Ga naar inhoud


Problemen met ontvangst van TV Vlaanderen-zenders


muesli

Aanbevolen berichten


Hallo,

Ik kon sedert gisterenavond niet meer reageren (bepaalde restricties van dit forum met maximaal 10 reacties of zoiets). Nu krijg ik een bericht dat ik 1 reactie kan plaatsen tot 22:34 en dat deze restrictie geldt tot 30 (!) november 2013.

Ik heb een mailtje gestuurd naar het contact e-mail adres (admin) van dit forum maar kreeg (nog) geen antwoord.

 

Als ik al de voorgaande reacties goed begrepen heb ben ik dus niet alleen in die situatie met TV Vlaanderen. Ik zou dus best mijn DUO LNB en misschien ook nog de schotel veranderen (van 78 naar 88). De BBC zenders interesseren me ook wel maar ik vrees dat ik met de Triple LNB de TVV problemen niet zal opgelost krijgen. Dit had ik toch graag zeker geweten alvorens een Triple te kopen. Die Triple kan ik op mijn Triax 64 of 78 zetten. Maar als ik dezelfde problemen heb met de betaalzenders van TVV lost dat niets op voor mij.

Dus nogmaals mijn vraag : wat koop ik best : een Triple LNB voor de bestaande schotel(s) of een nieuwe DUO voor de 78 of ook een nieuwe schotelantenne Triax 88 erbij.

 

Met de helpdesk van TV Vlaanderen heb ik inderdaad ook zeer slechte ervaringen. Misschien moeten wij als abonnees daar iets aan doen.

 

Bedankt voor deze informatie.

P.S. Mocht ik niet kunnen reageren dan is er weer iets mis met mijn mogelijkheden om reacties te plaatsen op dit forum.

aangepast door muesli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze snelle en duidelijke info!

Ik zal een nieuwe duo twin lnb bestellen en eens uitproberen op de 78 schotel. Ik laat daarna weten wat het resultaat is.

De Duo LNB van CD/TVV ontworpen voor de 64 schotel - dus zoals jij er een hebt - werkt ook goed op de 78 schotel. Zie http://www.sat4all.com/forums/topic/335055-triax78-laten-zakken-en-opnieuw-afregelen/page-2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pak gewoon een 88cm triax met rail switch en 2 losse inverto lnb's dan heb je tenminste echt wat die kan je tenminste optimaal afstellen

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stevie,

Ik ben een leek in die zaken. Tot eind vorig jaar heb ik nooit iets moeten veranderen aan mijn installatie en werkte alles perfect. Nu is het de ene miserie na de andere.

Je stelt voor een Triax 88 te kopen. Wat bedoel je met een rail switch ? Is dat een lnb houder waar verschillende aparte single lnb's kunnen op geplaatst worden ? Welk merk en type ? Ik zou meteen ook kunnen voorzien om de BBC zenders erbij te nemen. Wat denk je ?

Welke lnb's zijn geschikt voor de satellieten Astra 1, 2 en 3 ? En wat is een goed merk en type om niet snel terug te vervallen in problemen ? Passen alle lnb voor alle satellieten ? Op mijn huidige DUO staat vermeld welke lnb voor 23.5 is en welke voor 19.2.

Moeten dat allemaal twin lnb zijn? Hoe ga ik van al die uitgangen naar mijn VU+DUO ? Ik kan daar maar twee kabels aansluiten.

Kan ik dat zelf installeren en uitregelen of is dat te moeilijk voor een leek ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens wat een gezever hier, er is niks mis om een 64cm LNB te gebruiken op een 78Cm schotel.

De zone 64cm - 78 cm gaat gewoon verloren... Het is inderdaad zo dat het per definitie beter is per omvang schotel te de korrekte lnb te voorzien.mocht je bijvoorbeeld een 88cmLNB gebruiken in combinatie met een 64cm schotel dan heb je in princiepe signaal te weinig om voor een goede ontvangst. Bovendien ontvang je noise/storing  vanuit de zone 64-88cm wat er ook maar kan toekomen in die zone op je lnb.

 

Voor wat betreft ASTRA satelliet ontvangst binnen Europa en zeker België/ Nederland is het voldoende om A1/A3 te ontvangen met een monoblock A1/A3. Het signaal is sterk genoeg en werd zelfs sinds 2011-2012 zo gericht dat iedereen binnen europa een goede ontvangst zou hebben met een 64cm schotel. Het probleem ligt niet bij de schotel of de lnb maar bij de mensen zelf

- verkeerde aansluitingen, mantel, kortsluiting, water ...

- slechte kwaliteit satelliet kabel

- satelliet 75ohm kabel afstand > 20m , soms onderbroken= storing KILLER voor bepaalde frequenties

- DE UITLIJNING , en daar loopt het VOORAL mis.

Inderdaad zoals men korrekte opmerkte, men puzzeled met de FEC waarden. De signaalsterke is ok. Waarom puzzeled men met de FEC waarden ? Het is afwegen, atmosferisch gezien en afhankelijk van de uitzending bijvoorbeeld DVBS2 ? is het soms interessanter om een bepaalde combinatie bits te voorzien en al dan niet een betere stabiele ontvangst te bewerstelligen voor een bepaalde periode. Er wordt binnen een jaar een aantal keer aangepast voor HD ontvangst gezien deze bij ogenblikken toch wel  gevoelig is aan atmosferische storing.

FEC :

FEC is de afkorting
van Forward Error Correction. Dit geeft de
mate van automatisch foutherstel bijontvangst aan.
Bij een FEC van 3/4 worden ervan elke vier uitgezonden bitjes er drie voor
het signaal gebruikt, en de vierde voorfoutherstel. In dit geval mag het ontvangen
signaal dus 25% aan fouten bevatten.
Bij 5/6is de marge al aanzienlijk kleiner, en bij eenFEC van 9/10 is dit nog slechts 10%.
In dat laatste geval moet de schotel heel nauwkeurig worden uitgericht gezien er niet veel controlebits zijn.

 

DUS HD is veel bits, maar willen wel veel controle JA/NEEN, VEEL bits doorzenden kost geld op transponder want men wil zo veel mogelijk kanalen op 1 transponder steken.Dus  VEEL Controlebits 3/4 = stabiel beeld maar veel bits nodig voor beeldopmaak en  weinig controlebits 9/10 = HD image heeft zeer veel bits nodig , weinig controlebits = Zeer goede uitlijning nodig, foutgevoelig,

 

anyway, je snapt het wel. De blokjes die je hebt duiden er op dat je schotel niet goed staat uitgelijnd en/of een storing op de kabel, lnb aan het begeven ...

Een lnb is ook onderhevig aan zon  regen vorst, en dient mijn insziens toch ieder jaar eens nagekeken te worden.

Een uitlijning is dus zeer belangerijk. Zonder prof aparatuur kan je je schotel niet deftig uitlijnen. jaja, je hebt beeld je hebt een sterk signaal. Maar dat zegt nog niks over De BERWaarden. de errors die op je signaal zitten, of er overlapping is etc ...

 

mijn advies,

 

een goede lnb (inverto, alps Gt, lemon, Hirschmann en een triax) zijn ok hoor. met 70 euro ben je er zeker + 20 m satcable en krimp connectors. geen onderbreking

+ uitlijning door een SES astra certified dealer uit je streek

en je zal een goede stabiele ontvangst hebben.

 

tot slot

 

los van de menig goede korrekte tips en uitleg van de leden wou ik het nogmaals  duidelijk toelichten dat

veel van dergelijk problemen kunnen opgelost door een goede uitlijning. duurder materiaal is ok en kan helpen maar een goede uitlijining en korrekte aansluitng / satellietkabel is waarop het hele 'huisje' dient gebouwd te worden.
 

aangepast door wolftje
Link naar reactie
Delen op andere sites

78 cm schotel is meer dan voldoende maar mijn voorkeur heeft het nooit om voor een monoblock te gaan ik stel liever elke lnb afzonderlijk af op de rail (voor maximaal resultaat) aangezien je met een triax 78cm niet kan kiezen voor allemaal brede koppen (voor beter signaal minder regengevoelig) zoals de inverto 60mm gaat mijn voorkeur dan ook uit naar 88cm ,het is natuurlijk zo dat muesli al een 78 schotel heeft maar hij moet toch investeren in een nieuwe monoblock en dat zou ik dus niet doen dan zou ik toch gaan voor losse lnb's op de rail ism zijn 78cm schotel,jammer dat de afstand zo ver is muesli anders had ik dat wel voor jou willen doen,het voordeel van een rail is ook dat je er altijd lnb's bij kan plaatsen en andere opstellingen kan doen,nadeel is dat je ook losse switchen moet kopen,om het zo goedkoop mogelijk te houden kan je het beste kiezen voor een monoblock of die triple lnb mocht je de 28.2 ook willen ontvangen...bekabeling goed checken en de f connectors en een goede afstelling van je schotel,de monoblock die je nu hebt staat niet bekend als goed zoals sprietje ook heeft aangegeven)

Als laatste vind ik persoonlijk een 64cm schotel aan de kleine kant als je veel slechtweer reserve wil daar zou ik dan ook nooit voor kiezen als de mogelijkheid er is voor het plaatsen van een grotere schotel.

aangepast door stevie-v
  • Like 1

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

F-connectors zal ik nog eens vernieuwen bij droog weer. Het is mogelijk dat er na 5 jaar wat sleet en/of corrosie op zit.

Goed afstellen van de schotel schijnt dus heel belangrijk te zijn en moeilijker dan vroeger. Zou een investering in een goede digitale SatFinder verantwoord zijn ? Als ik naar de prijzen kijk van bvb SatLink WS-6908 dan kost dat maar zoveel als éénmalig een technieker laten komen om alles af te stellen. Is dat een goede SatFinder en is deze gemakkelijk te bedienen voor een correcte afstelling ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totaal overbodig,tegenwoordig heb je ook mooie aps op je telefoon of laptop om je schotel mee af te stellen,goede bekabeling,en goed materiaal dan is het allemaal zo moeilijk niet,die aps kunnen connecten naar je vu duo via je wifi netwerk en afstellen maar

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Over die aps heb ik zo mijn twijfels, die kunnen nooit een goede satmeter vervangen.

Ik zie daarop nog niet zo snel een cross-polarisatie meting of een constellation diagram verschijnen.

Ook de spectrum analiser functie die je in een oogopslag de frequentie response toont zit niet op zo'n ap.

Ook stoorsignalen van nabuur satellieten of vreemde bronnen zal je niet zichtbaar kunnen maken.

 

Dit zijn allemaal zaken die er juist voor zorgen dat problemen zoals op deze transponder optreden voorkomen kunnen worden.

Zo'n ap leest alleen op afstand de waarden van je ontvanger uit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ceesv,

 

er zijn maar weinige die dergelijke sat meters hebben.

Ik heb ook al heel wat schotels geplaatst maar kan me dergelijke apparatuur niet veroorloven.

Voor dagelijks gebruik is dat overdone.

 

ik heb al wel veel plezier gehad aan een app, die vanop afstand je enigma 2 ontvanger bediend.

Die tussen de satellieten schakelt en de ontvangst sterkte laat zien.

(ten minste als je wifi ontvangst hebt)

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ceesv,

 

er zijn maar weinige die dergelijke sat meters hebben.

Ik heb ook al heel wat schotels geplaatst maar kan me dergelijke apparatuur niet veroorloven.

Voor dagelijks gebruik is dat overdone.

 

ik heb al wel veel plezier gehad aan een app, die vanop afstand je enigma 2 ontvanger bediend.

Die tussen de satellieten schakelt en de ontvangst sterkte laat zien.

(ten minste als je wifi ontvangst hebt)

 

mvg

Ik zal eens proberen zo een app te vinden en te installeren op mijn

laptop. Ben benieuwd of ik daarmee mijn schotel goed kan uitrichten.

Mocht het werken, des te beter. Als ik geen goed resultaat heb dan is de prijs van zo een goede SatFinder nog steeds lager dan het eenmalig laten uitrichten door een vakman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook interessant op die manier, met welke trefwoorden zoeken we voor op een laptop (W7)? (satfinder ed?)

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wolftje, dat is een goede, correcte en duidelijke uitleg !

Vergeet ook de skew van de LNB niet. Sinds de 8PSK omschakeling is die echt wel super belangrijk geworden.
Waar je voordien wel beeld had met een LNB die gewoon horizontaal hing zal je nu last hebben van storingen.

De LNB dus schuin zetten, zonder heruitrichten, zal in 90% van de gevallen het probleem al verhelpen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ceesv,

 

er zijn maar weinige die dergelijke sat meters hebben.

Ik heb ook al heel wat schotels geplaatst maar kan me dergelijke apparatuur niet veroorloven.

Voor dagelijks gebruik is dat overdone.

 

ik heb al wel veel plezier gehad aan een app, die vanop afstand je enigma 2 ontvanger bediend.

Die tussen de satellieten schakelt en de ontvangst sterkte laat zien.

(ten minste als je wifi ontvangst hebt)

 

mvg

volledig mee eens !

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...