Ga naar inhoud


Stilstaande beelden bij (intern)sharen eindelijk opgelost


Beobuddy

Aanbevolen berichten

Bij deze wil ik even een recent probleem waar ik mee zat aangeven, met wat daar ook de oorzaak bleek te zijn.

 

De situatie bij een kennis als volgt: DM800HD server met eenzelfde DM800HD ook als client. 

Beide boxen zijn direct aangesloten op een Huawei modem/router met wifi van Online.

 

Het probleem: regelmatig stilstaande beelden op de client ondanks prima verbinding met de router.

 

Ik heb mij suf gezocht. Het netwerk stabiel gemaakt middels de juiste bekabeling (ipv wifi en 220V netwerkadapters) en de bekabeling met de schotel op gecontroleerd op slechte contacten en dergelijke.

Het speelde al langere tijd en de klachten waren er niet als ik er was. Lastig dus.

Ik had beide dreamboxen al een vast ip-adres gegeven in het netwerk.

Op het moment dat de Huawei werd aangezet, heb ik als eerste het ip-nummer van de client vastgezet. De door de dhcp van de router toegewezen 192.68.1.65 heb ik toen vastgezet. Een statische ip in de client 800HD dus.

 

De server had ikzelf bedacht op 192.168.4.200 en het werkte. Vanwege de C regel in de CCcam configfile.

Verder bleef de dhcp in de router aan staan. Alle apparaten (vast en draadloos) kregen van de router een ip-adres toegewezen.

 

Om een lang verhaal kort te maken, daar ging het bij het Huawei modem dus fout.

Bij het nakijken in de router naar de dhcp adressen die hij uitgeeft, bleek dat te beginnen bij 65. Vandaar dat de client 800HD dan ook bij de eerste keer dat adres .65 kreeg toegewezen.

 

Nu bleek dat, ondanks het statisch toegewezen adres (192.168.1.65) in de client 800HD, de Huawei router opnieuw datzelfde ip-adres toewees aan ieder nieuw apparaat wat zich aanmeldde.

Ik kwam erachter nadat ik een lijst opstelde van alle binnenshuis aanwezige netwerk apparatuur en alles statisch wilde gaan maken. Toen kreeg ik bij een laptop een foutmelding dat ik het ip-adres van de laptop dat ik wilde vastleggen al in gebruik was door een ander netwerkapparaat.

Met de lijst in handen en vervolgens apparaat in huis een eigen ipadres gegeven te hebben, loopt het dus nu wel.

Achteraf beschouwd kun je zeggen, "had de DM's een ip-adres onder de dhcp range gegeven, zodat de dhcp server geen conflicten had kunnen geven". Maar dat is pas achteraf als je weet wat de oorzaak van de stilstaande beelden is.

Het verschijnsel was zo onvoorspelbaar, en de oorzaak de ene keer de laptop benenden, de andere keer de opgestartte pc boven.

 

Om kort samen te vatten: bij het Huawei modem moet je ervoor zorgen dat de statisch gekozen adressen onder de range van de DHCP server liggen, of heel hoog tegen de 250. Dat laatste zou ik dan niet doen ivm het eventuele gebruik van managed switches die standaard ook op .254 gaan ziiten. 

Het was in ieder geval leerzaam en zijn de kennissen blij. Want die deden niets anders dan de dreambox van de spanning af halen, wat dus niet hielp...

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik dacht dat het algemene kennis was over routers en het vrijgeven van IP adressen. Standaard ligt de DHCP uitgifte al hoger om conflicten te voorkomen. Zo kan je zelf IP adressen toekennen die tussen het IP nummer van de router en die van de laagste uit de DHCP range liggen. Dat blijkt dus niet zo te zijn, dus goed dat je het nog maar eens meldt!

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was kennelijk niet helemaal bekend voor wat betreft het uitgeven van de adressen.

 

Ik ging er van uit dat het statisch toewijzen van ip-adressen, de modem deze niet alsnog zijn toewijzen aan een ander apparaat.

Ik ging ervan uit dat het uitgeven hetzelfde zou zijn als een receptioniste van een hotel die de sleutel van de kamers beheerd.

Ik wist niet dat dan als de vaste gast met de zelf meegenomen sleutel, de receptioniste alsnog op zoek ging naar de reservesleutel om alsnog de kamer to te kunnen wijzen.

Juist als de kamer al in gebruik is, zou je denken dat deze niet nog een keer wordt toegekend.

 

V.w.b. de dreambox. Deze speelde met een werkend beeld. Spontaan kwam die tot stilstaand, door dat dhcp conflict. Hij stond dus voor alle duidelijkheid niet in stand-by of uit.

Verder is het dan alleen mogelijk om te kijken welke range gebruikt wordt als je het modem in gaat. En dat is niet bij elke modem bekend met welke passwords.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...