Ga naar inhoud


Satellietontvangst voor 16 TV's


ROMAN

Aanbevolen berichten

Is er behoefte aan het ontvangen van 3 satellieten, en een (FTA) programma aanbod van 1.000+ zenders?

 

Men denkt aan de nederlandstalige zenders en Mezzo, National Geographic, ... van TVV en de Duitse FTA zenders dus Astra 1 en 3 en de Engelse FTA zenders via Astra 2. Zeker geen duizend zenders maar met TVV + Duitse FTA + Engelse FTA kom je toch wel in de buurt van honderd of misschien meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Indien je geen nieuwe kabels wil trekken kun je beter een digitaal satontvangst kopstation plaatsen ' hierin kun je vb telkens een masterprint gevolgd door (meestal max.)3slaveprinten die de tvv kaart delen .de uitgang is dvb-c en kan middels een versterker direkt op het bestaande coax netwerk aangesloten worden ' voor vb 16 zenders heb je dus minstens 4 masters en 12 slave's nodig + 4 tvv kaartjes ' 'ik ga er vanuit dat alle ontvangers dvb-c kunnen ontvangen anders moet je een station nemen met analoge uitgang nemen

 

Er zijn betaalbare satelliet headends welke zeg maar de basis zenders ontvangen, decoderen en dan als DVB-C signaal uitsturen.

Dat zou je decoderingsprobleem oplossen.

Daarnaast zou je op dezelfde kabel dan het satelliet signaal nog kunnen verdelen. Je moet dan wel het rijgsysteem vervangen voor een sternet.

 

Vat voor budget is er eigenlijk beschikbaar?

Dit zijn systemen die ik niet ken. Ik heb wel een GSO systeem van Grundig bekeken maar daar kan ik niet uit op maken dat men kan decoderen.

Kunnen jullie een verwijzing geven naar dergelijke systemen of meer details ? Ik moet er wel rekening mee houden dat de meeste in gebruik zijnde TV's niet over DVB-C beschikken en enkel een scart ingang hebben.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ontvangst en distributie van het satelliet signaal is niet gecompliceerd, alleen je zal het verdeelnet moeten vernieuwen naar een sternet.

Afhankelijk van de plattegrond kan je je matrix eventueel opsplitsen en daardoor de kabellengte beperken.

Elke kamer zal dan voorzien moeten worden van een satelliet ontvanger.

Wanneer de bewoners niet zelfstandig zijn en beperkt in hun functioneren is een eenvoudige ontvanger essentieel.

Zijn de bewoners zelfredzaam zou ik die zelf de keuze geven welke ontvanger ze willen gebruiken.

Voor de decodering komt gezien het karakter van de instelling een zakelijk abonnement in aanmerking waarbij ieder zijn eigen smartcard ter beschikking krijgt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot en met een receiver en zender voorkeuze, dus ook een receiver mee leveren zou ik niet doen!

- omdat je dan ook het beheer en functionaliteit moet garanderen

en

- omdat je daarmee de vrijheid van de bewoner beperkt

(waar wij satters graag keuze vrijheid willen, ook om überhaupt een schotel te mogen opstellen, willen we ook graag ons eigen kistje kunnen kiezen.)

 

ciao

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het beschikbare budget zal eerst bepaald moeten worden, dan kan je aan de hand daarvan je richting bepalen.

Er zijn headends welke kunnen decoderen, Triax levert die, Grundig heeft die ook.

Gezien de TV's die je beschrijft zijn veel bewoners geen technische wizkids.

Je zou dus een gewoon centraal antenne systeem in bedrijf kunnen zetten voor de basis zenders met daarnaast op het distributie net het satelliet signaal voor de liefhebber.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beschikbare budget zal eerst bepaald moeten worden, dan kan je aan de hand daarvan je richting bepalen.

 

We dachten in eerste instantie het volgende nodig te hebben (gerekend aan normale consumentenprijzen):

Schotel                                                                      200

3 x quad LNB                                                              75

EMP-Centauri MS13/16PIU-6 DiSEqC multiswitch    325

coax 16 x 40 meter (gemiddeld) x 0.7€/m                 448

coax voor LNB's 12 x 1.5 meter x 0.7€/m                    13

connectoren 56stuks                                                   28

ontvangers 16 X 150                                               2400

 

Totaal 3489€

We rekenen op 15% hoeveelheidskorting zodat we uitkomen op 2965€ aan vaste kosten.

 

Ik heb eens vlug gegoogled op "Triax headend". Veelal wordt gezegd om contact op te nemen voor prijzen maar ene adverteerde:

Triax TDX rack mounting enclosure fitted with power supply and cooling fan. = £995.95 (Engelse ponden)

Triax TDX digital tuner input module DVBS/S2.

(You may need to add several of these, they will be installed in the rack for you.) = £154.95

Triax TDX digital output module.

(You may need one or more of these, it / they will be installed in the rack for you.) = £2115.00

 

Ik weet niet wat ik precies nodig zou hebben - kan iemand mij een blokschema aan de hand doen voor mijn situatie ? - maar dit lijken mij toch geen minne bedragen !

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als ik dit zo lees dan waan ik me 10 à 20 jaar terug in de tijd.

 

Nooit gedacht aan IPTV ?

 

Zeg zelf , wie is er nu gebaat om zowat op 20 plaatsen een satellietontvanger te hebben om naar , ik noem wat , 3000 zenders te kijken.

Eerst moet men zich afvragen wat willen deze mensen , TV ontvangst , een filmpje meepikken , interactief zijn op de TV , enz...

In feite moet je in de moderne tijden een waaier kunnen aanbieden van diverse mogelijkheden en dit gaat enkel via IPTV. Hierin wordt gebruik gemaakt van schotels via satelliet maar ook van DVB-T.

Kort samengevat , zal het kort houden , IPTV is een verzameling van live HD-TV, radio, camera / DVD, messaging, EPG (Electronic Program Guide), VOD /MOD (Video On Demand / Music On Demand), RSS... Dit wordt allemaal geregeld uit één lokaal en gewoon doorgestuurd naar iedere kamer of "client" d.m.v. van één "transmodulator headend".

 

Ik zou in jouw geval toch even deze richting uitgaan.

 

Een algemene schets van IPTV ziet er ongeveer zo uit. Dus bedenk eer je begint aan een dergelijk project. ;)

post-37533-0-99425500-1390841774_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fuba Sat Anlage für 16 Teilnehmer FU85A516-120 anthrazit 

 

Toets dit maar eens in op de bekende zoekmachine. Misschien is het wat alleen één probleem, ontvangst van 1 satelliet. Is vast iets aan te doen.

 

Wat ook kan is: 4 fatsoenlijke schotels met een triple lnb. Is vast goedkoper dan je beraamde 3000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als ik dit zo lees dan waan ik me 10 à 20 jaar terug in de tijd.

 

Nooit gedacht aan IPTV ?

 

Zeg zelf , wie is er nu gebaat om zowat op 20 plaatsen een satellietontvanger te hebben om naar , ik noem wat , 3000 zenders te kijken.

Eerst moet men zich afvragen wat willen deze mensen , TV ontvangst , een filmpje meepikken , interactief zijn op de TV , enz...

In feite moet je in de moderne tijden een waaier kunnen aanbieden van diverse mogelijkheden en dit gaat enkel via IPTV. Hierin wordt gebruik gemaakt van schotels via satelliet maar ook van DVB-T.

Kort samengevat , zal het kort houden , IPTV is een verzameling van live HD-TV, radio, camera / DVD, messaging, EPG (Electronic Program Guide), VOD /MOD (Video On Demand / Music On Demand), RSS... Dit wordt allemaal geregeld uit één lokaal en gewoon doorgestuurd naar iedere kamer of "client" d.m.v. van één "transmodulator headend".

 

Ik zou in jouw geval toch even deze richting uitgaan.

 

Een algemene schets van IPTV ziet er ongeveer zo uit. Dus bedenk eer je begint aan een dergelijk project. ;)

Een week geleden had ik geen benul van wat IPTV was... Na het starten van dit draadje, de reacties erop en een beetje googlen heb ik toch al een idee ... Het biedt zeker de mogelijkheden die jij opnoemt maar voor dit project zijn de uitgangspunten: het aansturen van 16 (meestal oude) TV toestellen en een grote vrijheid voor elke kijker m.b.t. programmakeuze.

 

Indien we voor dit project voor IPTV zouden kiezen dan denk ik dat de praktische uitwerking er als volgt zou kunnen uitzien (Corrigeer me a.u.b. als ik onwaarheden vertel !):

- een rack in de buurt van de schotels dat een power supply en modules bevat

- meerdere tuner modules. Elke tuner module wordt aangesloten op 4 LNB's (niet noodzakelijk gericht op dezelfde satelliet ?) zodat op 4 transponders kan worden afgestemd per tuner module.

- de op die transponders aanwezige TV zenders worden ontvangen (met een beperking in het aantal ???), eventueel gedecrypteerd door TVV smart card die in een CI gleuf van de tuner module steekt. Zo komen er - grootte orde - 4 x 10 audio/video signalen ter beschikking per tuner module

- Al de audio/video signalen van de verschillende tuner modules worden aan een modulator (of meerdere ???) toegevoerd waardoor aan de uitgang - afhankelijk van het soort modulator- ofwel een DVB-C signaal (maar waarschijnlijk hier niet van toepassing omdat er verschillende TV toestellen zijn die niet over een DVB-C tuner beschikken), ofwel een analoog VHF/UHF signaal beschikbaar is.

- Dat signaal kan op het bestaande coax net worden gezet. Voor de TV kijker is het transparant of de zendersignalen afkomstig zijn van, zoals nu de Telenet kabel, dan wel van een schotel.

 

Met betrekking van de CI-gleuf  van de tuner module is mij niet duidelijk of er beperkingen zijn in het aantal te deencrypteren zenders.

Volgende zenders moeten zeker beschikbaar zijn:

 

23E5 - 11739 V

TVL / ATV / TV Oost (12u - 06u)  

Ned 2 HD

Investigation Discovery

Animal Planet

 

23E5 - 11798 H

History HD

Eurosport HD

 

23E5 - 11856 V

VTM HD

Discovery HD Showcase

 

23E5 - 12129 V

Vitaya

Acht

vtmKzoom / Kanaal Z

NatGeo HD

 

23E5 - 12187 H

één HD

Canvas HD

Ned 1 HD

Ned 3 HD

 

19E2 - 11739 V

VH-1

VH-1 Classic

 

19E2 - 11856 V

Mezzo

France 2

 

19E2 - 12722 H

VIER TV

2BE

VIJF TV

Ketnet op 12

Discovery Channel

La Une HD

La Deux

RTL-TVi HD

Club RTL / Kidz RTL

Plug RTL

La Trois

één

Canvas

VTM

 

19E2 - 12515 H

Nederland1

Nederland2

Nederland3

 

9 transponders maar laten we ervan uitgaan dat 19E2 - 12515 H niet nodig is  omdat die zenders ook beschikbaar zijn op transponders in HD.

Laten we dus aannemen dat we 8 TVV transponders nodig hebben die we kunnen verdelen over 2 tuner modules. En waarschijnlijk klinkt het te mooi dat er dan maar twee smart cards zouden nodig zijn ???

 

 

En naast de TVV zenders zal er een selectie moeten gemaakt worden van de overige FTA transponders op de verschillende Astra's, 4 transponders per tuner module. Als er voor een satelliet tussen de 5 en de 8 transponders nodig zijn moet de LNB van het octo type zijn. Maar waarschijnlijk is dan het rack waar alle modules in moeten te klein en wordt de kostprijs te groot voor het beschikbare budget ...

 

Willen jullie hierop kommentaar geven ?

 

Groetjes,

Roman

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fuba Sat Anlage für 16 Teilnehmer FU85A516-120 anthrazit 

 

Toets dit maar eens in op de bekende zoekmachine. Misschien is het wat alleen één probleem, ontvangst van 1 satelliet. Is vast iets aan te doen.

 

Wat ook kan is: 4 fatsoenlijke schotels met een triple lnb. Is vast goedkoper dan je beraamde 3000 euro.

 

Beste Erwinnaar,

dank voor uw meedenken, maar de hoger genoemde  Fuba Sat Anlage komt voor dit project niet in aanmerking, juist omdat dit maar 1 satelliet ondersteunt.

 

Wanneer men 4 schotels vb Triax TDS78 met elk een triple LNB neemt

TDS78 + muurbeugel = 55€

Triple LNB =  90€

dus kost dit 145 x 4 = 580 €

 

Dan spaart men de multiswitch, 1 duurdere schotel, 3 quad LNB's, enkele connectoren en mogelijk enkele 10 tallen meter kabels uit omdat de schotels niet alle op dezelfde plaats en waarschijnlijk dichter bij de ontvangers kunnen worden opgesteld. Dat komt overeen met een goede 600€ dus zowat break-even met de nadelen van meerdere schotels, moeilijker schotel uitrichten en minder signaal. Ik geloof niet dat ik voor deze oplossing zal gaan.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er geen kabel of glasvezel aansluiting bij de ingang of waar ook, en als die er ligt maar nog niet gebruikt wordt dan laat je die aansluiten en distribueer je die intern door dan kun je de huidige coaxen gewoon laten liggen dat is echt de goedkoopste tv (evt internet/telefoon) distributie.

Ik begrijp er uit dat het niet om echt jongeren gaat dan zou ik niet in satelliet investeren maar gewoon kabel nemen daar zit voor iedereen wel wat op. :)

Hallo Sjaak(k),

zoals ik in het begin al verteld heb heeft het gebouw een Telenet (= Vlaamse kabeldistributie leverancier) aansluiting maar om diverse redenen wil men dat contract niet verder zetten. Ook Belgacom zou wegens een aantal beperkingen niet in aanmerking komen dus blijft enkel satellietontvangst over (DVB-T is veel te beperkt).

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Al een maand niets meer gehoord over het project van Roman.

Ik hoop dat hij naast het technisch probleem ook rekening houdt met het legale probleem.

Het risico bestaat dat één van de bewoners bij een beeldstoring rechtstreeks naar TVV belt, en de bal gaat aan het rollen.

Zo ken ik het geval van een eigenaar van een appartementsgebouw met 8 appartementen. Die eigenaar had een Telenet aansluiting voor zichzelf genomen, en het signaal verdeeld naar zijn 7 huurders. Die liet hij de helft van het normale abonnementsgeld aan hem betalen. Na enkele jaren was er een storing en één van de huurders had naar Telenet gebeld. Deze huurder had natuurlijk geen officiële aansluiting van Telenet. Het heeft de huiseigenaar uiteindelijk bijna 10000€ gekost aan boetes en gerechtskosten wegens diefstal en ongeoorloofd distribueren van het Telenet signaal. Ik denk dat het er bij TVV niet anders zal aan toegaan.

 

Er is geen reden opgegeven waarom men wil afzien van het Telenet contract. Indien het gaat over de maandelijkse bijdrage van 11€ per aansluiting (is bijvoorbeeld het tarief voor rusthuizen)(11€/m x 12m x 16 = 2112€/jaar) dan hoopt men wellicht de investering van de nieuwe installatie op 2 jaar af te schrijven. Daarna blijft er enkel het abonnementsgeld voor 2 of 4 TVV smartcards te betalen.

 

Als men kiest voor de simpele oplossing met 4 schotels + 4 quad lnb's + 16 decoders, moet men nog steeds maandelijks minimum 11€ betalen aan TVV. Er bestaat ook de mogelijkheid om er per kaart nog 2 kaarten van 3€/maand bij te nemen met enkel de Vlaamse zenders.

Die laatste mogelijkheid zal natuurlijk niet voldoen want iedereen wil continu kunnen zappen in het lijstje van de 38 opgegeven zenders, om via de scart kabel te kunnen kijken naar de HD zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de persoon best even gaat bellen naar de afdeling van tvv specifiek voor beroepsdoeleinden,of misschien zijn er wel dealers,die speciaal daarvoor zijn uitgerust.Want met consumenten abonnementen bij TVV zal er een probleem rijzen denk ik.Want hier is er sprake van her uitzenden (hebben ze mij ooit wijsgemaakt,verkeerd,corrigeer dan).En dat zou niet mogen met gewone abonnementen.

Misschien is er nog wetgeving,die bij ons onbekend is,maar dat het goed is,die te weten en na te leven,want anders maak je kans op torenhoge boete's e.d.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...