Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Daar gaan we dan; nu nog in het buitenland maar zeer binnenkort in de buurt van Den Haag waar een Multytenne, een Philips satellietontvanger DSR7141, een 14 inch tv (te leen) en een hoekmeter op me liggen te wachten. Balkon op het zuiden. Volgens DishPointer mooi uitzicht op Astra 19.2 en 23.5.

Schotel monteren op de verticale kozijnbalk, dus geen mast.

Heeft iemand nog een tip voor me ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Verhuizen naar Duitsland, daar werk ie nog even, of zoals ik vervangen door een Triax 78 (wat een zeer goede ervaring opleverde in combinatie met een Triple LNB).

 

Heb hem nu nog op de zolder liggen,iemand onderdelen nodig ofzo.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker heb ik nog een tip:
Als het een echte Multytenne betreft waarmee je de vier satellietposities 13,0 19,2, 23,5 en 28,2/28,5 oost kunt ontvangen, moet je die 4,2 graden naar het oosten kantelen om de maximale ontvangst te kunnen behalen.
En natuurlijk uitrichten op de Astra 23,5.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hem nu nog op de zolder liggen, ...

 

Voor de 5 west is hij ook groot genoeg; die heeft een enorm sterk signaal, dus een klein schoteltje is genoeg.

 

Lijkt me een prima aanvulling voor de posities 13-19-23-28!

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zijn Astra 1 en 3 uitsluitend van belang. Eerdere tips hadden mij gezegd om eerst Astra 1 op top uit te richten en dan moet Astra 3

ook goed staan, maar later op 3 " fine tunen ". Kantelen voor "skew" heeft geen probleem want dat is voldoende uit de doeken gedaan.

En of de schotel nu op een mast staat of aan een muur of kozijn ( zoals in mijn geval ) maakt geen verschil uit.

Gelukkig is mijn balkon overdekt en komt er geen regenwater op de LNB's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erwinnaar, ik denk dat Sprietje met name duidt op de CD/TVV transponders op Astra 1 en 3, want die parameters op die prop-transponders liegen er niet om.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Jazeker. Bij jou ontbreekt de Hotbird lnb. Dat is de linker lnb in de afbeelding.
Alle lnb's zijn hetzelfde, uitgeklede ALPS en de diseqc-switches zijn gewoon 4/1-switches. Er is dus 1 aansluiting niet gebruikt.
Je krijgt dan automatisch de volgorde:
Astra 19,2 is 1
Astra 23,5 is 2
Astra 28,2 is 3
Hotbird 13 is 4

Origineel is de volgorde in de Multytenne:
Astra 19,2 is 1
Hotbird 13 is 2
Astra 23,5 is 3
Astra 28,2 is 4
 

post-60869-0-13590200-1440328667.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook zoon Triplesat ik krijg de 23,5 niet hoger dan 8 db ik heb 19,2 op 13 db staan

en de 28,2 ook op zoon 8 db wat doe ik  fout welke kant ik ook op draai hij schiet gelijk omlaag 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou het beste zijn om de mast 4,3 graden naar het oosten te kantelen zoals die nu staat gericht. Op een hoekmuurbeugel is dat wel te doen door achter de plaat een vulling te plaatsen zodat het pijpje van boven naar het oosten kantelt, zie bijlage 2 van bericht 39. En dan de schotel optimaal afstellen op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2.
Een regenkapje zoals in bericht 45 is ook een must.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...