Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Nee SuperCow, dit is geen grapje. Iemand met een Multytenne die te weinig signaal had heeft dat zo gemaakt.
Wat in ieder geval niet kan is dat de rechthoekige schotel van de Multytenne kunt verwijderen. Bij een grotere schotel moeten ook de lnb's op een grotere afstand van de schotel staan en dat klopt dan niet meer. Of het ook voor een beter signaal zorgt met zo'n Triax er achter weet ik niet. De maker van deze schotel zei van wel maar het is moeilijk te geloven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoogstens scherm je de achtergrond ermee af waardoor er iets minder thermische ruis in de LNB kan komen.

Cees , ik denk dat je daarmee de spijker op z'n kop slaat .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gezien de fysieke afstand tot de lnb zal het signaal nagenoeg niet in fase zijn met het hoofdsignaal.

Zelfs al is dit wel in fase, zal er een looptijd verschil optreden, wat zo mogelijk nog verstorender is voor het decoderen van het signaal, de BER zal toenemen.

 

Het signaal is daar de grotere afstand op de buitenrand langer onderweg, vergelijk het maar met reflecties bij analoge VHF/UHF ontvangst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat is duidelijk :lol:

Aangezien ik een leek ben ga ik er maar niet mee experimenteren  :crazy:

Ik ga wel dan op veilig spelen met een triax 78 en een tripple LNB.

Misschien niet hier in de juiste topic, maar in een andere topic had sprietje over een inverto IDLM-SINM20-TRPMN-8PP tripple lnb met 1 uitgang

Die kan je bij groot warenhuis krijgen voor 29 euro met verzenden Ik heb maar 1 ontvanger, ik doe alles op low budget is dat eventueel een oplossing voor me.

 

Na een digitale satfinder te hebben gekocht heb ik ook een digitale waterpas gekocht, dus echt low budget word het niet meer :cry:

aangepast door SuperCow

Digital Max XP1000 met OpenPli
Triax 78, Inverto triple LNB (IDLM-SINM20-TRPMN-8PP)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, de multytenne project is voor mij voorbij. Ik krijg astra 23.5 niet beter dan 40% en dan gaat het signaal van 10-40% heen en weer. Ik heb zelfs fijn afgesteld met borgringen achter de pan, zodat ik ze elke keer een beetje kon aandraaien. Ik heb vergeten om weer een foto te maken, maar de pan zit te dicht tegen de muur, elke keer als we de blok hout achter deden om verder van de muur te komen ging het signaal omhoog, maarja we zaten al aan 15cm aan blokken hout op elkaar, het houd een keer op.

 

Hier een foto van de muur van mijn huis, de pan zit ongeveer een 50cm boven de buitenlamp. Probleem is de dakpannen steken ook nog wel 5-6 cm over.

De gele streep loopt met de muur mee, en de rode streep is de hoek van de pan.

post-99091-0-02148900-1454757970_thumb.jpg

 

Heb ben er al 2 en een halve middagen mee bezig geweest, ik ben er klaar mee. Ik heb ook het nadeel dat ik de schotel nergens anders op kan hangen, alleen de schoorsteen blijft over, maar daar kom ik niet, of aan de voorkant van het huis, maar dat wil ik zelf niet.

 

Dus als ik een triax 78 neem, met die inverto IDLM-SINM20-TRPMN-8PP LNB moet het dan wel lukken?. Ontvanger is geen probleem, ik kan de diseqc instellen.

aangepast door SuperCow

Digital Max XP1000 met OpenPli
Triax 78, Inverto triple LNB (IDLM-SINM20-TRPMN-8PP)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SuperCow

De rode streep is dus de Astra 19,2 als ik het goed begrijp want die lnb zit precies in het midden van de Multytenne. Wordt die lijn zo ook door Dishpointer aangegeven? Laat dat eens even zien met de afbeelding van Dishpointer.
Dan zou je hooguit met de Astra 19,2 problemen moeten hebben maar zelfs dat verwacht ik niet.
Omdat de signalen van de Astra 23,5 en 28,2 een stuk schuiner langs de muur vallen, moet dat helemaal geen problemen opleveren.
Heb je de coaxkabel wel goed aangesneden en de buitenmantel omgevouwen?
Maar een Multytenne afstellen luistert heel precies. Als je de schotel 1-2mm verdraaid van links naar rechts of in elevatie, merk je al verschil. Je moet echt elke procent pakken die er te halen is en met het vastzetten mag je geen procent terugvallen.
Gebruik je wel fatsoenlijke coaxkabel?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

..... Dus als ik een triax 78 neem, met die inverto IDLM-SINM20-TRPMN-8PP LNB moet het dan wel lukken?. Ontvanger is geen probleem, ik kan de diseqc instellen.

 

Door een langere meurbeugel te gebruiken kan je ook wat om de hoek kijken. 

 

(Foto toont de 19.2° in de klem ten tijde van de kritische 12722 waarop toen de belangrijkste Vlaamse zenders werden ontvangen) 

 

 

post-50975-0-75367700-1454767033_thumb.jpg

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-99091-0-25828200-1454778260.jpg

 

Dit is de exacte locatie van mijn huis/schotel. Tegenover mijn zijn er geen obstakels.

Astra 19.2 en 28.5 gewoon goed signaal 75% zonder echt fijn af te stellen. De 23.5 is zo gevoelig als ik de schotel maar net aanraak (alles zit aangedraaid) verlies ik al signaal.

Ik gebruik hirschmann coax kabel. En de buitenmantel(de koperen geweven mantel) zit goed om de wartel heen voor contact.

aangepast door SuperCow

Digital Max XP1000 met OpenPli
Triax 78, Inverto triple LNB (IDLM-SINM20-TRPMN-8PP)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is natuurlijk geen plaatje om naar te kijken.
Hier een plaatje wat duidelijker is.
Ik heb de hoek opgemeten en de signalen van de Astra 19,2 maken exact een hoek van 4,0 graden met de zijgevel van het huis.
Dit kan dus geen belemmering zijn voor de signalen van de 19,2e, laat staan voor de 23,5 en 28,2.

Een hoek van 4 graden wil zeggen dat op een afstand van 90cm van de schotel, de pannen ruim 6cm mogen oversteken als de schotel strak tegen de muur aan zit.
De coaxkabel is prima.
Je zult de schotel nauwkeuriger moeten uitrichten op de Astra 23,5.
Bedenk dat als je de buitenrand van de schotel 1-2mm verplaatst dit al een flinke invloed heeft in de signaalkwaliteit.
 

post-60869-0-35142600-1454783532.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supercow,

Op de foto bij bericht #141 zie ik een tuinschutting. Is de schotel niet op een (gestabiliseerde, verstevigde) staander daarvan te bevestigen ?

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

 

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de hulp en tips allemaal, maar ik heb de handdoek in de ring gegooid.

Maar ik heb een via marktplaats een triax78 met muurbeugel(45cm) gekocht voor 10 euro, en de trippel LNB inverto.

Aankomende vrijdag gaan we hier(ik en mijn pa) mee bezig.

 

Ik zal de beloofde foto van de technisat nog wel hier plaatsen, en uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de triax vorderingen.

Digital Max XP1000 met OpenPli
Triax 78, Inverto triple LNB (IDLM-SINM20-TRPMN-8PP)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...