Ga naar inhoud


T55 of iets anders?


Ja4

Aanbevolen berichten

Nogmaals bedankt iedereen! zeer nuttige informatie. Heb nog even stilgestaan bij de visiosat echter is dit al een stap groter tov T55. 

 

Wavefield T55 here we come ;-)

VU+ Ultimo - VTI 6.08 (2 x DVB-S/1 x DVB-C)


Wavefrontier T55 (13E - 28,5E) - Mutlytenne Quad twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Inmiddels alles binnen en gisteren alles in elkaar gezet. Moet zeggen dat voor de prijs de schotel zeer compleet geleverd wordt. De skew, elevation en de lnb's heb ik middels de bekende hollesheet afgesteld. 

Dit weekend op een pallet plaatsen en kijken wat de verbetering is tov de multytenne, spannend! ;-)

VU+ Ultimo - VTI 6.08 (2 x DVB-S/1 x DVB-C)


Wavefrontier T55 (13E - 28,5E) - Mutlytenne Quad twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn vakantiehuisje een T55, waar ik voorheen een multitenne had staan.

Deze heb ik voorzien van inverto-black LNB's en mijn bevinding is dat deze zeer goed werkt.

 

Aangezien ik mijn medebewoners niet wil opzadelen met een schotel in het zicht, heb ik deze pal achter een bosje staan. De schotel "kijkt" daar gemakkelijk overheen en vanaf de andere kant zie je alleen een stukje van de bovenkant.

De voordelen van het "gregorian systeem" is dat je niet de gehele spiegel vrij hoeft te houden richting de satellieten.

Zo heb ik op dezelfde manier ergens bij een zakenrelatie een T90 geplaatst, maar dan pal achter een schuurtje.

Het was voor mij zeer verrassend hoe laag de schotel kan staan ten opzichte van de doorsnee type schotels.

 

Overigens heb ik met wat aanpassingen aan de beugel, de schotel halverwege een mast geplaatst.

Daar heb je wat boutjes voor nodig uit een bouwmarkt en is goed te doen.

Om er voor te zorgen dat de schotel extra grip heeft tijdens een storm, heb ik een dun rubber matje tussen beugel en mast geplaatst.

Dit voorkomt torsen.

 

..my two cent's.. :)

 

Hoe bevalt de schotel tot nu toe?

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste drz

Hoe je het ook draait of keert, elke schotel moet een vrij zicht hebben op de satelliet die je wilt ontvangen, ook een T55.
Voor de 4 bekende satellieten betekent dit dat je vanaf de onderzijde van de spiegel een vrij zicht moet hebben in een lijn die 28 graden schuin omhoog loopt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend alles getest mbv een tijdelijk opstelling op een pallet. Instellen was inderdaad fftjes werk... Heb nu gemiddeld een signaal tussen 65% en 75%. Uiteraard moet ik alles nog finetunen en zijn de koppen nog niet vastgeschroefd. Verwacht dat in de buurt van 75% te komen wanneer ik met de LNB's ga spelen (brandpunt, skew). Ik zie vooral een verschil op hotbird welke voorheen heel lastig te ontvangen was met de multytenne vanwege de beperkte afstellingsmogelijkheden. 

 

De skew afstelling van positie 8 (R en L) is lastig uit te voeren doordat de compressie connectors van de coax precies op een bracket uitkomen. Heeft iemand ervaring(en) met een haakse F-connector? 

 

De multytenne hangt nog veilig aan de muur en kan door de dubbele tuner opstelling schakelen tussen de oude en de nieuwe wereld. Sommige kanalen leveren via de oude schotel beter signaal, vermoed dat dit met het afstellen verbeterd zal worden. De belangrijkste test is als het gaat regen... (bring it on! ;-) )

Zal later een foto uploaden van de testopstelling

VU+ Ultimo - VTI 6.08 (2 x DVB-S/1 x DVB-C)


Wavefrontier T55 (13E - 28,5E) - Mutlytenne Quad twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat prima met die haakse f connectors ik heb er ook op mijn t90 zitten

 

en met regen heb je veeeeel minder kans op uitval met die t55

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste drz

 

Hoe je het ook draait of keert, elke schotel moet een vrij zicht hebben op de satelliet die je wilt ontvangen, ook een T55.

Voor de 4 bekende satellieten betekent dit dat je vanaf de onderzijde van de spiegel een vrij zicht moet hebben in een lijn die 28 graden schuin omhoog loopt.

 

Jawel, maar door het gregorian principe kun je de schotel relatief dichter voor een object plaatsen.

Een normale schotel heeft meer afstand nodig om onder dezelfde hoek over een obstakel heen te kijken.

(hoe zal ik het uitleggen?)

 

Een veelgebruikte offset van 60cm op de grond geplaatst heeft , om maar een voorbeeld te geven, 2 meter afstand nodig om vanaf de grond over een muurtje te kijken van ongeveer 1.80 hoog.

De T90 of T55 kun je veel dichter voor dat muurtje zetten, doordat de LNB's al een soort van hoogte heeft gewonnen door het gregorian principe.

In feite zijn deze schotels ook een stuk compacter dan de offset schotels.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Vandaag alles definitief op de muur geplaatst en afscheid genomen van mijn trouwe multytenne vriend... 

 

de percentages tov de multytenne zijn gemiddeld 10% hoger, oftewel een vooruitgang. Heb tussen de 70% en 80% ontvangst op de bekende 4 satellieten. 

 

Het enige probleem wat ik niet had verwacht was het aansluiten van twee compressie connectoren op de Inverto's. Twee waterdichte compressie connectoren gaan net niet (zie foto 2). De afstand tussen de twee uitgangen dienen 1 mm breder te zijn. Ga eerst proberen een compressie connector te versmallen mbv de welbekende dremel. Mocht dat niet lukken ga ik over op de normale compressie connectoren welke ik mbv een O-ring waterdicht zal maken.  

 

Ik heb normale pluggen gebruikt mbv stokeinden. Dit zijn schroeven waarbij aan de eene kant een schroefdraad aanwezig is welke overeenkomt met een schroef voor een plug. Aan de andere kant is een normale M8 schroefdraad aanwezig. Hierdoor kan men de schotel makkelijk waterpas maken mbv 3 moeren... Een tip voor wie niet met chemische ankers de schotel wil plaatsen.

 
Nogmaals bedankt voor alle tips! 

 

post-61179-0-10036700-1401544155_thumb.jpgpost-61179-0-93730200-1401544156_thumb.jpgpost-61179-0-16415400-1401544159_thumb.jpg

aangepast door Ja4

VU+ Ultimo - VTI 6.08 (2 x DVB-S/1 x DVB-C)


Wavefrontier T55 (13E - 28,5E) - Mutlytenne Quad twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

drz schrijft:

"Een normale schotel heeft meer afstand nodig om onder dezelfde hoek over een obstakel heen te kijken. (hoe zal ik het uitleggen?)"

Dat kun je niet uitleggen want het is complete onzin wat je zit te vertellen.
Vanaf de onderzijde van de spiegel is er een ontvangsthoek die gelijk is aan de elevatiehoek van de satelliet. Voor Utrecht is dat 29 graden voor de Astra 19,2 en het maakt totaal niet uit welke schotel je daarvoor gebruikt. Of dat nu een primefocusschotel is of een vlak schotel of schotel met een offset van 30 graden of van 18 graden of een schotel volgens het toroidal-principe of het Cassegrain principe of het Gregorian principe, een cybertenna of een pijpantenne.

Het ziet er inderdaad netjes uit @Ja4. Staat de schotelskew volgens de berekening?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...