Ga naar inhoud


Nog maar eens proberen CanalDigitaal aan de praat te krijgen


sjender

Aanbevolen berichten

Ok, gaan we doen.

 

Alleen denk ik graag een paar stappen vooruit.

Hoe groot is de kans dat als de kabel het probleem is, en ik vervang deze, dat er geen beeld is op 23.5 en wel op 19.2.

 

Als die kans namelijk zeer klein is, dan neem ik die keer na het vervangen van de kabel een nieuwe LNB mee.

Anders weet ik dat ik eerst een extra paar ogen mee moet nemen om de boel weer af te stellen.

 

Finetunen ga ik sowieso nog doen, het gaat me in de eerste instantie even om het vinden van het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mocht je een lnb hebben, of één in bruikleen kunnen krijgen, een single lnb (enkele kop) zou ik deze even meedoen, zoals ik al zei. zo kan je eventueel controleren en/of uitsluiten, dat een gebrekkig of onvoldoende disecq aansturing een probleem is of niet.

Dis single lnb eraan, richten op 23,5° en even enkele uren dagen testen.

Alles ok, dan is de kans groot, dat kabel goed is.

schroef de lnb los, neem de duo lnb, en plaats deze met de 23,5° hals op de lnb houder. Je kan eventueel de mal, die bij die lnb geleverd is uitprinten en een waterpas meenemen, om die in grote lijnen uit te meten.

Enkel 19,2 en geen 23,5?

Dan kan het zijn, dat duo lnb defect is. dat er iets schort met de kabel, en dat de disecq aansturing verkeerd gaat, of dat de ontvanger geen disecq uitstuurt. Of daar goedkope en betrouwbare meters voor zijn, dat weet ik niet. Wel weet ik, dat een beetje een dealer die lnb kan uitmeten (toch TVV dealers), maar ik vermoed dus ook de betere cd dealer, is van dezelfde group.

Succes en hopelijk is het weer geen spel of kijkbreker.

Ooit een kabel gehad, die geen disecq aanstuurde na een zeer dicht bijzijnde bliksem inslag, maar aangezien je daar niks over meld, vermoed ik niet dat dit het probleem heeft veroorzaakt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, gaan we doen.

 

Alleen denk ik graag een paar stappen vooruit.

Hoe groot is de kans dat als de kabel het probleem is, en ik vervang deze, dat er geen beeld is op 23.5 en wel op 19.2.

 

Finetunen ga ik sowieso nog doen, het gaat me in de eerste instantie even om het vinden van het probleem.

 

Kan je niet de TV en ontvanger tijdelijk bij de schotel opstellen, en met een kort antennekabeltje kijken of je dan wel de 23oost ontvangt?

Eventueel finetunen is zo ook meteen te doen; dat doe ik ook altijd met de TV buiten.

 

Helpt dat niet, dan weet je dat het probleem in ieder geval niet in de kabel of de finetuning zit.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, nog een weekje en dan mag ik weer een poging wagen.

Er is mij nog 1 ding niet helemaal duidelijk.

 

In mijn situatie:

Dus de 23,5 kop in de houder, maar alleen ontvangst op de 19,2.

85% signaal op 19,2 en 25% op 23,5.

Dit alles na enkele uren ook 84% gehad te hebben op 23,5, maar die er van het een op het andere moment uitklapte.

 

Is het dan 'per definitie' een defect onderdeel?

 

Ik vraag dit omdat ik lastig in staat ben om opnieuw te richten volgende week.

Ik snap dat het niet te zeggen is WAT er dan defect is, maar dat is dan aan mij om met 'trial and error' uit te zoeken.

 

Ik wil dus graag weten of er sowieso iets defect is, of dat het ook nog aan de uitrichting kan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een smartcard kun je pas activeren als je voldoende ontvangst hebt. Het maakt niet uit of dit een zender op de Astra 19,2 of 23,5 is. De snelste activatie heb je echter op SBS6 SD, dus op de Astra 19,2.

Als je kaart niet geactiveerd is, krijg je geen beeld maar je kunt aan de balk van de signaalkwaliteit wel zien of je op de betreffende transponder voldoende signaalkwaliteit hebt.
Een zender die niet gecodeerd is en ook sterk doorkomt op de Astra 23,5 is Slagr TV. Die zit op voorkeuzekanaal 235. De transpondergegevens zijn: 11895V, DVB-S, QPSK, SR 27.500 fec 5/6. Het betreft een SD-zender die ook zonder HD-ontvanger te ontvangen is.
Als je deze zender eenmaal ontvangt, moet je zeker ook nog een aantal redelijk eenvoudig te ontvangen zenders van CanalDigitaal ontvangen. Voor de rest zal het toch afhangen van het vrije zicht op de satelliet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjender:

 

Met 23oost in de houder en 23oost die plotseling uitvalt, terwijl de 19oost het gewoon blijft doen, dan denk ik niet direct aan een verschuiving van de schotel of zo, waardoor opnieuw uitrichten nodig zou zijn.

 

Wat kan je testen zonder opnieuw uit te richten?

1. Heb je wel ontvangst op (bijvoorbeeld) schlager TV? Dan is de uitrichting in ieder geval meer dan redelijk, en de LNB ook niet (geheel) defect.

2. Heb je wel ontvangst met een nieuwe kabel, of met een kort kabeltje met de TV vlak bij de schotel? Dan was er wellicht een kabel/verbinding-probleem.

3. Als je, zonder de schotelinstelling te veranderen, en met de testkabel van punt 2 hiervoor, de kop van de 19oost centraal zet (op de plaats van de 23oost), heb je dan via diseqc-positie 1 (of A, of hoe dat bij jou ook heet) wel ontvangst van de 23oost-zenders? Dan is de  23oostLNB van je duo-LNB waarschijnlijk defect.

 

Dit zou ik eerst stapsgewijs uittesten. Maar misschien zie je ter plekke meteen al ergens een plugjes-probleem of zo..?

 

Groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

OK, weer wat wijzer geworden.

Het wordt steeds een beetje beter, maar ik ben er nog net niet.

 

Toen ik gisteren aankwam zag ik tot mijn verbazing dat rtl4 HD werkte, nog voordat ik iets had aangepast.

Ook andere 23.5 zenders werkte.

Gelijk in de 'antenneinstellingen' gekeken, en inderdaad Astra3 op 74%....

Maar, vanuit dat scherm zag ik wel dat het nog niet helemaal lekker was...

Hij schoot van 74 naar 29 en weer terug, constant heen en weer (om de 3sec ongeveer).

 

Echter bij het kijken naar een 23.5 zender merk ik daar niets van, werkt als een trein zonder haperingen.

Alleen bij het zappen is het Russisch roulette of hij het wel of niet zal doen, maar als hij het doet, blijft hij het doen...

Is dat te verklaren???

 

Maar goed, ik heb toch de kabel maar vervangen door een kabel uit 1 lengte zonder koppelstukjes.

Daarna nog steeds hetzelfde fenomeen, echter is wel het signaal met 4% toegenomen, ook op de Astra1.

Zonder de schotel te hebben gedraaid.

 

Staat dus nog 1 vraag open.

Waarom zegt hij soms bij het zappen "slecht of geen signaal" en de andere keer goed.

Bij slecht bereik zou je verwachten dat als hij hem wel vindt, hij ook zou haperen, maar dat gebeurt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Defecte LNB of defecte tuner *ALS* je de bekabeling 100% hebt getest!!

Of signaalverlies door obstakels (wind en bomen geven zo'n leuk roulette effect)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die instellingen in graden, zoals de elavatie hoek van de schotel en de skew voor de duo lnb, dat is puur theoretisch.

Zeg maar een grof afstemmeing, wil je het 100 % krijgen zal je nog moeten gaan finetunen.

De elevatie hoek van de schotel voorzichtig naar boven of onder kantelen, tot je daar de maximale waarde uithaalt.

Daarna is de richting aan de beurt <<< Links - of >>> Rechts verdraaien kan al een pak meer winst opleveren.

 

Dat gaat over mm's, je moet weten dat de satelliet 36.000 km van je vandaan hangt, die heeft de groote van een autobus, daar moet je op uitrichten.

Over zo'n afstand maken enkele mm's een groot verschil.   

De beste methode is natuurlijk een decoder en Tv naast je schotel te hebben bij de afregeling, dan zie je wat je aan het uitspoken bent. 

Vandaag gooien ze die kleine CRT tv's naar je hoofd voor 10 € daar de decoder aan en je bent vertrokken.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sjender

Mebo870 gaf je een goede tip omtrent die kleine CRT TV's.

 

Ik heb ook een tip voor je.

 

Je zegt dat je in Couvin verblijft, welnu, als je vanuit Couvin richting Hastière rijdt, dan rij je vervolgens naar Givet (Frankrijk), niet schrikken, Givet is een steenworp verwijderd vanaf Hastière.

Volgens mij heet dat landweggetje Route de Beauraing.

 

Welnu, als je in Givet bent aangekomen ga je de brug over de Maas over (als je over de brug kijkt zie je het postkantoor), dan ben je in "Klein Givet"; verlaat de weg niet.

Als je die weg hebt gevolgd totdat je Klein Givet bijna hebt verlaten, zie je een wit gebouw aan de linker kant (begane grond, geen verdieping er boven op), de naam van die winkel weet ik niet meer, maar het woord "SAT" kwam er in voor.

 

Je vraagt naar juffrouw Candy (op zn Frans uitspreken als Kandie).

 

Let op! dit is informatie van 15 jaar geleden, zo lang ben ik er al niet meer geweest).

 

Je kan in die winkel van alles kopen, van TV's tot en met wasmachines en satellietontvangers.

 

Als die winkel niet meer bestaat heb je in ieder geval een leuk (klein) tochtje achter de rug.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties weer.

 

@D-BOX: Ik ken Givet, ik zal daar eens gaan kijken!

 

@Mimisiku: Wat je zegt over obstakels (bomen icm wind), dat moet dan toch ook zijn als je al reeds op een kanaal bent gekomen.

Ik heb het idee dat hij bij mij juist fout gaat bij het zappen...

Als hij eenmaal goed gaat, blijft hij goed gaan..

 

@mebo870: Ik zal ook weer eens gaan draaien aan de schotel, ik denk dat hier nog wel wat winst te behalen is inderdaad.

Is het trouwens erg als ik eerst van links naar rechts ga, en dan van boven naar beneden?

Want bij het losmaken van de 'links naar rechts' schroeven, kantelt de schotel ook een klein beetje naar voren.

Als ik hem dan weer vastmaak, kan ik dat dan weer compenseren met de 'boven naar beneden' instelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk in de 'antenneinstellingen' gekeken, en inderdaad Astra3 op 74%....

Maar, vanuit dat scherm zag ik wel dat het nog niet helemaal lekker was...

Hij schoot van 74 naar 29 en weer terug, constant heen en weer (om de 3sec ongeveer).

 

Even een vraagje: bedoel je hier signaal-KWALITEIT of signaal-STERKTE?

 

En wisselt dit bij SchlagerTV ook zo sterk?

 

Gr. A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...