Ga naar inhoud


Schotel verboden, neerzetten in balkon(tegelvoet)


rolex
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik woon in Rotterdam in een huur woning. Drie jaar geleden is hier in de omgeving GSO geïnstalleerd en naar veel woningen kabels door de grond getrokken.  Vervolgens moesten we onze schotels verwijderen en hebben we dat ook gedaan.

 

Sinds kort wil ik een tweede TV plaatsen in de woning en heb hiervoor een tweede aansluiting nodig. Contact gehad met de woningcorporatie en was niet mogelijk. Na een tijdje werd ik terug gebeld en was het toen wel mogelijk maar moet dan wel een kastje kopen t.w.v. 250 euro via het bedrijf dat de GSO beheerd. Wat voor kastje weet ik zo niet heb ik ook niet nagevraagd. Het was direct een NEE vanuit mijn kant. Een andere oplossing hebben ze niet. Een schotel aan de gevel plaatsen is ook niet toestaan. Ook niet achter de woning.

Nu ben ik ook niet zo tevreden met de GSO. Veel haperingen en vastlopers en dat voor 6 euro per maand.

 

Ik wil een schotel neerzetten dmv tegelvoot in mijn balkon. Is dit ook verboden? Iemand ervaring? Ik weet dat ik dit met de woning corporatie moet bespreken maar ze zijn zo koppig, niet behulpzaam en komen hun afspraken niet na.



 

aangepast door rolex
Link naar reactie
Delen op andere sites


@rolex

 

De rechtspraken die ik ken mbt schotelbezit zijn gebaseerd op artikel 10 EVRM,

De schotel antenne wordt daar toegestaan omdat er geen alternatief voor handen is.

Ben bang dat  je bij een GSO heel zwak staat tenzij je de schotel voor andere activiteiten gebruikt.

Is het mogelijk om je schotel uit het zicht op je balkon te plaatsen?

Schotel zo ver mogelijk naar achteren plaatsen en de schotel op de standaard onder de rand.

Eventueel kiezen voor een gecamoufleerde schotel opstelling 

Wat men niet ziet weet men vaak niet,  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolex,

 

Wat betreft het plaatsen van een schotel met zicht op het zuidzuidoosten moet kunnen. Wat Borsjea aangeeft is idd het argument dat men zal tegenwerpen. Echter is dit in feite hetzelfde argument dat men eerder gebruikte tav de schotel en dat is men kan gebruik maken van kabel, iptv etc. en deze argumenten zijn allen weerlegd met de uitspraken zoals wij die kennen. Deze uitspraken impliceren dat men de burger op geen enkele wijze mag verhinderen zijn eigen wijze van vergaren van informatie. Dit dan onder voorwaarde dat dit geen oneevenredige schade aan/belasting van derden met zich meebrengt. Deze voorwaarde lijkt mij niet geschonden met het plaatsen van de schotel op het balkon. Daarnaast is een ander argument in jouw voordeel aan de orde dat ik opmaak uit je relaas en dat is dat de GSO niet naar behoren lijkt te werken. Ik weet niet of je de exploitant hiervan op de hoogte hebt gebracht en wat diens reactie was. Daarnaast vraag ik mij af of de GSO aan jouw wensen voldoet cq kan voldoen gezien capaciteit en te ontvangen satelieten.

 

Mijn advies is informeer eerst de exploitant schriftelijk over het functioneren en vraag een schriftelijke reactie. Vraag ook een schriftelijke reactie over het realiseren van de tweede aansluiting. (Je kan naar ik opmaak ook geen twintuner instaleren voor het opnemen van 1 of meerdere zenders terwijl je andere zender bekijkt?). Zet je eigen wensen eens op papier en maak die schriftelijk kenbaar naar exploitant met de vraag of dit te realiseren is en vraag ook hier een schriftelijke reactie op. Het eea kan in 1 brief.

 

Als je alle reacties hebt ontvangen en de situatie voldoet nog steeds niet aan je behoefte en is er ook geen zicht op dat dit binnen afzienbare tijd wel zo het geval zal zijn, went je dan tot een rechtsbijstandsverzekering (als je die nog niet hebt sluit die dan nu alvast af) en leg hen je situatie voor met de verzamelde stukken. Het lijkt mij aan de hand van je relaas dat die mijn mening zullen delen dat er geen enkele beperking redelijkerwijs opgeworpen kan worden die je verhinderen om de schotel op balkon te plaatsen en wellicht zelfs gewoon aan de gevel (maar als het balkon mogelijkheden biedt dan zou ik daarvoor kiezen ivm het vrijwel zekere positieve resultaat).

 

Laat aub wel weten hoe het geheel verloopt zodat wij met z'n allen hiervan weer kunnen leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolex,

 

In navolging van mijn reactie van afgelopen zondag 3 maart de volgende aanvulling.

 

Kon afgelopen zondag niet 1,2,3 de uitspraak achterhalen waar ik direct aan dacht in jouw situatie. Heb deze vanmorgen alsnog gevonden. Deze uitspraak is de volgende: "LJN: BU2938, Rechtbank 's-Hertogenbosch , 226047 HA ZA 11-259". Deze zaak speelt op een recreatiepark. Daar is de mensen een schotelverbod opgelegd in de Alg. voorwaarde (obv jouw relaas naar mijn idee te vergelijken met jouw overeenkomst met verhuurder). Motivatie voor het verbod er is een centraal antenne systeem en mensen kunnen gebruik maken van digitenne (in jouw geval dus de GSO) .

 

Exploitant recreatiepark vordert nakoming van alg. voorw. gedaagde doet dit niet. Volgens expl. zou er een overeenkomst zijn (mondeling) dat bij het beschikbaar worden van digitenne de schotels weg zouden gaan.

 

Uitspraak is dat obv het EVRM (Vrijheid van nieuwsgaring, artikel 10 EVRM) men het schotelverbod niet kan handhaven. Slechts in enkele specifieke begrensde situaties is dit mogelijk (denk aan oorlogsituatie/dreiging, terroismedreiging etc) een argument zoals tbv aanzien of anderen personen hebben ook afstand gedaan van de schotel (gelijkheidsbeginsel) zijn niet zwaarwegend genoeg om een schending van art 10 EVRM te billijken/rechtvaardigen.

 

Deze uitspraak aangevuld met andere uitspraken met als onderwerp het opleggen van een schotelverbod (al dan niet vrijwillig aangegaan bij het sluiten van bijv. een koopovereenkomst van een onroerendgoed of een huurovereenkomst van een woning) maken duidelijk dat het opleggen van een schotelverbod slechts in uitzonderlijke situaties mogelijk is als daar dringende redenen voor zijn. Redenen zoals aanzien van een perceel/opstal of veiligheidsbeleving of gelijkheidsbeginsel oid zowel opzichzelfstaand of gekoppeld aan elkaar zijn onvoldoende om een beperking te rechtvaardigen van art. 10  EVRM. Ook al is zo'n beperking vrijwillig aangegaan op enig moment.  Immers men zou hiertoe onder druk van het anders niet kunnen verwerven object of door machtsverhouding (huurder/verhuurder etc) toe kunnen zijn overgegaan.

 

Rolex, naar ik hoop heb je hiermee voldoende info en inzicht gekregen op je vraag en kan je hiermee je voordeel doen.

 

Succes, Joop
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Als je hem op een tegelvoet plaatst, heb je hem nergens aan vast gemaakt wat ze eventueel zouden kunnen verbieden en zolang de schotel niet vanaf straat zichtbaar is, dus als je hem laag genoeg achter de balustrade plaatst, kunnen ze er niets van zeggen.

Maar ja, @Rolex is tot stilstand gekomen. Batterijtje op?



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en zolang de schotel niet vanaf straat zichtbaar is

 zelfs dat is niet nodig, bleek in duitsland, daar mag de schotel ook zichtbaar zijn vanaf de straat.

want: daar beslisten de rechters mbt huur regelementen en clausules daarin opgenomen, dat dergelijke regels het gebruik van het gehuurde woonoppervlak niet mag belemmeren en/of kan vastleggen hoe een huurder dat woonoppervlak te gebruiken heeft.

 

ik mag er in mijn zwembroek zichtbaar staan op dat balkon, ook al heb ik een lelijk gezicht

ik mag er ook een schotel hebben staan, mits niet over de railing uitkragend

ik mag er ook een vogelkooi met parkietjes op hebben staan

ik mag die tot de woning behorende gebruiks oppervlakte "het Balkon" volgens mijn woonwensen en leef genot gebruiken mits zedelijk.

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de door de EU opgelegte beschermende regels mag het vrije ontvangst van sat tv niet belemmerd

worden.

Het belemmeren mag niet omdat het de vrije handel en diensten binnen de eu onderschept

Het belemmeren mag niet omdat het de rechten van de mens om ongecencureerd tv te kijken

 

De regels van de eu werken verticaal maar ook horizontaal

dus voor de overheden maar ook de onderdanen van de overheden inclusief

de rechters .

Bij een precedure kan je de rechter verzoeken om zich ambshalve onbevoegd te verklaren omdat

ze zich gaan bemoeien met iets wat ze niet mogen .

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

....

ik mag er in mijn zwembroek zichtbaar staan op dat balkon, ook al heb ik een lelijk gezicht

(........)

ik mag die tot de woning behorende gebruiks oppervlakte "het Balkon" volgens mijn woonwensen en leef genot gebruiken mits zedelijk.

 

Wat betreft het eerste punt: je mag dan waarschijnlijk geen railing vasthouden en er overheen kijken, zoals een schotel...

Wat betreft het laatste punt, belemmert dat wel weer wat je staat te doen in het eerste punt. :whistle::lol:

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel uit het zicht binnen het balkon blijft mag het.
Indien de schotel te opvallend is gebruik dan een multytenne schotel en schilder deze eventueel gecamoufleerd.

 

Blijft de vraag wat de kosten zijn en wat het € verschil is met wat ze je aanbieden.

Soms moet je voor kwaliteit gaan het wiel niet opnieuw uitvinden en niet te lang aanmodderen.

Mijn advies is dan ook om gewoon te betalen al vind ik het bedrag welk aan de hogen kant omdat ze er waarschijnlijk alleen een johansson 9640 kid tussen plaatsen van een € 120.00 

Een andere mogelijkheid is er niet om 2 verschillende signalen via 1 kabel te laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rolex

 

Welkom op dit forum

Heeft je balkon zicht op het zuidzuidoosten? Dat is wel een voorwaarde om de satellieten te ontvangen waar de Nederlandse zenders op zitten.

 

 

 

 

Jep, mijn balkon is achter het gebouw waar ik zicht op het zuidzuidoosten heb.

 

 

@rolex

 

De rechtspraken die ik ken mbt schotelbezit zijn gebaseerd op artikel 10 EVRM,

De schotel antenne wordt daar toegestaan omdat er geen alternatief voor handen is.

Ben bang dat  je bij een GSO heel zwak staat tenzij je de schotel voor andere activiteiten gebruikt.

Is het mogelijk om je schotel uit het zicht op je balkon te plaatsen?

Schotel zo ver mogelijk naar achteren plaatsen en de schotel op de standaard onder de rand.

Eventueel kiezen voor een gecamoufleerde schotel opstelling 

Wat men niet ziet weet men vaak niet,  

 

Mijn balkon is achter het gebouw. Heeft doorzichtige groene wanden. Een grijze triax schotel zal men wel opmerken denk ik.

Hier om de hoek bij een andere woning, de balkon bij hen is aan de voor kant van het gebouw waar ze dus dmw van een tegelvoet hebben geplaatst en die merk je heel snel op. De mannen van de woning corporatie rijden hier vaak rond en die schotel staat er al meer dan 6 maanden. 

 

 

@rolex slaapt waarschijnlijk. Hij laat niets meer van zich horen.

Ik weet zeker dat we hem kunnen helpen als zijn balcon zicht op het zuidzuidoosten heeft.

 

 

 

 

 

 

 

Goeiemorgen! Haha nee. Mijn excuses. Was in het buitenland waardoor ik niet kon reageren. Bedankt voor je input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

...

Heeft doorzichtige groene wanden. Een grijze triax schotel zal men wel opmerken denk ik.

Als dat je enige probleem is: er zijn ook gekleurde schotels, rood, groen, etc., en je kunt zelfs een schotel bestellen die helemaal gecamoufleerd is om nagenoeg niet meer zichtbaar te zijn op de plek die jij kiest.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolex,

 

Wat betreft het plaatsen van een schotel met zicht op het zuidzuidoosten moet kunnen. Wat Borsjea aangeeft is idd het argument dat men zal tegenwerpen. Echter is dit in feite hetzelfde argument dat men eerder gebruikte tav de schotel en dat is men kan gebruik maken van kabel, iptv etc. en deze argumenten zijn allen weerlegd met de uitspraken zoals wij die kennen. Deze uitspraken impliceren dat men de burger op geen enkele wijze mag verhinderen zijn eigen wijze van vergaren van informatie. Dit dan onder voorwaarde dat dit geen oneevenredige schade aan/belasting van derden met zich meebrengt. Deze voorwaarde lijkt mij niet geschonden met het plaatsen van de schotel op het balkon. Daarnaast is een ander argument in jouw voordeel aan de orde dat ik opmaak uit je relaas en dat is dat de GSO niet naar behoren lijkt te werken. Ik weet niet of je de exploitant hiervan op de hoogte hebt gebracht en wat diens reactie was. Daarnaast vraag ik mij af of de GSO aan jouw wensen voldoet cq kan voldoen gezien capaciteit en te ontvangen satelieten.

 

Mijn advies is informeer eerst de exploitant schriftelijk over het functioneren en vraag een schriftelijke reactie. Vraag ook een schriftelijke reactie over het realiseren van de tweede aansluiting. (Je kan naar ik opmaak ook geen twintuner instaleren voor het opnemen van 1 of meerdere zenders terwijl je andere zender bekijkt?). Zet je eigen wensen eens op papier en maak die schriftelijk kenbaar naar exploitant met de vraag of dit te realiseren is en vraag ook hier een schriftelijke reactie op. Het eea kan in 1 brief.

 

Als je alle reacties hebt ontvangen en de situatie voldoet nog steeds niet aan je behoefte en is er ook geen zicht op dat dit binnen afzienbare tijd wel zo het geval zal zijn, went je dan tot een rechtsbijstandsverzekering (als je die nog niet hebt sluit die dan nu alvast af) en leg hen je situatie voor met de verzamelde stukken. Het lijkt mij aan de hand van je relaas dat die mijn mening zullen delen dat er geen enkele beperking redelijkerwijs opgeworpen kan worden die je verhinderen om de schotel op balkon te plaatsen en wellicht zelfs gewoon aan de gevel (maar als het balkon mogelijkheden biedt dan zou ik daarvoor kiezen ivm het vrijwel zekere positieve resultaat).

 

Laat aub wel weten hoe het geheel verloopt zodat wij met z'n allen hiervan weer kunnen leren.

 

Ik heb een tijdje geleden de vraag gesteld bij de woning corporatie of een tweede aansluiting mogelijks is en toen kreeg ik te horen dat het tweede aansluiting wel mogelijk is dmv een "kastje". Wat voor kastje weet ik niet maar zal het navragen. Een twintuner installeren heeft nu ook geen nut. Rechtsbijstandverzekering heb ik momenteel niet maar ben ik wel van plan de komende week af te sluiten.

 

De mensen die bij de woningcorporatie en de exploitant zijn ook geen lieverds uit mijn ervaring. Communicatie gaat heel langzaam en moeilijk. Ze proberen van alles en nog wat door te laten dringen. Bijv. ik heb begin januari een klacht neergelegd bij de woningcorporatie over de woning en die ligt al meer dan een maand bij de wijkmanager. Nog steeds heb ik geen antwoord gekregen en al helemaal geen oplossing. A.s. maandag maar is naar de huurcommissie gaan.

 

Zo gaat het altijd bij dit soort clubs. Je krijgt vaak geen antwoord, afspraken komen ze niet na. Ik denk dat ik alleen al met antwoorden op zwart op wit te krijgen maanden mee bezig zal zijn.

 

Ik zal deze draad up-to-date houden.

Bedankt voor je input.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...