Ga naar inhoud


Problemen met ontvangst van TV Vlaanderen-zenders


muesli

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Tot gisterenavond laat werkte alles normaal maar in de late avond viel plots alles van Astra 3 weg. Volledig zwart beeld en signaal zero op alle posten, zowel die van TVV als de andere. Geen speciale weersomstandigheden : bijna helder weer en geen buien. Vandaag nog steeds hetzelfde en het weer was ook prima.

 

Dus ben ik terug de ladder op geklommen en een uurtje gesleuteld aan de schotel. Maar tevergeefs. Astra1 kan ik ontvangen maar geen Astra3.

Ik denk dat er dus wel degelijk iets mis is met die DUO LNB. Ik heb weer vanalles uitgeprobeerd maar zonder resultaat.

Dan maar weer de schotel maximaal op BVN uitgericht en daar haal ik nu 74%. Ik laat het voorlopig zo. Gelukkig zendt men VRT één en Canvas ook nog uit zonder HD op Astra1 en kan ik daar kijken (zelfde ontvangst : 73-74%). Maar geen enkele zender op 23.5 kan ik nog ontvangen.

Ook de hellingshoek van de LNB bijgesteld van volledig horizontaal tot extreem naar boven. Niks resultaat.

 

Ik heb een paar foto's genomen van de schotel zelf en van het zicht vanuit de schotel.

Zoals u ziet kan ik de schotel onmogelijk aan het huis zelf bevestigen (dak komt te laag). Dus aan de pergola maar die is zeer stevig (in Azobé hout en dus onverwoestbaar stevig). Lager kan ik de schotel niet opstellen zoals u ziet wegens de hoge haag van mijn buurman. In Zuid-Spanje zou dat geen probleem zijn maar hier is de elevatie van 29-30° veel te laag en moet ik dus boven de haag uitkijken.

 

Zijn alle LNB's OK voor ontvangst van Astra1 of Astra3 of is er een verschil ? Op die DUO staat duidelijk vermeld 19.2 bij de ene en 23.5 bij de andere. Mocht dat geen rol spelen dan zou ik mijn vroegere LNB (single) eens kunnen monteren op de andere schotel (Triax64) en eens uitrichten op 23.5. Dan moet ik wel de andere schotel aan een andere pijler van mijn pergola bevestigen.

 

Het blijft in elk geval sukkelen.

@ ROMAN: Ik heb zo een goedkope signaalzoeker (pieper) maar die kan ik nu enkel gebruiken om een ruwe afstelling te maken.  Vroeger was dat OK maar met al die veranderingen van het laatste jaar niet meer. Nu moet ik de signaalzoeker op mijn VU+ DUO gebruiken.

 

Ik heb gisteren met twee personen gesproken die ook TVV Sat-TV hebben. De ene heeft dit jaar al TWEE keer een vakman moeten laten komen om alles opnieuw af te stellen en bekloeg zich over de kostprijs en de andere is sedert het voorjaar overgestapt op kabel-TV. Dus ik ben zeker niet alleen. Wanneer men de Facebook Pagina van TVV opent en de berichten leest weet men reeds genoeg.

post-69635-0-48403100-1384189738_thumb.jpg

post-69635-0-30610200-1384189769_thumb.jpg

post-69635-0-34915200-1384189795_thumb.jpg

post-69635-0-52472500-1384189816_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat mij vooral opvalt is dat jij aan blijft sukkelen zonder eens echt spijkers met koppen te slaan,er is hier al zoveel gezegd oa het vervangen van je lnb..,sprietje heeft al aangegeven dat jou lnb niet echt bekent staat als goed in bericht 27

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord Stevie. Maar een nieuwe LNB kost weeral geld en ik denk niet dat men deze na één jaar zal terugnemen ?

Wanneer ik dus mijn LNB vervang wil ik zeker zijn dat het daarmee opgelost is. Vandaar mijn vraag of ik mijn oude single lnb ook nog kan gebruiken.

En ik zou ook graag weten wat de beste (prijs/kwaliteit) opstelling zou zijn voor mij: nieuwe DUO LNB of rail met verschillende single LNB's of Triple LNB of ... Met deze foto's kunnen ervaren installateurs mij misschien een antwoord geven op die vragen zodat ik weer geen miskoop doe. Ik ben met pensioen en in België zijn de pensioentjes zeer klein wanneer men niet bij de overheid gewerkt heeft!

Het valt mij ook op dat op de meeste foto's van opstellingen van andere leden hier meerdere lnb's staan. Ik zie weinig of geen foto's van mensen met een gewone DUO LNB.

aangepast door muesli
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.sat4all.com/forums/topic/335893-schotel-advies-gevraagd/page-7

 

 

Bericht 94 en 98 dat is een top opstelling,dat heeft dirocca heel netjes gedaan ,mocht ik voor deze drie satellieten gaan dan zou ik ook zeker deze opstelling aannemen,en ja je kan ook gewoon je losse lnb testen die kan je gewoon gebruiken,het is zo dat het vaak beter is om losse lnb's te monteren op rail aangezien je dan elke lnb afzonderlijk optimaal af kan stellen maar dan heb je wel een switch nodig als je van meer dan 1 lnb gebruik wil maken.....persoonlijk hou ik helemaal niet van duo en triple lnb's,dit kan ook zie afbeelding,daar maak ik gebruik van op. Mijn triax 88cm voor de 0.8 west en 7.0 oost,op die manier kan je twee losse lnb's perfect afstellen voor je 78 cm schotel voor de 19 en 23.5

post-54808-0-51730800-1384192107_thumb.jpg

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij moet gewoon kijken waar je probleem zit ,veel investeren is niet nodig.....veel heeft het te maken met het afstellen van je schotel ,wat ik je wel mee wil geven is kies altijd voor je 78cm schotel !

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@muesli, misschien is er iets mis met jouw disecq instellingen, kijk deze eens na of die om een of andere reden gewijzigd is, anders eens met een andere ontvanger proberen. Maar plots 1 complete satelliet kwijt ligt of aan de ontvanger (instelling disecq) of de duo LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Gors,

Ik heb niets aan de instellingen van de ontvanger gewijzigd. Gewoon gisterenavond naar een opgenomen programma gekeken en nadien bij het terugkeren naar de zenders geen beeld meer op Astra3.

Ik heb de disecq instellingen nagekeken en die staan bij beide tuners nog steeds overal op A/B. Is dat OK ?

Dus toch de DUO LNB waarschijnlijk. In de winkel waar ik onlangs mijn ontvanger en TVV kaart liet checken (na contactname met hun call-center) zegde men mij ook dat deze DUO LNB geen al te beste kwaliteit hadden. Waarom verkoopt TVV dan die rommel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat men dit alleen doet wanneer men alles bij TVV zelf gekocht heeft. Toen ik de eerste keer naar het call-center belde met mijn problemen vroeg men mij waar ik de apparatuur gekocht had (schotel, ontvanger enz) en toen ik vertelde dat het niet rechtstreeks bij hen was kon ik alleen met mijn kaart naar één van hun erkende verdelers gaan om ze te laten nakijken. Voor de rest moest ik zelf zorgen en kwamen ze niet tussen. Ik wil wel nog eens proberen in de hoop dat ik een betere bediende aan de lijn krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is wellicht betere apparatuur op de markt maar zeker ook slechtere. 1 van mijn opstellingen is compleet TVV met hun duo LNB en dat werkt naar behoren, simpel en met weinig mogelijkheden. En er kan natuurlijk altijd iets defekt gaan. Als je een tweede ontvanger hebt is het snel te bepalen of de ontvanger de oorzaak is, anders is het de LNB. Als de schotel verplaatst zou zijn zou je dat ook op Astra 1 gezien hebben.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er problemen zijn met de 'nieuwe' TVV transponders, dat kan niemand ontkennen.

Ik kan erover meepraten.

 

Maar als je beeld volledig wegvalt (dus geen signaal), dan denk ik dat er iets anders aan de hand is.  Het lijkt me heel waarschijnlijk dat je hier met een technisch defect zit. (kapotte lnb, kapotte tuner, etc.)

Misschien moet je eens op zoek gaan naar iemand die nog een spare duo lnb heeft en die even langs wil komen om dat te testen?

 

PS: Bij aanvang had ik een duo lnb voor astra-hotbird.  Nadien ben ik moeten overstappen op een duo lnb van TVV voor astra3-astra1.  En ik heb toch moeten vaststellen dat de kwaliteit van de door TVV geleverde lnb niet zo goed was als van mijn vorige duo lnb:  het gebeurt meer dan eens dat ik lang tijd moet wachten tijdens het zappen tss twee zenders op verschillende sats.  En dat was vroeger niet zo...  (het lijkt er dus op dat die ingebouwde switch niet zo goed werkt)  Dus misschien zijn er nog wel meer ongewenste effecten, zoals signaalverlies waardoor je blokvorming krijgt of kompleet signaalverlies...

aangepast door illusion1234

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ben ik terug de ladder op geklommen en een uurtje gesleuteld aan de schotel. Maar tevergeefs. Astra1 kan ik ontvangen maar geen Astra3.

Ik denk dat er dus wel degelijk iets mis is met die DUO LNB. Ik heb weer vanalles uitgeprobeerd maar zonder resultaat.

Dan maar weer de schotel maximaal op BVN uitgericht en daar haal ik nu 74%. Ik laat het voorlopig zo. Gelukkig zendt men VRT één en Canvas ook nog uit zonder HD op Astra1 en kan ik daar kijken (zelfde ontvangst : 73-74%). Maar geen enkele zender op 23.5 kan ik nog ontvangen.

Ook de hellingshoek van de LNB bijgesteld van volledig horizontaal tot extreem naar boven. Niks resultaat.

 

Het lijkt er op dat je Duo LNB voor de helft de geest heeft gegeven. En de andere helft is ofwel ook niet goed ofwel zit er toch iets niet snor bij de kabel of connectoren: 74% op BVN is veel te weinig

 

 

Zijn alle LNB's OK voor ontvangst van Astra1 of Astra3 of is er een verschil ? Op die DUO staat duidelijk vermeld 19.2 bij de ene en 23.5 bij de andere. Mocht dat geen rol spelen dan zou ik mijn vroegere LNB (single) eens kunnen monteren op de andere schotel (Triax64) en eens uitrichten op 23.5. Dan moet ik wel de andere schotel aan een andere pijler van mijn pergola bevestigen.

 

Op de Duo lnb staan de satellieten vermeld omdat die koppen  die respectievelijke satellieten ontvangen. En in die lnb zit ook een een switch die naar de ene of andere satelliet schakelt. Lnb's met één kop kunnen naar gelijk welke satelliet worden gericht.

Wanneer je je oude single LNB en een Triax64 schotel voor Astra3 wil gebruiken dan kan dat maar dan moet je de VU+Duo anders configureren: je zal één tuner op diseqc A/B moeten laten staan waarbij de A op Astra1 moet staan en de B "niet aangesloten". Op die tuner moet de kabel worden aangesloten die naar de Duo lnb gaat.

De andere tuner moet je configureren in modus "enkel" en Astra3 kiezen. Die tuner moet je aansluiten op de Triax64 met de single lnb en die schotel uitrichten op Astra3. Je zou een signaal moeten krijgen rond de 70%. Maar kijk zeker je connectoren ook na !

Die herconfiguratie is nodig omdat je over geen "uncommited diseqc switch" beschikt om tussen de 2 satellieten te schakelen. Je gebruikt dus nu je ene tuner voor Astra1 en de andere voor Astra3.

 

Je kan ook de Duo lnb op de Triax64 monteren (signaal zou dan rond de 75% moeten liggen voor BVN) en de single lnb op de Triax78 (signaal zou dan voor EénHD boven de 80% moeten komen)

 

En ik denk dat je de schotels wel lager kan plaatsen. Via http://www.dishpointer.com/ kan je ondermeer nagaan hoe hoog de onderkant van je schotel moet uitsteken boven de haag. Als die haag bijvoorbeeld op 3 meter afstand van je schotel staat moet de onderkant van je schotel minstens 1,8 meter hoger staan; staat de haag verder dan kan je lager gaan met je schotel.

 

Groeten,

Roman

aangepast door ROMAN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bartjep schrijft:

 

“Groene aanslag op de lnb weghalen zal niks uitmaken , nu op dit moment heb ik bv 99% op history HD bv , wel geen enkel wolkje aan de lucht .”

 

Dat dacht ik toch wel dat dit beter is. Nu alles droog is maakt het inderdaad niets uit maar als het regent en zelfs tot enkele uren na de regen, houdt die groene aanslag water vast. Elk laagje water op de voorzijde van de lnb houdt signaal tegen. Hoe dikker dat laagje water is hoe meer signaal dat er tegengehouden wordt.


De lnb’s met de groene aanslag zijn waarschijnlijk al wat oudere lnb’s waarvan de kunststof kap al een beetje verweerd is (diepe poriën). Daardoor hecht de alg zich ook gemakkelijk op de kap. Als jij die eens goed schoon maakt en dan de voorzijde met autowax insmeert, blijven er tijdens de regen nagenoeg regendruppels op hangen en heb je minder signaalverlies.

 

En dat jou ontvanger momenteel al 99% signaal heeft, zegt alleen maar iets over de veel te hoge waarde die de ontvanger aangeeft. Als je aangewezen bent om de schotel af te stellen met de signaalwaardes die je ontvanger aangeeft, kun je de schotel niet eens goed afstellen. Je zult dan eerst een natgemaakt stukje keukenrol voor de lnb moeten hangen om de signaalwaarde zo’n 20% te laten zakken.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Muesli schrijft:


“Dus toch de DUO LNB waarschijnlijk. In de winkel waar ik onlangs mijn ontvanger en TVV kaart liet

checken (na contactname met hun call-center) zegde men mij ook dat deze DUO LNB geen al te beste kwaliteit hadden. Waarom verkoopt TVV dan die rommel ?


Dit is niet waar! TVV verkopen duo-lnb’s maar niet deze. Die TVV verkoopt zien er anders uit en zijn gefabriceerd door Inverto. Jij hebt een GT Sat GT-MTD-643 en die zijn niet al te best.

Ook heb je de duo-lnb veel te schuin staan.
Ik heb het nagemeten, zie de bijlage. Hij staat 20 graden scheef terwijl hij in Herzele maar 11 graden

schuin moet staan. Bovendien klopt van de lnb-skew nu helemaal geen fluit. Die staat nu dus ook op 20 graden terwijl die voor de Astra 19,2 voor Herzele maar 5 graden schuin moet staan. Dus maar liefst een skewafwijking van 15 graden. Geen wonder dat je problemen met je ontvangst hebt.

post-60869-0-17190600-1384260575_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...