Ga naar inhoud


Toekomstig sat gebruiker - nieuwe setup


Morb

Aanbevolen berichten

Beste Emekli

 

Het aantal diseqc-switches is niet afhankelijk van het aantal lnb's wat je gebruikt maar van het aantal aansluitingen.

@Morb gaf in zijn eerste bericht al aan dat hij de Astra 1, 2 en 3 wil ontvangen, mogelijk later nog een uitbreiding.

Dan kun je dus niks met een 2/1-diseqc-switch want daar kun je maar twee lnb's op aansluiten.

Hij zal dus 4/1 diseqc-switches moeten gebruiken en het aantal is afhankelijk van het aantal tuners wat gebruikt gaat worden. Bij een ontvanger met een dubbele tuner dus twee. Wil je daarnaast ook nog een TV in de keuken of slaapkamer, dan zijn het er drie en heb je dus quad-lnb's nodig.

 

Euh.. Heb ik het dus goed voor dat ik dan:

- 3 losse LNB's moet monteren?  Rest mij de vraag, moet dit quad of quattro's zijn?

- Om te beginnen ga ik maar werken met 1 receiver, in de toekomst kunnen dit er 2 worden.

- Om te beginnen zal ik dus ook 2 x 4/1 diseqc-switches nodig hebben?  Ga ik een ontvanger erbij zetten, komt   er 1 disecq switch bij. (2 indien ook opnemen)

- Is een Triax 88 voldoende, goed genoeg?  Andere modellen?

aangepast door Morb
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

een triax 88 schotel

1 multifeed (orgineel triax)

 3 keer een inverto black ultra twin

2 keer een diseqc 4/1 (triax  of spaun)

de benodigde (goeie coax kabel) en je bent klaar voor 2 tuners

 

 

tip... schoor wel  je schotel in verband met eventueel doorzakken door het gewicht van je lnb's of wapperen van je lnb arm door storm

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kun je beter quad lnb's nemen, zodat je per receiver 2 aansluitingen hebt. Dat heb je nodig als je op beiden tegelijk wilt kunnen kijken en opnemen.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Om te beginnen ga ik maar werken met 1 receiver, in de toekomst kunnen dit er 2 worden.

 

 

Het maakt verschil of je een ontvanger gebruikt met 1 of met 2 Tuners.

 

2 Tuners heb je altijd nodig als je naar één kanaal kijkt en tegelijkertijd een andere kanaal wilt opnemen.

Ook al wil je later een ontvanger met 1 Tuner en een tweede ontvanger met 2 Tuners gebruiken.

 

Als dat het geval of de verwachting is dan moet je inderdaad het advies van Cheapwatcher opvolgen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Morb

Op een diseqc-switch kun je geen quattro-lnb's aansluiten. Quattro-lnb's kun je alleen maar op een multiswitch aansluiten.

Om te bepalen hoeveel aansluitingen je lnb's moeten hebben, moet je van te voren wel eerst even overwegen wat je er allemaal op aan wilt sluiten.
Voor elke tuner dus 1 aansluiting.
Een ontvanger met 1 tuner is 1 aansluiting
Een ontvanger met een dubbele tuner voor kijken en opnemen tegelijk van een andere zender is 2 aansluitingen.
In jou toekomstige situatie heb je dus 3 of 4 aansluitingen nodig. Daar heb je dus lnb's voor nodig met 4 uitgangen.
Op een Triax 88 kun je dan geen Inverto Black Ultra Quad-lnb's plaatsen. Die zijn te breed van achteren maar wel de ook uitstekende Inverto Black Premium Quad, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=79
Als je voorlopig begint met een ontvanger met 1 tuner, dan heb je voorlopig ook maar 1 diseqc-switch nodig.
Begin je met een ontvanger met 2 tuners, dan heb je voorlopig 2 diseqc-switches nodig en gebruik je ook maar telkens de eerste twee aansluitingen op je lnb's.
Later bij een eventuele tweede ontvanger, kun je altijd nog een diseqc-switch bijkopen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien het tuinhuisje van hout is: NIET de installatie daar aan bevestigen. Beter is een flinke buis in beton gieten in de grond en deze perfect waterpas (rondom) te stellen. Graaf een sleuf en leg daar een buis in voor je coaxkabel (niet te krap buisje want wie weet moeten er eens meerdere kabels door).

 

Ik heb geen ervaring helaas met het volgende: https://www.technisat.com/nl_NL/Skytenne/352-10007-1846/

 

En de uitleg: 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 'puinhuis' :), is van baksteen.. dus dat zit wel goed.

Ik las hierboven ergens dat ik wel de schotel en/of LNB arm moet 'schoren', geen idee hoe ik dit moet doen.
Het liefst heb ik een product wat standaard voorzien is om dit gewicht te kunnen dragen van LNB's maar als het niet anders kan...

Dat van technisat moet nog eens bekijken.

 

Tot nu toe, allemaal bedankt voor de vele en nuttige informatie!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik niet van het schoren. Het komt op mij over als een auto met licht motortje er uit willen laten zien als een racewagen. Er zijn genoeg fabrikanten van schotels die degelijk spul maken zoals Fuba, Kathrein, Tecnhisat en Cahors (Visiosat).

 

Wanneer ik toestemming zou krijgen van mijn wederhelft en de ruimte had, zou ik het liefst drie of vier lossen schotels plaatsen op elke satelliet. Wie weet is dat een optie voor jou...

 

Wanneer jij die Technisat Skytenne overweegt moet je dat het beste doen als je langs de oostgrens woont. Dat ding is ontworpen voor de Bondsrepubliek en de schuinte van de lnb houder is een vaste schuinte, in het westen van Nederland zal de ontvangst daardoor wat minder zijn. (ik heb ervaring met Multytenne zowel hier in het oosten maar ook in het West Friese, beide geven ontvangst zonder veel problemen) maar wil het toch gezegd hebben. Omdat die Skytenne een stuk groter is zou het niet zo'n probleem moeten geven.

 

Er schijnt een Triax te bestaan met extra 'steunarmpjes'. Ik heb ze nog niet gezien in het wild.

 

Succes met de overpeinzingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(...) zou ik het liefst drie of vier lossen schotels plaatsen op elke satelliet. Wie weet is dat een optie voor jou...(...)

 

 

Zo zie ik het ook... Ik heb hier ook 2 losse schotels staan voor mijn meestbekeken sat posities, nl Astra 19 oost en Thor 1 west.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

erwinnaar schrijft:

"Persoonlijk ben ik niet van het schoren."

Ook de meest gerenommeerde merken zoals ChannelMaster schoren hun lnb-arm om er voor te zorgen dat de lnb 100% precies in het brandpunt staat.

 

Dat is af fabriek zo gedaan. Dat is prima, maar om nou een mooie grote schotel zelf te gaan  aanpassen....dan zou ik verder sparen. Dat bedoelde ik ermee. Een schotel is ontworpen door kundig volk dus die zullen het wel weten denk ik dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de schoren eropzet VOOR dat je de multifeed  en lnb plaatst dan heb je een perfect resultaat

mits je de schoren  ook op maat hebt gemaakt ervoor en goed vastzet

en het is ook nog een stuk goedkoper dan af fabriek een kant en klare te kopen

 

ik heb al tig schotels van schoren voorzien en als je effe het geduld en werk ervan maakt en het goede materiaal ervoor gebruikt werkt het perfect en dat voor jaaaaren

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je handig bent met dit soort dingen kan ik het begrijpen dat je het zelf doet... Ik zou alleen niet weten hoe ik eraan moeten beginnen... Een oplossing vanuit fabriek zou mooi zijn. Tenzij iemand zich geroepen voelt om het mij te fixen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Weer een noob vraag.
Was eerst van mening dat ik een multiswitch binnen ging installeren, dat betekend dat ik dan minstens 12 kabels naar binnen moet leiden.

 

Nu zag ik op een aantal foto's dat sommigen hun diseqc switches aan de schotel monteren?  Wat zijn de voordelen en nadelen hiervan?

Voordeel:  ik hoef minder kabels naar binnen te leiden...

 

voordeel van een multiswitch tov een diseqc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...