Ga naar inhoud


Nog maar eens proberen CanalDigitaal aan de praat te krijgen


sjender

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden CanalDigitaal aangeschaft en tot nu toe geen minuut TV kunnen kijken.

Het is voor een vakantiehuisje in de Ardennen.

Het probleem daar is het aantal bomen wat in de weg staan die niet gekapt zullen worden...

Ik ben destijds een aantal maanden bezig geweest om het aan de praat te krijgen.

Verder dan een aantal Russische zenders ben ik niet gekomen destijds helaas.

 

Na een jaar met een brakke internetverbinding daar TV streamen via een Slingbox ben ik het zat, ik wil gewoon TV via de schotel....

Ik ga dus weer nieuwe pogingen wagen om het aan de praat te krijgen.

Nu heb ik vanzelfsprekend weer een aantal vragen :)

 

Ik heb misschien een andere plek gevonden die een vrijer uitzicht op het zuiden heeft.

Alleen dat betekent dat ik de schotel moet monteren op een boom, is dat een probleem?

En dat betekent ook dat ik een kabel van ongeveer 40m moet gaan gebruiken richting de decoder, kan dat?

 

Mocht ik er nu zelf alsnog niet uitkomen, weet iemand of er adresjes in de Ardennen (omg. Couvin) zijn die mij hiermee kunnen helpen, uiteraard tegen betaling?

 

Of zijn er hier mensen op het forum die een gratis lang weekend in een Ardens Chalet willen zitten om dit te fiksen? ;)

 

edit: Dit is het topic waar alle details mbt. mijn vorige pogingen zijn gepost: https://www.sat4all.com/forums/topic/338095-alleen-ontvangst-op-astra3-niet-op-astra1/

aangepast door sjender
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zolang de boom niet beweegt is dat geen probleem. 40 meter kabel ook niet. Maar doe jezelf een plezier en gebruik goede kabel en een waterdichte connector. Zet ook op iedere meter een kabelbevestiging. Laat je kabel miet 'hangen' aan zijn eigen gewicht en niet vrij slingeren. De binnenkern knapt dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sjender

Je kunt zonder problemen een coaxkabel van 50 meter gebruiken en als je de schotel een maatje groter neemt zelfs wel 100 meter als je goede coax gebruikt.
Je kunt met een app precies zien waar de satelliet staat, zie:


Gratis apps vindt je hier: http://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/schotel-uitrichten/

Tja, een schotel op een boom monteren is meestal niet ideaal. Vooral bij dennenbomen zal bij wind de stam bewegen en dus ook de schotel maar het hangt veel af van de dikte van de stam en de hoogte van de boom. Dat zal je ontvangst bij flinke wind op dat moment beperken maar ja als je geen andere keus hebt?

Ook kun je met behulp van de stand van de zon bepalen waar de satelliet staat.
Dit kun je heel precies bepalen tijdens de sun outage maar die is pas op 2 maart. Wel kun je m.b.v. de richting van de zon bepalen waar de satelliet staat. Dit verandert echter wekelijks en je zult dus een datum op moeten geven wanneer je daar gebruik van gaat maken. Ook moet je even opgeven welke satelliet je wilt ontvangen. Nederlandse zenders via de Astra 19,2 heeft zijn langste tijd gehad. In 2016 gaat alles via de Astra 23,5.
 

post-60869-0-50534000-1422622602.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die apps heb ik gerpobeerd, maar ik denk dat mijn telefoon een beetje te oud is.

Het interne kompas werkt niet meer zo goed, want de ene keer komt hij wel goed uit, en de andere keer niet.

 

Je geeft verder aan dat volgend jaar alle NL zenders overgaan naar 23.5. Dat is in principe goed nieuws, want die had ik volgens mij al wel te pakken gekregen. Gaat dat van het ene op het andere moment? of zouden die nu ook al op 23.5 moeten zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sjender,

 

Alle NL zenders zitten al geruime tijd in HD op Astra 3.

 

Raadpleeg hiervoor ook de "CanalDigitaal HD-zenderlijst"

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sjender

Er blijven natuurlijk een aantal zenders in het abonnement van CanalDigitaal die via de Astra 19,2 blijven komen, ook over een aantal jaren. Het zijn buitenlandse zenders die CanalDigitaal doorlust. Dat is bijv. de Franse klassieke muziekzender Mezzo TV en wat popzenders.
Ook zal het voor de meeste ontvangers noodzakelijk zijn de fastscanlijst via de Astra 19,2 te downloaden maar als je zelf even wat moeite doet, kun je de zenderwijzigingen ook handmatig inscannen en ze zelf even op de juiste plaats zetten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb misschien een andere plek gevonden die een vrijer uitzicht op het zuiden heeft.

edit: Dit is het topic waar alle details mbt. mijn vorige pogingen zijn gepost: https://www.sat4all.com/forums/topic/338095-alleen-ontvangst-op-astra3-niet-op-astra1/

 

Mag ik even vragen wat je inmiddels gedaan hebt om het vrije zicht te checken?

 

- voor de te ontvangen satellieten (19 en 23 oost) de precieze richting ter plekke bepaald?

Dat kan bijv. met dishpointer.com.

Als je in de benodigde richting geen precieze visuele herkenningspunten hebt, maar bijvoorbeeld alleen maar bomen, kan het ook worden bepaald/uitgerekend via de zonnestand op een bepaald tijdstip.

 

- vanuit de benodigde elevatie (zie ook dishpointer) het vrije zicht gecontroleerd?

Dat kan met apps, maar ook tijdens de sunoutageperiode aan de hand van de zonnestand, of anders door precies de benodigde hoek met 3 latjes te construeren en op de gewenste schotellocatie(s) te checken of je genoeg hoogte hebt met je zicht.

 

Dan weten we in ieder geval of die horden inmiddels genomen zijn.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga over 1 week weer die kant op.

Ik zal dan eens zeer uitgebreid het zicht op de huidige locatie bepalen.

Ook zal ik enige foto's van de situatie maken.

 

De elevation voor 23.5 is 29.9gr en voor 19.2 is 31gr.

Betekent dat als ik de 23.5 kop in de houder stop, dat hij op 29.9 (30 dus) moet staan?

Of moet ik hem op 30.5 zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjender.

 

je meld in je openingspost o.a. het volgende:

 

Goedemiddag,

 

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden CanalDigitaal aangeschaft en tot nu toe geen minuut TV kunnen kijken.

Het is voor een vakantiehuisje in de Ardennen.

 

Als de kaart dan al een anderhalf jaar aan de kant ligt ongebruikt, dan zal je een her activatie signaal moeten aanvragen bij canal digitaal. ik weet niet meer wanneer die gebeurt is, maar kijk even, als je dan ook de laatste update op je kaart hebt, ivm de sids.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elevation voor 23.5 is 29.9gr en voor 19.2 is 31gr.

Betekent dat als ik de 23.5 kop in de houder stop, dat hij op 29.9 (30 dus) moet staan?

Of moet ik hem op 30.5 zetten?

 

Voor de schotelelevatie moet je die elevatie kiezen, die hoort bij de satelliet van de LNB die je in de centrale beugel hebt . Dus met 23 oost in de beugel inderdaad op 29,9 graden.

 

Voor het zoeken van het vrije zicht voor de 19 oost moet je met de elevatie van 19 oost zoeken. Voor die van 23 oost met de elevatie van 23 oost.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Denk er ook even aan dat vrij zicht in de winter niet betekent dat je in de zomer beeld zult hebben, bomen worden elk jaar weer wat hoger en breder en de blaadjes aan de bomen houden het satelliet signaal ook tegen.

 

Verder valt te overwegen, of bij een flinke storm niet net die boom omvalt die in de weg staat. ;)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Soms heb je geluk, en vallen de bomen tegen elkaar, zeg maar een soort bomen domino.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier, heb je vast wat huiswerk te doen voordat je naar de Ardennen gaat.
Een bijgevoegde hoek van 29,9 graden.
Print die uit, teken hem uit tot volledig A4-formaat en plak die op een stuk karton.
Nu de driehoek precies op de lijnen uitknippen.
Zorg dat je een waterpas meeneemt.
Zet waar je de schotel wilt plaatsen een huishoudtrapje weg zodat het bovenblad precies waterpas staat. Als je nu langs de schuine lijn kijkt, moet die over de bomen gaan. Hou er rekening mee dat bomen elk jaar groeien. Kom je een paar meter te kort, dan zul je de schotel dus een paar meter hoger moeten hangen. Bedenk hierbij dat de onderzijde van de schotel de schuine lijn moet kunnen volgen.

Wat betreft de richting van de satelliet voor het weekeind van 7-8 febr.
De Astra 23,5 staat waar de zon om precies 11:24 staat. De zon staat op een elevatie 21,6 graden, een stuk lager dus dan de satelliet die op 29,9 graden staat.
De Astra 19,2 staat waar de zon om precies 11:45 staat. De zon staat dan op een elevatie 22,8 graden.
Maar misschien is er helemaal geen zon te zien, alleen maar sneeuw.
 

post-60869-0-40324600-1422644119_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...