Ga naar inhoud


T55 of iets anders?


Ja4

Aanbevolen berichten

Allen,

 

allereerst bedank ik allen voor alle zeer behulpzame draadjes (welke ik geruime tijd aan het lezen ben)

 

Op dit moment zijn wij in het bezit van een multytenne twin. Door het formaat hebben wij vooral bij slecht weer wegvallend signaal. Reden dat wij destijds een multytenne hebben gekozen is het formaat. 

 

De multytenne willen wij gaan vervangen door een stabielere schotel. Uiteraard is een T90 of iets in de grote niet het uitgangspunt. Net als bij de multytenne willen wij de volgende 4 satellieten ontvangen; Astra 1,2,3 en hotbird. 

 

De T55 is met zijn formaat een goeie opvolger (uiteraard als er andere zijn hoor ik het graag)

 

Doordat het formaat van de T55 niet te vergelijken is met bijv een T90 wil ik het maximum halen uit deze schotel. Ik lees veel goeie verhalen over de inverto black ultra lnb. Is het mogelijk om alle vier lnb's op de rail te zetten zodat astra1,2,3 en hotbird ontvangen kan worden, of is het noodzakelijk om over te stappen op bijv 4 Alps, of een hybride oplossing 2 inverto en 2 alps, oid...?

 

Is de overgang van een multytenne naar een T55 met 4 alps een grote verbetering tov signaal?

 
Alvast bedankt!
 
gr,
Javier

VU+ Ultimo - VTI 6.08 (2 x DVB-S/1 x DVB-C)


Wavefrontier T55 (13E - 28,5E) - Mutlytenne Quad twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

de t55 vind ik wat te kleine schoteloppervlakte hebben (regenreserve)

dan beter de t90 of.....

 

 

 een 88 triax met 4 inverto black ultra lnb's

of als je twin lnb's erop zet  dan de inverto black ultra twin lnb's

daarbij  de triax of de spaun switch en je hebt een perfecte opstelling  voor die 4 sats

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Astra 1,2,3 en hotbird kun je 'gewone' lnb's gebruiken op een T55. Astra1 en -3 raken elkaar, maar dat is geen probleem. Inverto black ultra single en twin zijn bruikbaar, maar niet de quad omdat die de 4 aansluitingen naast elkaar heeft zitten in plaats van achter elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@blackeyes, een t90 of een triax 88 hebben inderdaad een betere regenreserve echter zijn dit al behoorlijke paella pannen. Iets wat niet onze uitgangspunt is zoals aangegeven in de initiële post... Kan ik aannemen dat de t55 tov de multytenne een behoorlijke verbetering is in regenreserve en signaal?

 

@Jako87, bedankt voor de feedback. Een twin lnb is voor ons voldoende. De lnb voor astra 1 en 3 raken elkaar maar dit is geen enkel probleem bij het uitrichten of dien ik rekening te houden met een DIY oplossing voor beide satellieten?

aangepast door Ja4

VU+ Ultimo - VTI 6.08 (2 x DVB-S/1 x DVB-C)


Wavefrontier T55 (13E - 28,5E) - Mutlytenne Quad twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort hier een T-55 met van rechts naar links: 9, 13, 19, 23, 28, 39 en 45 oost.

 

Frappant is dat de rail bijna helemaal in gebruik is, alleen aan de 9 oost kant is nog 2 cm rail over.

In tegenstelling tot de T-90, lijkt een bereik van 40° met deze T-55 niet zondermeer mogelijk. Hebben anderen dat ook?

 

Had namelijk eerst een T-90. Maar ben toch heel tevreden met dit pittige schoteltje!

post-32296-0-77618000-1400410498_thumb.jpg

post-32296-0-51946100-1400410511_thumb.jpg

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een T55, is een mooi degelijk schotel en als je de 4 genoemde sats wilt ontvangen gaat het makkelijk mee.

met regenuitval heb ik bijna nooit, hooguit 1 x per jaar.

 

als je ruimte hebt voor een grote dan kan je een T90 of de BigSat nemen.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier een t55 hangen .

Uitval alleen bij flinke neerslag,maar is niet noemenswaardig.

 

Ik heb er bijna allemaal smart quad lnb's opzitten en alleen voor de astra3 een inverto black ultra.

Gaat krap maar wil verder prima.

 

Ik blij met al die verschillende sat posities ,zie mijn signature.

En de vrouw blij omdat ie zo compact is.

 

Wanneer mensen hier komen , kijken ze vaak op van de t55.

Ziet er toch heel anders uit dan een reguliere schotel.

Ze vinden het een interessant ding en zijn erg nieuwsgierig.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja4, het zijn Inverto Black Ultra single LNB's, zoals boven al gezegd passen de twin versies ook.

Om 9 oost optimaal te kunnen plaatsen, heb ik de 13 oost steun wat smaller gezaagd en zit de LNB met een ty-rapje vast.

 

Het uitrichten is zeker goed te doen. Maar neem er de tijd voor, want er is veel meer af te stellen dan bij een schotel met enkele LNB!

 

Tijdens het uitrichten moet de signaal kwaliteit uit te lezen zijn, en moet je ook om kunnen schakelen tussen de satellieten.

Noteer telkens de kwaliteit meetwaardes, per satelliet enkele transponders, zodat je weet wat uiteindelijk haalbaar moet zijn.

 

Optimeren met twee ver uit elkaar gelegen satellieten is meestal voldoende. In mijn geval 9 en 39 oost. De tussenliggende satellieten komen dan vanzelf wel goed.

 

Kies eerst een elevatie (bijv 30 graden) en schroef die goed vast. Ga dan spelen met de schuinstand, het azimuth, en de rail posities, deze zijn allen "handvast" te doen. Waardes noteren. Dan de elevatie een graadje meer of minder kiezen, en het hele circus herhaalt zich...

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

betreffende de uitrichting van meerdere satelliet posities / LNB's doe je al 75% van het werk op de keukentafel...

goede voorbereiding dus!

 

-bij de website satlex kun je de configuratie op voorhand helemaal berekend en wel bekijken

-en je kunt de hollessheet toepassen, een spreadsheet waar je ook op je PC de berekening kunt verrichten.

 

Het principe van de gekromde LNB mount en het schuiven van de LNB klemmen is echt simpel.

Eenmaal een satelliet positie gevonden heb je de andere eigenlijk al bijna automatisch erbij gevonden (altitude+elevatie+skew)

 

Materiaal technisch is het voor de kostprijs een goede schotel. (bij vele satellieters hangt ie al 8 a 10 jaar)

 

wat echter niet prettig is, vind ik die muurbeugel die erbij gekocht kan worden

als je die toepast op een gevel kun je de elevatie en skew nagenoeg niet meer aflezen en is het moeizaam fine-tunen (altitude+elevatie+skew) ook wegens het gewicht op een tegelvoet is het een makkelijk toegankelijke wok

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb deze schotel ook al een aantal jaar hangen. Het afstellen ging eenvoudiger dan ik dacht. Goed van tevoren inlezen en rustig de tijd voor nemen. Weinig uitval. Hooguit bij een forse onweersbui enkele seconden zonder beeld. 

Mooie kleine schotel.

Ik maak gebruik van verschillende soorten LNB's waarbij ik ook twee Inverto black ultra quad lnb's gebruik. 

Ik ontvang er de 28.2- 23.5- 19.2-13.0- 9.0- 4.8- 0.8W en 5.0W mee. 

Ik heb de schotel vrij laag hangen, zodat ik er makkelijk bij kan. 

Wavefrontier T55 ( Oost:28,2; 23,5; 19,2; 13,0; 9,0, 4,8 en West: 0,8)1X VU+DUO en Xtrend et 6500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...