Ga naar inhoud


Koppelen van DVB-T en DVBC-kabel


Prawo

Aanbevolen berichten

Mijn tv heeft maar één antenne-ingang voor een gewone coaxkabel (naast een F-connector voor de kabel van de schotel).

Nu wil ik bij de aansluiting op de tv de kabel van Ziggo combineren met de kabel van de dvb-t antenne.

Bestaan daarvoor koppelstukjes en waar moet ik dan precies (merk, naam) op zoeken/naar vragen om ze online of in een (ik neem aan elektronica) winkel te bestellen?

 

Of zou ik aan een van beide kabels ook een F-connector kunnen zetten en deze dan aansluiten op de F-connector ingang van de TV?

Naar welk koppelstuk moet ik in dat geval op zoek?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

DVB-C en DVB-T gebruiken dezelfde frequentie van de tuner. DVB-T heeft ook nog eens een actieve antennesignaal nodig. Mixen lijkt me dus niet handig. Voorts zal de tuner in de TV ook specifiek moeten worden geschakeld voor DVB-C of DVB-T. Zal niet gelijktijdig werken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft ook niet gelijktijdig te werken. Ik wil niet mixen.

Want ik kan in het menu van de tv de signaalbron kiezen: antenne, kabel of satelliet.

 

Dergelijke koppelstukjes bestaan ongetwijfeld. Want toen ik naar iets anders op zoek was  zag ik er enige tijd geleden toevallig een voorbij komen (iets in de trand van "anderen die dit item bestelden/bekeken, bekeken ook het volgende ..."). Dat had ik toen niet nodig maar ik kan het nu niet meer reproduceren.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die koppelstukjes zullen wel bestaan, maar werken zal het in jou geval niet.

 

DVB-C en DVB-T gebruiken dezelfde frequenties, wanneer je 2 kabels tegelijk aansluit op je antenne ingang krijgt je tuner zowel de DVB-T en DVB-C signalen, ongeacht wat je in het menu van de tv kiest.

 

Je zal de antenne kabels moeten schakelen, met een antenne schakelaar of antenne relais.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ware handig,dat je je tv een 12 volt kon aansturen terwijl je hem op dvb-c of dvb-t zette.

dan kan een 12V switch je helpen.je komt toe met dvb-c en dvb-t.

Heb je bvb dvb-c dan is het 0 volt en heb je het dvb-c signaal en heb je hem staan op dvb-t,en er komt 12V op de switch,dan komt het dvb-t signaal op je tv.Die switch zal wel verliezen geven.En een power inserter kan je plaatsen tussen switch en antenne,als deze geen eigen voeding heeft.

Er bestaan ook van die kitjes die je kan verzetten via een ab,maar daar had ik dan wel minder goede ervaring in.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijktijdig zou denk ik wel kunnen maar dat is afhankelijk van de frequentie indeling van je provider. Wanneer op kanaal 21 uitgezonden wordt op Digitenne en op de kabel dit kanaal niet benut wordt dan zou het net kunnen denk ik, maar dan moet het met de rest van alle kanalen ook goed gaan?! Of dat de kabel kanaal 22- gebruikt en Digitenne kanaal 21 dat er net te weinig frequentie ruimte tussenzit kan het ook mis gaan dunkt me. Waarom wil je ze beide ontvangen? Zit er op Digitenne een kanaal bij die de kabelaar niet heeft?

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

rolandroland schreef op 04 Jul 2014 - 10:52:

Gelijktijdig zou denk ik wel kunnen maar dat is afhankelijk van de frequentie indeling van je provider. Wanneer op kanaal 21 uitgezonden wordt op Digitenne en op de kabel dit kanaal niet benut wordt dan zou het net kunnen denk ik, maar dan moet het met de rest van alle kanalen ook goed gaan?! Of dat de kabel kanaal 22- gebruikt en Digitenne kanaal 21 dat er net te weinig frequentie ruimte tussenzit kan het ook mis gaan dunkt me.

 

Dat word me denk ik te ingewikkeld om uit te zoeken.

Kom ik op een vraag die ik eerder stelde: wat voor koppelstekkertje hef ik nodig om beide coaxkabels gelijktijdig op de antenne-ingang van de tv aan te sluiten. Zal toch niet de hoofdprijs zijn. Ik kan dan via trial and error snel proberen of het al dan niet lukt.

 

rolandroland schreef op 04 Jul 2014 - 10:52:

Waarom wil je ze beide ontvangen? 
Zit er op Digitenne een kanaal bij die de kabelaar niet heeft?

 

Dat gaf ik denk ik ook al eerder aan.

Ik wil geen betaald abonnement op een pakket. De kabelaansluiting ligt er en geeft in ieder geval nog beeld
op Nederland 1, een aantal regionale en de plaatselijke zenders

Ned 1 en 2 volstaan voor mij, maar verdwijnen over een paar weken FTV bij Canal Digitaal zodat ik ze nu via Digitenne uit de ether moet plukken. Want daar blijven ze gratis (al is het helaas geen HD).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom ik op een vraag die ik eerder stelde: wat voor koppelstekkertje hef ik nodig om beide coaxkabels gelijktijdig op de antenne-ingang van de tv aan te sluiten. Zal toch niet de hoofdprijs zijn. Ik kan dan via trial and error snel proberen of het al dan niet lukt.

 

Als het om gewoon eens proberen gaat:

Een gewone antenne-splitter zou dan moeten voldoen. Je kunt zelfs, om te proberen, gewoon de twee kabels in één plug monteren. Het is niet mooi, maar om te proberen gaat het.

 

Wel moet je controleren dat je voor de dvb-t dan GEEN antenne-spanning levert vanuit je TV; dat lijkt me niet goed in combinatie met je kabelsignaal. Hoewel het natuurlijk kan zijn, dat je kabelaansluiting geen gelijkspanning doorlaat, doordat er een condensator in je kabelaansluiting zit; dan kan dat geen kwaad.

 

Zonder antennespanning kan je natuurlijk geen actieve dvb-t antenne gebruiken, of moet je een aparte inserter voor 5V toevoegen als je wel met een actieve antenne wilt werken.

 

Door het koppelen van de kabels zal de kwaliteit van de signalen zeker minder worden, maar zoals gezegd, om te proberen kun je kijken wat er op deze manier aan signaal doorkomt.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

rolandroland schreef op 04 Jul 2014 - 10:52:

Gelijktijdig zou denk ik wel kunnen maar dat is afhankelijk van de frequentie indeling van je provider. Wanneer op kanaal 21 uitgezonden wordt op Digitenne en op de kabel dit kanaal niet benut wordt dan zou het net kunnen denk ik, maar dan moet het met de rest van alle kanalen ook goed gaan?! Of dat de kabel kanaal 22- gebruikt en Digitenne kanaal 21 dat er net te weinig frequentie ruimte tussenzit kan het ook mis gaan dunkt me.

 

Dat word me denk ik te ingewikkeld om uit te zoeken.

Kom ik op een vraag die ik eerder stelde: wat voor koppelstekkertje hef ik nodig om beide coaxkabels gelijktijdig op de antenne-ingang van de tv aan te sluiten. Zal toch niet de hoofdprijs zijn. Ik kan dan via trial and error snel proberen of het al dan niet lukt.

 

rolandroland schreef op 04 Jul 2014 - 10:52:

Waarom wil je ze beide ontvangen? 

Zit er op Digitenne een kanaal bij die de kabelaar niet heeft?

 

Dat gaf ik denk ik ook al eerder aan.

Ik wil geen betaald abonnement op een pakket. De kabelaansluiting ligt er en geeft in ieder geval nog beeld

op Nederland 1, een aantal regionale en de plaatselijke zenders

Ned 1 en 2 volstaan voor mij, maar verdwijnen over een paar weken FTV bij Canal Digitaal zodat ik ze nu via Digitenne uit de ether moet plukken. Want daar blijven ze gratis (al is het helaas geen HD).

 

Als ik het goed onthouden heb is jouw kabelaar Ziggo en in de gemeente Utrechtse Heuvelrug?

Van de antenne wil je Nederland 2 en 3, die zitten bij jouw op kanaal 50 oftewel 706 MHz.

Op de kabel zit bij jou op kanaal 50 (703,25 MHz) het analoge signaal van MTV. Je gaat daar dus last van hebben.

Je zou dit alleen kunnen ondervangen door een koppelfilter te vinden die op de ene aansluiting kanaal 50 spert en op de andere een banddoorlaatfilter heeft van alléén kanaal 50.

Zal lastig zijn deze te vinden, ik heb geen idee of die nog ergens te koop is.

Houdt er ook rekening mee dat de naburige kanalen 49 en 51 ook sterk onderdrukt zullen zijn, dit zijn op de kabel de analoge Nickelodeon. Op kanaal 49 weet ik niet wat er bij jou op zit (weet niet onder welke Ziggo regio jij valt).

Ik zie overigens in het digitale overzicht van Ziggo Noord (Sneek, NIT:6800 en Groningen, NIT:9700) en Ziggo Zuid (Roosendaal NIT:1111) Nickelodeon ongecodeerd is. Bij Ziggo West (Den Haag vm. Casema, NIT:5555) dan weer niet.

 

 

Ik denk eigenlijk dat het dan makkelijker is om maar weer naar de analoge kanalen van de kabel te gaan kijken...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier voor een SPAUN TAR 5 in gebruik.

 

Dat is dé oplossing als je TV de 5V voedingsspanning aan zet als je omgeschakeld op DVB-T-ontvangst en weer uitschakelt als je schakelt naar DVB-C.

TV's die een voedingsspanning kunnen leveren voor een actieve antenne zullen ook zo functioneren.

Gebruik je dan een antenne die geen ingebouwde versterker heeft dan zal je tussen deze Spaun TAR 5 en de antenne een sperfilter voor de voedingsspanning moeten zetten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je aan om je de moeite en tijd te besparen. Via een koppelfilter met en het schakelen van de 5 volt gaat het niet lukken want je zult ook een DVB-t signaal ontvangen zonder 5 volt.

Zelfs een antenne-relais heeft overspraak waar de TV (en jij) niet vrolijk van wordt. Tenzij het relais bij het doorschakelen de andere ingang geheel kortsluit.

 

Ik zou een klein patch-paneltje maken wat makelijk te bereiken is bij de TV en de hele boel per hand omzetten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Met de Spaun Tar 5 zoals hierboven beschreven gaat het zeker lukken. Er zitten 2 ingangen op, 1 voor kabel en 1 voor DVB-T antenne en 1 uitgang voor naar de TV.  Tussen de Spaun en de DVB-T antenne zet je de power inserter die zorgt dat de DVB-T antenne 5 volt krijgt. Het werkt dan als volgt, als de 5 volt aan staat dan kiest de spaun de DVB-T kant en trek je de stekker van de power inserter uit het stopcontact dan kiest de spaun de kant van de kabel. Was even uitzoeken in het begin maar zo heb ik het al jaren werkend in een test opstelling. Handigheidje die je nog kan uithalen met de power inserter is de stekker in zo'n draadloze contactdoos te stoppen. Dan kan je met een afstandsbediening de spanning schakelen van de power inserter. Bij de wat duurdere van klik-aan klik-uit kan je het signaal zelfs zetten in een programmeerbare afstandsbediening die met RF signaal overweg kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...