Ga naar inhoud


's Avonds valt kwaliteit singaal weg op Astra 3


Sjattuh

Aanbevolen berichten


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Drs. IJzerbout schrijft in bericht 21:

“Dit komt omdat de sateliet nooit perfekt stilhangt en van de aarde uitgezien binnen een kubus van zo´n 100 km-200 km een 8 vorm doorloopt.”

Zelfs een schotel van 220cm heeft maar een openingshoek van 0,67 graden. Op een afstand van 36.000km mag de satelliet dan 421km van plaats veranderen voordat je 3dB verzwakking hebt.

Ga je niet op 3dB maar op 1 dB openingshoek zitten, dan mag de satelliet nog 245km bewegen.

Ik denk dus niet dat de variatie van de satellietpositie de reden is van wisselende ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FalconerThe

 

Een muur die door de temperatuur beweegt en daardoor de richting van de schotel veranderd, daar geloof ik geen fluit van. Dan moet het wel een hele gammele muur zijn. Maar wat wel grote invloed heeft op een hete muur is dat de lnb die toch ook altijd een beetje over de rand van de schotel heen kijkt, te veel warmtestraling van de muur op vangt. Dit heeft een zeer negatieve invloed op de signaalkwaliteit waardoor de ontvangst verslechterd. Dit probleem heb je inderdaad niet als de schotel op een vrijstaande paal staat en er zich geen hete stenen achter de schotel bevinden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

FalconerThe, woonboot?

:P

ja je gelooft het misschien niet Sprietje, maar ook tonnen zware elementen krimpen en kruipen door temperatuur wisselingen

 

wie ik echter niet meer zie schrijven is Sjattuh zelf.

ciao

 

Hoi! Ik had toch geschreven dat het in orde was na scan en opnieuw uitrichten. :)

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We zijn een paar dagen verder en probleem is een paar dagen weer terug.

 

Ik heb inmiddels alle schotels opnieuw uitgericht, alle kabels vervangen, alle F-connectoren (schroef) vervangen met knijpers (vergulde), kabels in pijpen gelegd (ipv kaal op het dak) en op beide receivers geflashed met laatste software versies en alles opnieuw gescanned. Enige wat ik niet heb gedaan zijn de mini diseqcs vervangen. Weet eigenlijk niet waarom, maar zoals je later zal zien zijn deze het probleem niet.

 

Even kort:

 

Astra 3

Astra 1

Turksat

 

Dreambox 800 (First jaar of 3 a 4 oud - Openpli laatste)

VU+ Solo (Jaar oud ongeveer met laaste VTi)

Beide CCam 2.3 voor interne share.

Dreambox heeft kaart.

 

Op de Dreambox krijg ik 's avonds problemen met het signaal op alleen Astra 3. Ik heb dit niet op de Solo. Wissel ik boven de diseqc's om door de kabel van de 800 op de diseqc van de Solo te plaatsen dan behoudt ik hetzelfde probleem op de 800. Het signaal probleem is dat mijn signaal herhaaldelijk (maar niet consquent of met een vaste interval) van 13.2 dB naar 0.0 dB valt. Dit voor 1 tot 3 seconden en dan is het weer even goed. Dit alleen tussen ongeveer 22:00 en 05:00.

 

Als ik scan op de 800 dan vindt hij ook een hoop kanalen op de Astra 3 niet. Als ik deze dan inlees vanaf de Solo (via Dreamboxedit b.v.) dan werken ze wel (op bovenstaand probleem na). Echter vind hij ook Ned 1 HD, 2 HD en 3 HD niet, maar na deze ingelezen te hebben werken ze wel en heb ik 's avonds het signaal probleem niet op deze zenders. Ook de Film 1 kanalen ondervinden geen problemen.

 

Ik vermoed dus dat er iets aan de hand is met de tuner van de 800 en ga nog proberen de diseqc anders in te delen. b.v. Turksat even eraf en Astra 3 op ingang 2 te zetten (waar nu Astra 1 op zit zonder problemen).

 

Als iemand nog andere suggesties heeft...

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervangen:

 

- Kabels

- F-connectoren

 

Uitgevoerd:

 

- Laatste software versie voor beide ontvangers (dm en vu)

- Laatste kanaal lijst

- Schotel opnieuw uitgericht

 

Nog niet uitgevoerd en of vervangen:

 

- Lnb

- Diseqc

- tuner van de dm 800 vervangen en of compleet vervangen incl. nieuwe voeding

 

Wat zo vreemd is, dat het alleen de astra 3 betreft met een tijdstip van 22:00 tot en met 05:00. Die een storing geeft. Men kan wel uitsluiten dat het geen externe bron en of stoor zender (bijv. een babyfoon). Die deze storing veroorzaakt. Immers de vu solo heeft er geen last van.

 

Ik zal als eerst de astra 3 direct aansluiten op de dm 800. Om zo te testen of aan de lnb ligt of diseqc. Immers u vertelt dat de schotel keurig is her uitgericht. Als het nog steeds de storing geeft. Dan zal ik eerst de lnb vervangen voor een degelijk type/merk zoals bijv: inverto, alps of mti. Dus geen echostar, sab, golden-intersat en of andere goedkope/budget lnb. Test dit eerst even en vertel aan ons wat de bevindingen zijn.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjattuh

Ik heb sterk de indruk dat jouw probleem met de Astra 23,5 te maken heeft met interferentie met de Badr4 dat zeer sterk onder invloed is met de atmosferische omstandigheden. Vooral in de zomermaanden heb je daar veel meer last van dan in de wintermaanden.

Hoe moet de skew van de lnb staan op jou woonpositie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Lnb

- Diseqc

- tuner van de dm 800 vervangen en of compleet vervangen incl. nieuwe voeding

 

Wat zo vreemd is, dat het alleen de astra 3 betreft met een tijdstip van 22:00 tot en met 05:00. Die een storing geeft. Men kan wel uitsluiten dat het geen externe bron en of stoor zender (bijv. een babyfoon). Die deze storing veroorzaakt. Immers de vu solo heeft er geen last van.

 

Ik zal als eerst de astra 3 direct aansluiten op de dm 800. Om zo te testen of aan de lnb ligt of diseqc. Immers u vertelt dat de schotel keurig is her uitgericht. Als het nog steeds de storing geeft. Dan zal ik eerst de lnb vervangen voor een degelijk type/merk zoals bijv: inverto, alps of mti. Dus geen echostar, sab, golden-intersat en of andere goedkope/budget lnb. Test dit eerst even en vertel aan ons wat de bevindingen zijn.

 

Aan diseqc en/of LNB kan het ook niet liggen (tenzij het iets kan zijn icm de Dreambox zelf). Ik heb immers de receivers omgewisseld en dan blijft het probleem ook. Het is overigens een Inverto LNB.

 

Stoorzender zou misschien kunnen als iemand 's avonds dat ding aanzet en 's ochtends uit en de rijkwijdte precies tot mijn slaapkamer komt, maar niet tot de woonkamer. Slaapkamer ligt ook dichter bij de buren (aan de achterkant waar de woonkamer zit) heb ik alleen maar een bananenplantage voor me.

 

Ik zal morgen even de DM ook direct op de Astra3 aansluiten.

 

Als het de 800 zelf is dan vervang ik hemen haal ik iets met dubelle tuner (heb 4 sids kan ze net zo goed gaan gebruiken ;) ). Ga over een paar weekjes naar NL.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje,

 

Dan moet ik daar zeker last van hebben. Hier in Turkije komt Badr (even off record, ook de Nilesat, snoeihard binnen).

soms worden er zelfs de zelfde frequenties gebruikt.

Maar dan is het gewoon een plicht om je schotel zuiver af te stellen.

Tot voor kort had ook ik ontvangst van Badr en Astra 3, maar vanwege het grotere aanbod, overgegaan naar de Nilesat.

Nooit heb ik interferentie gehad tussen Badr en Astra 3, wel goed opletten, en dat geldt voor ALLE Astra´s, de skew wijkt af,

ten opzichte van andere sats. zie:

http://www.satlex.ne...=150&diam_h=150

 

Het zou handig zijn om te weten waar Sjattuh woont, als dit gewoon NL is, dan moet dit op te lossen zijn.

Hij zal daar geen 150 cm. schotel hebben, dus kleinere met grotere openingshoek en dan is het afstellen van de schotel niet goed gedaan.

Zogenaamde warmte-fading, of zoiets, geldt in NL niet, jullie zitten bijna in het hart van de footprint.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje,

 

Dan moet ik daar zeker last van hebben. Hier in Turkije komt Badr (even off record, ook de Nilesat, snoeihard binnen).

soms worden er zelfs de zelfde frequenties gebruikt.

Maar dan is het gewoon een plicht om je schotel zuiver af te stellen.

Tot voor kort had ook ik ontvangst van Badr en Astra 3, maar vanwege het grotere aanbod, overgegaan naar de Nilesat.

Nooit heb ik interferentie gehad tussen Badr en Astra 3, wel goed opletten, en dat geldt voor ALLE Astra´s, de skew wijkt af,

ten opzichte van andere sats. zie:

http://www.satlex.ne...=150&diam_h=150

 

Het zou handig zijn om te weten waar Sjattuh woont, als dit gewoon NL is, dan moet dit op te lossen zijn.

Hij zal daar geen 150 cm. schotel hebben, dus kleinere met grotere openingshoek en dan is het afstellen van de schotel niet goed gedaan.

Zogenaamde warmte-fading, of zoiets, geldt in NL niet, jullie zitten bijna in het hart van de footprint.

 

Alanya - Turkije, maar dit verklaart niet waarom het wel bij de ene en niet bij de andere ontvanger gebeurt.

 

Ik denk ook dat het toch echt aan de DM zelf ligt. Ik heb vandaag geen tijd gehad, maar ga snel met de kabels aan de gang om wat dingen uit te kunnen gaan sluiten.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjattuh

 

Ik heb sterk de indruk dat jouw probleem met de Astra 23,5 te maken heeft met interferentie met de Badr4 dat zeer sterk onder invloed is met de atmosferische omstandigheden. Vooral in de zomermaanden heb je daar veel meer last van dan in de wintermaanden.

Hoe moet de skew van de lnb staan op jou woonpositie?

 

Dan blijft het zo dat het beide receivers moet beinvloeden?

 

Overigens zie ik nu dat hij nu al aan het storen is, dus een paar uur vroeger dan normaal.

 

De skew positie heb ik geen idee van, maar ik zie dat boven mij iemand daar al antwoord op heeft gegeven.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, je woont in Alanya en ik nog verder oost, in Anamur Sahil.

Zoals gezegd, ik heb geen last met 23.5 oost, hier de footprint:

http://www.flysat.co...23-beam.php��je moet dan kijken bij Astra 3B Europa Widebeam.

 

Als de ene ontvanger het wel goed doet en een andere niet, dan ligt het aan de gevoeligheid van de ingebouwde tuner(s).

 

"Skew" is het verdraaien van de LNB in de houder. In Turkije zit je altijd "oost" van de Astra´s en moet de LNB

tegen de klok ingedraaid worden.

Ik zal er een foto bijdoen, ik gebruik een 160 cm. schotel met 2 LNB´s, een voor Astra 19.2 en die met het witte kapje voor Astra 23.5.

Hier kan je wel ongeveer zien dat de LNB´s niet "recht" in de houder zit.

Het is een precisie werkje en de gemiddelde Çanakanten ustasi is hier niet erg van op de hoogte.

 

 

post-59723-0-20172500-1340094974_thumb.jpg

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...