Ga naar inhoud


Wat gaat het beste, de schotel uitrichten met TV of Satmeter?


Wimo01
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Mijn buurman iets verder in de straat is bezig met de install. van TVV set. (schotel +M7sat801) maar wel 3 losse koppen.

Hij had gezien dat er bij mij ook een schotel staat en kwam daarstraks aanbellen met de vraag hoe het beste de schotel uit te richten.(meer de vraag van finetunen)

 

Gaat dat met de TV en ontvanger bij de sat. of met een satmeter.?

 

Ik heb hem de link van het forum gegeven maar hij vroeg mij maar om de vraag te stellen.

Dus mijn vraag aan jullie is, wat gaat het beste.(is wel met M7sat801)

 

Wimo01 (+koen)

 

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Met een goede satmeter gaat het natuurlijk het beste en zeker ook het makkelijkste maar dan hebben we het wel over een meter van enkele honderden euro’s.

Zeker bij multifeed-ontvangst is het belangrijk dat je het signaal van meerdere satellieten tegelijk kunt meten en dat zijn meters die je als particulier nooit gaat aanschaffen om die slechts een enkele keer te gebruiken. Met een satellietontvanger en tv-tje naast de schotel kun je ook overschakelen naar de diverse satellieten en dat is vaak heel belangrijk. Denk maar eens aan een triple-lnb die op een 78cm-schotel staat. Dan is het zeker heel belangrijk dat je de signaalkwaliteit van alle drie de satellieten goed kunt controleren.

Maar je kunt nog zo’n mooie meter hebben, de meeste mensen krijgen het bijna niet voor elkaar om tijdens het goed vastzetten van de schotel niet meer dat 1% signaalkwaliteit te verliezen. Dit wordt al snel 2, 3, 4% en wat heb je dan aan een perfecte meter?

Ik zeg dan ook dat met beleid, kennis en geduld een schotel met een satellietontvanger voor de meeste mensen net zo goed is af te stellen dan een hele mooie satmeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe het altijd met een sat ontvanger(vu duo) en een kleine tv en het is nog nooit mislukt

de ontvangst is overal super het duurt wel wat langer en met veel geduld voor je alles perfect heb en je  het beste signaal denkt te hebben gevonden

en heb nog nooit een satmeter gebruikt ervoor

ik heb wel geleerd dat je de schotel eerst zo vast moet zetten dat je hem  ook maar net wat ken  verstellen met wat kracht dan heb je met het helemaal vastzetten  het minste signaalverlies

 

p.s zonder sprietje had ik het ook nooit zo goed geleerd wat ik er nu al van ken en je leert altijd bij

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alleen is een VU+ geen meetapparaat maar een ontvanger.

Dat is het verschil in afregeling tussen ongeveer en precies.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al meer dan 10 jaar het constellation diagram op een MSK33. Deze reageert supersnel op kleine veranderingen en geeft tegelijk S/N en BER aan. Het zou met een ontvanger en kwaliteitsmeter ook moeten gaan mits deze het volledige bereik weergeeft (ergens tussen de 0 en 100%) en ook snel reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. Jammergenoeg zonder stilstaand constellation diagram omdat hij 8psk ontvangt!

Het spectrum laat hij wel zien maar dat is naar mijn idee een wat minder sterke feature. Het ziet er wat simpel uit, is het ook, en is nogal traag. Voor het uitrichten is snelheid een absolute must en dat lukt met het constellation diagram altijd super. Een ander voordeel is dat je ook het effect van de LNB skew terugziet in de zuiverheid van het diagram waardoor je alles in 1 beeld hebt.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

OKl mensen, bedankt.

Hij had dit topic al gevolgd als anonieme gebruiker en aan de slag gegaan met zijn TV (was een 32 inch dus dat lukte nog wel)

Hij zei me daarnet dat alles al in orde was en hij tevreden was met het resultaat.

Ik moest maar een bedankje zetten bij het antwoord van Sprietje. Bij deze.

De installatie komt van zijn vader die 1 jaar geleden in een rusthuis is terechtgekomen.

En hij wil natuurlijk de WB voetbal volgens jaar niet missen. Het was kiezen tussen een romantisch bleit filmke of boer zkt vr. enz.

En vermits zijn vrouw de baas is thuis, voila :grin:

Daarom deze install maar van onder het stof gehaald.

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...