Ga naar inhoud


Welke dubbele LNB kan ik gebruiken


PETER-G
Ga naar oplossing Opgelost door satencom,

Aanbevolen berichten

Ik woon in Bulgarije en gebruik daar een schotel van 1,2 mtr om canal Digital te bekijken. Dit werkt goed. Nu wil ik alles in HD bekijken en moet ik een dubbelekop gebruiken. Kan ik elke dubbele LNB hiervoor gebruiken of ben ik gebonden aan een bepaald merk? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welkom Peter-G

Je heb voor deze schotel 2 losse lnb's nodig ,wat van type schotel is het

kun je ook een foto plaatsen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is in Bulgarije de Astra 19,2 en 23,5 met een 60cm-schotel te ontvangen. Een beetje groter kan nooit geen kwaad maar een schotel van 120cm is wel erg overbemeten.
De ontvangsthoek tussen de twee satellieten is in ieder geval een flink stuk (22%) groter dan in Nederland waardoor je altijd twee losse lnb's moet nemen op die schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal straks een foto plaatsen, maar als ik het dus goed begrijp kan ik ook een 60 cm schotel gebruiken en daar een dubbelekop op zetten. Deze schotel heb ik ook nog hangen. Kan ik iedere dubbele kop gebruiken of moet ik persé die van Canal Digital kopen? Ik ben op schotelgebied een amateur vandaar deze vragen. Mocht ik toch de grote schotel gebruiken (deze was van de oude eigenaar voor internet, ik heb hem zelf omgebouwd), wat voor houder heb ik nodig en hoe verbind ik de 2 koppen met elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Peter

Zoals ik al schreef val je voor beide satellieten binnen de footprint van een 60cm-schotel.
Voor de Astra 23,5 die meer naar het oosten van Europa is gericht, val je best goed in de footprint, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7408887

Maar voor de Astra 19,2 zit je wel dicht op de grens, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7407051

Je ziet dat de footprint bij Griekenland ineens een flink stuk inspringt tot dicht bij de grens van Bulgarije. Vandaar dat ik je ook adviseerde toch een iets grotere schotel te nemen. Je wilt immers niet bij elke flinke regenbui dat de zenders wegvallen.
Een duo-lnb voor een 60cm-schotel gemaakt voor Nederland past in Bulgarije niet goed. Daar zouden de koppen 8mm verder uit elkaar moeten staan.
Als je dat gaat afstellen, dan krijg je wel beeld met goed weer maar met een beetje regen niet meer. Dat is dus geen oplossing.

Maar we wachten je foto af.

 

Merkwaardig. Ik heb nu twee lege regels in het bericht geplaatst en nu wordt het bericht wel geplaatst.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schreef eerder dat je de schotel zelf had omgebouwd. Is dit nu de omgebouwde situatie die je laat zien?
Wat is er dan aan omgebouwd?

Om een foto bij je bericht te kunnen plaatsen, moet je de volledige editor gebruiken.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je eens een foto kunnen maken van de huidige lnb en hoe die bevestigd is?

Het is een offsetschotel maar dan toch wel een met erg weinig offset, bijna een prime focus schotel.
Is de schotel zuiver rond? Zo niet, hoe breed en hoe hoog is die?
Maak ook eens een foto van opzij genomen, liefst niet schuin van onderen maar zo horizontaal mogelijk.
Welke lnb heb je er nu op zitten, merk en type?
Hoeveel aansluitingen wil je hebben?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Spriet,

 

Helaas ben ik nu niet ter plaatse dus we moeten het hiermee doen. De LNB is een standaard LNB die ik erop heb gezet. Gewoon om de hoek bij de winkel gekocht. Ik hoef maar 1 aansluiting. Het gaat mij erom dat ik ook de HD zenders kan ontvangen en dan moet je volgens de site van Canaldigitaal een dubbele kop hebben voor 2 satelieten. Denk je dat ondanks de sumiere info (de schotel is ± 120 cm - kan ook net iets kleiner zijn) ik deze schotel geschikt kan maken voor ontvangst van de hd zenders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan aan de hand van die foto toch te weinig zien hoe die lnb is gemonteerd en hoe je eventueel die andere lnb er aan vast kunt maken en of daar ook voldoende ruimte voor is.
Ik denk echter dat het niet gaat lukken want in Bulgarije moeten de twee lnb's op gelijke hoogte staan. Als je er dus een tweede lnb naast gaat hangen, komt die precies op de plaats van die twee buizen te zitten.
Het lijkt me beter de schotel te vervangen door een andere.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...