een hele goede diseqc-switch te nemen en niet één van matige kwaliteit. Zie hier de verliezen bij de verschillende merken:

 

Diseqc-switch verliezen

 

Spaun SAR 411 F 4/1= 2dB verlies, isolatie min. 26dB

Triax MFD41D 4/1= 2,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-418P 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 25dB

Maximum 1216 4/1= 4dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S4/1PCN-W1 4/1= 8dB verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 41-51 4/1=5,8dB verlies,

 

 

Spaun SAR 212 F 2/1= 1,5dB verlies, isolatie min. 30dB

Triax MFD21D 2/1= 1,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-218 P 2/1= 2dB verlies, isolaite min. 30dB

Maximum 1214 2/1= 3dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S2/1PCN-W1 2/1= 5dB` verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 21-51 2/1=6,3dB verlies,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groter de schotel > hoe kritischer het correct afstellen daarvan !

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer logisch te redeneren, want wat ik dus niet snap is waarom hij het dan alleen maar 's avonds doet en overdag prima.

 

Zit er meer storing in de nachtlucht dan? Of vocht misschien?...

 

ugh Morgen komt de expert en dan weten we meer... hopelijk. :)

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur invloed op de LO van je LNB.

Als het weer gebeurt, even de transponder opnieuw scannen. Als je probleem dan verdwijnt dan is het simpelweg het verlopen van de LO vanwege de lagere buitentemperatuur.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur invloed op de LO van je LNB.

Als het weer gebeurt, even de transponder opnieuw scannen. Als je probleem dan verdwijnt dan is het simpelweg het verlopen van de LO vanwege de lagere buitentemperatuur.

 

Wat is LO?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

LO is een afkorting voor Local Oscillator.

 

Door 2 frequenties te mengen ontstaat er een som en verschil frequentie.

Door het hoge satelliet signaal te mengen met de iets lagere interne oscillator frequentie van de LNB ontstaat het MF Midden Frequent signaal, 950 - 2100 MHz.

 

Wanneer die LO frequentie zou verlopen door bijvoorbeeld temperatuur of spanning variaties moet je ontvanger steeds opnieuw afgestemd worden.

De AFC Automatische Frequentie Controle van je ontvanger zal binnen grenzen het verloop compenseren, maar wanneer de afwijking te groot wordt verliest de ontvanger de transponder uit het beeld.

 

Er zijn 2 LO frequenties in je LNB beschikbaar, die worden omgeschakeld door het 22 kHz signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bigfellow,

 

Dan zou ik in het klimaat hier, wel heel veel last moeten hebben met sat-ontvangst.

In de volle zomer hier rond de 40 graden!!. Maar ik heb, voor de zekerheid, wel de uitstekende Inverto Black Ultra als lnb`s genomen.

Als ik iets aan de buiteninstallatie heb veranderd, check ik wel 5x of alles in orde is en heb daarom nooit problemen.

 

Het voornaamste met de opstelling is, schotel perfect uitrichten en zorgen dat de skew van de LNB goed is.

Deugdelijke kabel en f-connectoren kopen en zorgen dat je bochten in de kabel niet te krap maakt.

Verder zorgen dat er ook niet maar 1 draadje van de buitenmantel de kern raakt.

Verder zorgen voor een goede afdichting tegen vocht van de f-connectors.

Na installatie van de schotel(s), een dag of wat later, evt. de bouten van de bevestiging nog wat aandraaien.

 

Als dat allemaal klopt, zou je altijd perfecte ontvangst moeten hebben.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geheel afhankelijk van de kwaliteitscontrole van de fabrikant van de LNB, de temperatuur op het moment van inscannen (koud/gemiddled/warm), type/kwaliteit van de ontvanger en/of software kan je geen of heel veel problemen hebben.

Een installatie moet uiteraard wel goed zijn uitgevoerd. Maar als alles "mechanisch" klopt, en je hebt toch een probleem als dit, dan toch maar eens gaan proberen opnieuw in te scannen als de ontvangst hapert...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm, Sjattuh

is het mogelijk dat je ons toch verklapt wat je aan de receiver hebt hangen

coax

switch

LNB???

 

en niet ja ik HEB een coax kabel

en niet ja ik HEB een switch

en niet ja ik HEB een LNB

of wat is een LNB?

 

wat heb je toegepast??? aan merken types en modellen?

 

te gek voor woorden dat Sprietje zich de moeite neemt om een lijst met switches hier te benoemen met de verliezen en wij lezers die denken te kunnen helpen krijgen -0- informatie van jou Sjattuh!

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...