Ga naar inhoud


stroom aanleggen t.b.v. nieuwe keuken


strongetje

Aanbevolen berichten

Als je slimme meter gehackt is ,dan heb je kans dat de stand niet meer klopt ook een evt overspanning piek kan tot beschadiging van de electronica lijden ,dan heb je kans dat de meterstand ook weg is .

Normaal ga  je met aparte kabels naar iedere A.L.S,,na  de Hoofdschakelaar komt de Meter ,en pas daar na mag  je alles zelf doen ,echter wel volgens de voorschriften ,dit ook i.v.m de verzekering,d.w.z als er geknoeit is met de instalatie en je krijgt brand , of de A.L.S heeft zijn werk niet gedaan ,terwijl dit wel noodzakelijk was ,en er zijn evt gewonden of zo gevallen ,dan ben je het haasje.

nl je bent ten alle tijden aansprakelijk.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hallo,

 

3 x 6 mm2 word een beetje krap in de HS denk ik.

is er een of andere methode om dit netjes en goed te doen ?.

 

wil namelijk alles voor bereiden.

HS wil ik al in de meterkast plaatsen.

als enexis komt wil ik voordat ze de 3 fases aansluiten de ALSen aansluiten.

zodoende wil ik de nul kabel ook al voor bereiden, zodat het meteen aangesloten kan worden.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

een 3 fase aansluiting kost me 205 euro.

vastrecht per maand blijft hetzelfde.

 

heb nu een 1 fase groepen kast.

 

heb nu 3 x ALS met 4 groepen, en zou dan elke fase naar een ALS kunnen leggen.

 

of zie ik het verkeerd ?.

 

mvg,

Mark

 

Als je 3 x een ALS hebt met 4 groepen dan ben je al verplicht om een hoofdschakelaar te hebben of je nu 3 fasen hebt of niet.

Tot voor 6 jaar was het nl. zo dat je vanaf 8 groepen altijd al een hoofdschakelaar nodig had (het kan dus in de tussentijd aangepast zijn)

 

Verder zal je even op je hoofdschakelaar moeten meten of het wel werkt om van je HS 3x naar de ALS te gaan want ik verwacht dat de HS die je nu bestelt hebt dan ook voor 3 fasen zal zijn. Heb je er maar 1 dan kom je er dus 2 te kort of moet je op de HS al doorverbinden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gerrit,

 

heb nu een 2 polige HS in mijn meterkast zitten.

deze word vervangen door een 4 polige HS.

 

vanaf de HS ga ik met een dubbele nuldraad (6 mm2) naar 2 ALSen, de tweede ALS lus ik dan door(met 6 mm2) naar de derde ALS.

dit lijkt mij de beste oplossing.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk gewoon hoe dik de binnenkomende nul ader is (verwacht niet dat die dikker zal zijn dan 6mm2) als je zo dik ook naar de ALS-en gaat is dat voldoende.

Kijk met 2 x 6mm2 uit of je die wel goed kunt klemmen want vaak zit er een minder strak onder de klem dan de ander met de kans op warmte ontwikkeling.

Daarom zie je ook vaak dat zo'n ader niet is onderbroken maar in 1 stuk doorgelust wordt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Gerrit,

 

voor de 2 x 6mm2 heb ik dubbele aderhulsen.

ga proberen om een stukje isolatie te verwijderen en dan dubbel gevouwen in de aderhuls te stoppen.

zodoende komt er maar een aderhuls onder de klem te zitten.

 

anders heb ik ook nog 10 mm2 enkele aderhulsen.

hier kan ik makkelijk 2 x 6mm2 in kwijt, maar weet niet of ik het dan goed dicht geperst krijg.

waarschijnlijk zal de aderhuls gaan scheuren, maar dit kan ik gewoon even proberen.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

Vandaag de groepenkast aangepast.

4 polige Hoofdschakelaar naast 2 polige gezet, zodat daze direct aangesloten kan worden.

 

de blauwe kabel proberen voor te bereiden, maar viel een beetje tegen.

de dubbele 6mm2 aderhulsen zijn naar mijn mening te klein.

met veel priegelen er een(dubbele ader|) in gekregen, hierna kneep ik mijn aderhulstang vast.

tang gaat van 0.5 t/m 6mm2, dus de dubbele ader kon die niet aan.

 

heb ook geprobeerd om een stukje isolatie te verwijderen en dan dubbel te vouwen, en hierna te solderen.

dit geeft naar mijn mening te weinig contact oppervlakte tussen klem en kabel.

 

heb ook geprobeerd om de dubbele ader in een grotere aderhuls te plaatsen en deze dan met een tang dicht te knijpen.

daarna deze onder de klem van de HS goed aan te draaien.

dit geeft naar mijn mening het beste contact oppervlakte, doordat je de kabel met huls mooi plat in de klem schroeft.

 

zijn er nog andere opties om de kabel goed te monteren ?.

 

bvd voor de info

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga nooit solderen want als die warm wordt dan heb je helemaal geen contact meer en weet je aeker dat de boel verbrand.

Cobus,

 

daar was ik al achter gekomen.

had het nl gesoldeerd en goed vast in de klem gedraaid en daarna weer los gedraaid.

na controle blijkt dan dat er maar een paar contact punten tussen kabel en klem zijn(te zien aan de afdruk van de ribbels in klem op de soldering).

 

denk dus dat het beste is om de kabel +/- 2,5 cm te ontdoen van de isolatie.

daarna dubbelvouwen en dan met of zonder aderhuls onder de klem te schroeven.

 

mvg,

Mark

Dreambox 600PVR * OpenPLI *
wavefrontier T55 * astra 1/2/3/hotbird *
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even los van het feit of solderen wel of niet handig is.

 

Solderen gaat meestal met temperaturen rond de 180 graden.

Mocht je verbinding 180 graden warm worden zodat de tin weg kan smelten dan denk ik dat er ook wel iets anders al flink heeft staan roken voordat de tin is gaan smelten.

 

Maar meestal zijn er ook wel kant en klare kammetjes, draadbruggen ed. te koop die je zo onder de schroeven kunt draaien zonder dat je zelf hoeft te gaan klemmen oid.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mij is altijd verteld dat vertinde draadeinden op den duur los gaan zitten onder schroefverbindingen omdat tin een zacht materiaal is en door het uitzetten/krimpen los gaat zitten.

Uitzetten is vervormen onder de schroef, krimpen is daarna los komen te zitten en warmer worden waarna nog meer vervorming optreedt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...