Ga naar inhoud


Beelduitval door sneeuw


Sprietje

Aanbevolen berichten


Ik merkte dat toen ik alleen nog maar de DVB-S, QPSK, Fec 3/4 zenders op de Astra 19,2 kreeg, ik ook op de Astra 23,5 nog een paar zenders kreeg namelijk CT24 en Ocko op resp. 12525V en 12168V, beide ook met DVB-S, QPSK, Fec 3/4. Ik had verwacht dat ik in die situatie de Astra 23,5 helemaal niet meer zou ontvangen.
Inmiddels 14cm sneeuw maar er valt niet zo veel meer.

En ja, een bouwlamp verwarmt je schotel voldoende dat de sneeuw smelt.
Misschien beter een warmtelamp?

 

Tja en of slakkenolie nu het beste is?
Dit lijkt me veel beter spul:




 

post-60869-0-11025400-1419686538.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik me af hoe jullie je schotel uitgericht hebben?

Ik heb nog nooit geen beelduitval gehad door sneeuw.

 

Hoeveel procent signaal hebben jullie op een normale dag dan?

Ik heb hier op bijna alle zenders snr 99%  op de RTL4 HD en nog 3 transponders na die staan op 97%.  
Voor de rest alles 99%
Astra 19.2 is volledig snr 99%

 

Nu ga ik uit van de signaal meter van de VU+Solo2  dit zal uiteraard nooit helemaal kloppen.

aangepast door sjappie666
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik me af hoe jullie je schotel uitgericht hebben?

 

Gewoon richting het zuidoosten naar de vier satellieten, mede dankzij de adviezen van Sprietje!

 

Normaal kwam het met sneeuw niet voor dat de schotel vol zat, maar vannacht en vanochtend met de continue zuidoosten wind was dat wel zo en had ik geen beeld.

Nadat de wind gedraaid was heb ik hem had schoongeveegd was er weer beeld. De LNB's kreeg ik niet goed schoon maar ondanks de sneeuw die er op ligt en de schorren die ik enkele maanden geleden heb gemaakt blijf ik nu beeld houden. Ik ben nu heel blij met die schorren!

 

Het sneeuwt nu nog steeds en de waardes variëren van in het slechtste geval 13,2 dB tot 15,1 dB op dit moment (volgens de Xtrend). 

Voorheen had ik de schotel met wat "natte vingerwerk" opgehangen en was het signaal al snel weggevallen tijdens de regen of sneeuwbuien.

En dat de schotel een keertje vol met sneeuw zit komt zelden voor. Ff schoonvegen en klaar!

aangepast door arbe 76

Hybride VU+Duo2 met Dual DVB S2 en Dual DVB T2/T/C - OpenPLi 4.0 - Philips 43PUK7100/12 Ambilight, Android en Netflix - Onkyo TX-NR 646
Hybride Formuler F1 - OpenPLi 4.0 - Philips 37PFL9604H Ambilight
Triax TDS88, Multi Block met 4 Inverto Black Premium Quad LNB's op 13-19-23-28 oost - en Ziggo via de kabel
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sjappie

Signaaluitval door sneeuw die in de lucht hangt is één. Dat is al erger dan regen. Maar als je schotel voor 75% bedekt is door plaksneeuw zoals bij arbe76 in bericht 4 te zien is, dan werkt geen enkele schotel meer. Niet voor niets dan de betere schotelmerken speciaal aangepaste schotelverwarming verkopen die zelfs thermostatisch geregeld is en ook de lnb's verwarmt zodat daar ook geen sneeuw op blijft liggen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Nee als je schotel zo onder zit heb je idd grote kans dat je geen beeld meer hebt nee.

Maar hij heeft de schotel ook schuin staan daar bedoel ik mee dat de schotel zelf de lucht in kijkt, ik heb hem gewoon rechtop staan op een plat dak. Bij mij kan er ook nooit zoveel sneeuw blijven plakken aan mn schotel, dat valt altijd gelijk op het dak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze berichten doen me denken, toen ik nog geen wok had, maar de kabelboeren wel.

Mooi was dat, op een abonnee zender de foutmelding zien van de ontvanger? of wat dan ook van de kabelboer.

Toen was dat wachten, totdat ze een technieker vonden om die proper te maken, toen werkte het totdat er weer voldoende sneeuw op lag. Blijkbaar was een schotel die kon opwarmen om de sneeuw te doen smelten te duur.

Nu is alles of toch zeer veel verbonden via glas.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sjappie

Ik snap echt niet waar je het over hebt. De meeste schotels hebben een offset van 26 graden. Als de satelliet op 29 graden elevatie staat, moet de schotel 3 graden achterover staan. Dat is bij arbe 76 zo en dat is bij jou niet anders.
En plaksneeuw plakt met een straffe wind echt wel aan je schotel hoor. Of die nu op een plat dak staat of tegen de muur hangt.
 

post-60869-0-15558000-1419714989.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...