Ga naar inhoud


Bliksem beveiliging


iPadawan
Ga naar oplossing Opgelost door katwezel,

Aanbevolen berichten

Alhoewel ik het idee heb dat er steeds minder bliksem is, wil ik toch wat aan beveiliging doen.

 

Wat vinden jullie van b.v de Amiko bliksem protectors?

De specs geven wel wat signaal verlies, maar wat zijn jullie ervaringen? Is dit zeker beter dan niks?

Bij de tuner of net voor de switches, of allebei?

Zijn er betere?

 

Ben van plan om mijn switches onder het dak te verplaatsen ( 8x coax van 1,5m ).

 

M.b.t grond inslag.

Ik heb een 240v groep voor alleen mijn media. Bestaan er bliksem beschermers die je in de meterkast kan inbouwen?

aangepast door iPadawan

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank je.

Deze zijn voor een inslag op de mantel, maar wat voor de signaal ader?

 

Moeten deze tussen de lnb's en de switches? Dacht dat, ergens gelezen, sommige switches eigenlijk letterlijk een lnb volledig afschakelen als een andere lnb gekozen wordt. Geeft dat geen problemen?

Tevens vind ik dit een beetje apart. Als de bliksem in mijn schotel slaat dan gaat het naar de grond of/en naar mijn andere geaarde apparatuur. Mijn meterkast, pre '70, heeft ( nog ) geen aardlek schakelaar.

Zou ik achter deze klem een flinke diode plaatsen en naar een eigen aardstaaf laten leiden, zodat de bliksem in de grond niet via de aarde het sat systeem in kan?

 

Zou het dan gelijk verstandig zijn om de schotel en pijp te aarden?

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de bliksem op je schotel slaat is die er niet meer.

 

Maar vertel eens waar je schotel staat, op de grond, in de tuin of op het dak?

Zijn er hoge bomen of bebouwen in de omgeving, zit je op zangrond of in de polder etc.

 

Om beschadigingen aan je installatie op te lopen volstaat een inslag in de grond op 100 meter afstand al.

 

 

Leesvoer  http://www.promootio.nl/floor/BLIKSEM.TXT

 

N.B. het lezen is voor eigen risico.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in je laatste regels verwijs je naar de meterkast , dan spreken we over een overspanningsbeveiliging , die bestaan zeker voor inbouw in de kast, deze worden het best geplaatst door een vakman en voor de goede werking ervan is ook een goede aarding nodig , tevens zijn er in de vakhandel tussenstekkerblokken te koop die net het zelfde doen , deze steek je dus in een gewoon geaard stopcontact en op de uitgang de te beschermen toestellen , sommigen geven zelfs een waarborg op hun werking ( dus je toestellen zijn verzekerd ) 

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv. Op het dak. Hoge bomen 12-20m op 28m afstand.

 

@katwezel. ( Mijn kids snappen niet wat er te lachen viel met die man, katwezel dus. ). In eerste instantie, weet dat aardlek schakelaars traag zijn, dacht ik aan aard inslag beveiliging. 3fase overspannings beveiliging staat al in een lijstje. Krengen zijn wel duur. Misschien toch maar een 1fase voorlopig voor de media groep. Als je een leuke aanbieding weet, stuur svp een PM.

 

Om terug te komen op die Amiko's, is dat wat? Of zijn er betere? Van twee kanten beveiligen kan nooit kwaad.

aangepast door iPadawan

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

jawel er zijn betere vb kathrein echter is dit niet voldoende , een goede beveiliging moet on top beginnen , dus eerst een goede aarding van je mast , dan voor je splitters een aardklem over de kabels daarna je voorgesteld amiko's ( deze zijn slechts éénmalig in gebruik en na inslag voor de recyclage of containerpark ) tevens dienen je splitters of switches ook degelijk geaard te zijn , je ziet als je het goed wil doen is het niet zo eenvoudig , en dan moet je ook nog de beveiliging via het elektriciteits net uitvoeren

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen twee verschillende mogelijkheden.

 

Een directe inslag, gelijk aan einde oefening, ik heb installaties gezien waar de verbindingskabels niet meer terug gevonden zijn.

Hier is geen bescherming voor, anders dan een bliksem afleider boven de schotel te monteren.

 

Een indirecte inslag.

Hierbij slaat de bliksem in de omgeving in en via kabels en leidingen wordt bij jou in huis de apparatuur beschadigd.

Je hebt een grotere kans je ontvanger te beschadigen via je telefoon leiding en je netwerk kabels die tegenwoordig alles met elkaar doorverbinden als door inslag op je schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Katwezel, Het hoef niet gemakkelijk te zijn. Ben alleen benieuwd naar de aardlussen en welk effect op mijn tuners.

 

 

 

@ceesv, directe inslag, is te vergelijken met een ramkraak. Toch wil je dat tweede slot op je voordeur en ook op je achterdeur. Zo ook dit. Statische of inductie effecten van de bliksem, zijn er ook en zoals je schrijft indirecte. Meer kans of minder kans doet er niet toe.  De straks overspanning beveiligde groep voor mijn media omvat alles, van comp, modem tot tv en mijn sat setje. 

 

Kleine moeite om een aard kabel van boven naar beneden te trekken.

 

Weggegooid geld is het nooit natuurlijk.

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Extra bescherming is nooit weg, maar je laat de achterdeur open staan.

Er is meer schade via je telefoon lijn te verwachten, gekoppeld aan je interne netwerk en je media apparatuur als via je antenne kabel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige goede methode is alles loskoppelen. Niet alleen de stroomaansluiting, maar ook de telefoonverbinding, netwerkkabel, satelliet antenne kabel etc.

 

En belangrijke elektronica afschermen, door deze bijvoorbeeld in een stalen kast of in een (stalen) oventje op te bergen.

 

Blikseminslag geeft in de omgeving een hevige inductieklap en kan bij een directe inslag een boom splijten of wel dwars door de polyester huid van een jacht naar buiten treden. 

 

Daar helpt natuurlijk geen plastic apparaatje aan, die je in een stopcontact kunt steken. En om de stroom van een blikseminslag af te voeren heb je al een koperen leiding of een kabel met dikte van een (auto) accukabel nodig. Overspanning is wat anders dan een blikseminslag.

 

Ik had hier een eenmalige donderklap bij heldere hemel. Werkelijk alles defect met de sterke geur van verbrande Fenol.

 

Nog getracht enige apparatuur te repareren. Maar dit bleek zinloos.

 

Groet,

 

 

Bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...