Ga naar inhoud


's Avonds valt kwaliteit singaal weg op Astra 3


Sjattuh

Aanbevolen berichten


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja, foto´s kunnen bedriegen maar , met 220 cm. moet je toch heel weinig problemen hebben, hoog uit bij zeer zwaar weer.

 

En dat hadden wij gisteravond hier in Anamur. Zoals je begrepen hebt, woon ik pal aan zee. Zit een opname te kijken en,

rond 21.30 u. begint van het ene op het andere moment te stormen dat het niet meer normaal is.

Maar door al mijn voorzieningen, na het einde van de opname, nog steeds beeld.

En ja, zoals gebruikelijk viel de stroom voor meerdere uren uit.

 

Dus ik bedoel maar te zeggen, indien mogelijk, de betreffende schotel toch eens inspecteren.

Dus rondom beetje duwen/trekken en misschien moet ie op sommige plaatsen ook wat extra gestut worden.

Dat de ene ontvanger geen last heeft en een andere wel, kan aan de gevoeligheid van de tuner liggen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, foto´s kunnen bedriegen maar , met 220 cm. moet je toch heel weinig problemen hebben, hoog uit bij zeer zwaar weer.

 

Hebben we ook niet. Het moet ook echt stormen als een idioot wil ik beeld gaan verliezen op de A3. A1 is zo weg, beetje regen en klaar.

 

Stroomuitval? Dat hebben ze hier aardig onder controle. Nooit meer meer dan een half uurtje, en ook dat wordt minder en minder. We hadden vorige week zondag wel de hele dag geen water... maar goed, het wordt beter. :)

 

Ik ga nu even wat proberen, want ik zie dat ik zelfs nu al problemen heb en tijdstip blijkbaar geen rol meer speelt....

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd ons op de hoogte, want met zo´n joekel van een schotel, zou het echt niet mogen.

Wat betreft de A1, heb ik niet snel problemen, maar het vreemde is dat alle zenders in signaal kwaliteit een beetje gezakt zijn,

maar de signaalsterkte is gezakt van 73 naar soms maar 30%, hangt af of het Astra 2c, KR, L of M is.

Sinds een paar weken worden de zenders van 1H allemaal overgezet.

Was bvb BVN eerst 73 & 56%, is dat nu 45 & 50%.

Mijn idee is dat de footprint van A1 enigszins is gewijzigd. Voor de NL zenders is het geen ramp, maar wel voor

de Duitse zenders zou het wel zo kunnen worden. En dan komt begin volgend jaar de A1N naar 19.2 oost en dan is het weer afwachten,

wat SES Astra dan weer gaat doen.

 

Heb ook nooit begrepen waarom SES van die "kleine" footprints aanhoudt, die van o.a. Hotbird en Eurobird rijken veel verder en met kleinere schotels te ontvangen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De Up-link signalen worden meestal door schotels met een diameter van 35meter verricht. Die hebben een nog véél gerichtere beam dan jou schotel van 220cm. Als de satellieten te ver van hun geostationaire positie af zouden wijken, zijn het de uplink-stations als eerste die er last van zouden hebben

 

Uplinkstations van 35 meter..???? Huh? Weet je wel hoe groot zo´n schotel zou zijn als dat klopt?

De meeste uplinkschotels voor Astra zijn ca. 6 mtr, hoogstens 8 mtr. En zelfs dan zijn deze autotracking. Dat betekent dat dat de schotel de satelliet in zijn beweging kontinu "volgt".

Ik was 3 weken geleden bij de HR/Stern in Frankfurt en stond vlak naast één van de ARD uplink´s voor Astra 19,2° oost en iedere paar minuten hoorde ik de motoren draaien om de schotel opnieuw in de juiste positie te brengen.

Schotels van deze grootte volgen iedere individuele Astra satelliet op dezefde positie.

 

Sattjuh, ik weet niet of je probleem is opgelost maar als je alleen ´s avonds problemen hebt dan kun je je Diseqc switch uitsluiten. Zou die problemen hebben dan had je die ook overdag.

Ga er maar vanuit dat je last hebt van fading in de randgebieden. Die zijn kennelijk ´s avonds sterker dan overdag. De oorzaak is temperatuur en zonnestraling op het traject van de satelliet naar jouw positie. Had je daar vroeger geen last van dan tip ik op de footprint van de betreffende satelliet die SES Astra wat in jouw nadeel gekorrigeerd heeft of een lichte afname van de veldsterkte door veroudering van de satelliet.

Ik heb hetzelfde probleem bij Nilesat waar ik iedere keer weer waarneem dat de veldsterkte overdag beter is dan ´s avonds/´s nachts.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs.IJzerbout schrijft:

“Uplinkstations van 35 meter..???? Huh? Weet je wel hoe groot zo´n schotel zou zijn als dat klopt?”

Kijk op Wikipedia bij Techniek en dan Uplink op deze site:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omroepsatelliet

Als je het er niet mee eens bent, moet je maar snel een wijziging aanbrengen op de site.

Wel ben ik het met je eens dat tegenwoordig vaker ook kleinere schotels gebruikt worden van o.a. 6 meter en dat ze allemaal worden aangestuurd om precies op de satelliet gericht te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje,

 

Als ik de foto´s bekijk, dan staat de LNB goed, wat ook nog kan, evt. lichte vervorming door de hitte.

Zoals eerder gezegd, het wordt hier dikwijls zo rond de 40 graden in de schaduw.

Maar de schotel hangt wel heel de dag in de zon. Daardoor kan de schotel dus wat vervormen en dat kunnen we hier op het randje van de footprint niet hebben.

Daarom heb ik de schotel van mij op diverse plaatsen nog extra gestut en, dat doet wonderen.

Wat er ook nog bijkomt is dat SES Astra de 1G heeft overgezet naar diverse nieuwere Astra´s.

Op zich geen punt, maar de footprints lijken enigszins veranderd te zijn.

 

Maar het gaat in dit geval om de Astra 3 en ik heb hier de gehele dag ongeveer de zelfde signaal en kwaliteitssterkte.

 

Bij mij valt het beeld alleen weg omdat meestal de stroom uitvalt, en ons Mien fietst niet hard genoeg om de dynamo 230 volt te laten leveren.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs.IJzerbout schrijft:

 

“Uplinkstations van 35 meter..???? Huh? Weet je wel hoe groot zo´n schotel zou zijn als dat klopt?”

 

Kijk op Wikipedia bij Techniek en dan Uplink op deze site:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omroepsatelliet

 

Als je het er niet mee eens bent, moet je maar snel een wijziging aanbrengen op de site.

Wel ben ik het met je eens dat tegenwoordig vaker ook kleinere schotels gebruikt worden van o.a. 6 meter en dat ze allemaal worden aangestuurd om precies op de satelliet gericht te blijven.

 

35 meter is volkomen absurd, zeker tegenwoordig. Misschien was dit heel vroeger in de 60er jaren vereist, maar nu al lang niet meer.

Ik heb 3 jaar geleden in de Congolese Republiek een tijdelijke uplink opgebouwd met een doorsnede van 2,0 mtr. Dit was voor de Coup ´d Afrique des Nation jeugdspelen in Pointe Noire en Brazzaville. Het TWT vermogen was 200 Watt.

De satelliet die gebruikt werd was Intelsat 7 op 68,5° Oost, Ku-Band. Ook tijdens tropische regenbuien was er geen uitval. De downlink footprint ging over geheel Afrika en was zelfs in Europa nog te ontvangen. Hier zijn enkele foto´s van Drs.IJzerbout´s improvisatie-talent. :grin:

post-52831-0-76578500-1343739490_thumb.jpg

post-52831-0-68770500-1343739507_thumb.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...