Ga naar inhoud


Mogelijk probleem met drivers ASUS USB - N53 WLAN adapter


Jürgen
Ga naar oplossing Opgelost door wiz,

Aanbevolen berichten

Op mijn Notebook ASUS N550JV heb ik een Asus USB N53 Wireless Dual Band Adapter
aangesloten omdat ik via mijn Asus RT-N66U Router een 5GHz verbinding wil gebruiken.

Op mijn vorige laptop met Windows 7 was dat geen probleem maar met deze Notebook met Win8.1 wil het niet lukken om een 5GHz verbinding tot stand te brengen.

Op mijn Notebook zie ik in de beschikbare netwerken wel de 2.4GHz maar geen 5GHz en dat uiteraard via de ingeschakelde N53 adapter.
Ook zie ik de 5GHz connectie niet in de Asus USB N53 Utility staan, ook daar alleen maar de 2.4GHz.

Het ligt niet aan de router want mijn 2 Android Smartfones kunnen wel via 5GHz met de RT-N66U Router verbinden.
De Router heeft de laatste FW 3.0.0.4 374_979.
Voor de USB N53 heb ik de laatste drivers van de Asus site gedownload
(Dr_USB_N53_10140_Windows).

 

Desgevraagd kreeg ik van de Asus Support het antwoord dat men nog geen drivers voor Win8.1 ter beschikking had.

Iemand een idee hoe ik met deze Notebook weer via 5GHz met de router kan verbinden?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
  • Oplossing

er is dan toch nog een nieuwere driver.

 

https://www.asus.com/support/Download/11/1/USBN53/36/

 

UT_USB_N53_10160000.zip en er zijn zowaar windows 8 drivers beschikbaar in 32 en 64 bits. Blijkbaar is dat de utility, maar volgens de download site zou die driver wel geschikt moeten zijn om met windows 8 te gebruiken.

 

Ik heb nog even in die zip file gekeken, in de inf file vond ik dat het eigenlijk deze chipset is:

 

Ralink RT2870 series USB Wireless LAN Card

 

Ralink is overgenomen door MediaTek, en hier kan je de ralink driver downloaden, wellicht dat die het wel doet?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...