Ga naar inhoud


Astra 23 : geen zenders, wel goede signaalsterkte


RVK

Aanbevolen berichten

Hallo,

ook ik ondervind problemen met de move van een aantal znders van Astra 19 naar Astra 23.  De HD zenders op Astra 23 ontvang ik helemaal niet.  De LNB staat op de 23,5 kop gemonteerd, DiseqA = Astra 19, DiseqB = Astra 23, DiseqC=Astra28.

 

Ik heb de schotel afgesteld dmv van een signaal meter (Eurosky) en krijg op de ontvanger (M7 DSR 8141) volgende signaalsterktes:

Astra 19: 6/10 balkjes groen, Astra 23: 8.5/10, Astra 28: 7/10.  Op het TV toestel ontvang ik echter wel de kanalen SD op Astra 19 maar geen enkel kanaal op Astra 23:  daar krijg ik de melding "geen signaal".

 

Wat gaat hier verkeerd ?  Wordt het signaal te veel verzwakt of zo ?  Coax kabel tussen de LNB en de ontvanger is +/- 34m KOKA 799 kabel.   Waar wordt de signaalsterkte die weergegeven wordt op de decoder, precies gemeten: is dat op de LNB of is dat aan de decoder ?

 

alvast bedankt voor jullie hulp,

Rudi

Link naar reactie
Delen op andere sites


De signaalsterkte wordt aan de decoder gemeten, dit is dus LNB signaal minus verzwakking v.d. kabel.

34 mtr. kabel is natuurlijk een hele lengte maar moet met KOKA 799 niet teveel verlies opleveren.

Welke zenders heb je wel op Astra 3 ?

Staat de skew v.d. DUO LNB wel goed ?

Astra 3 is nu eenmaal zwakker dan Astra 1 dus de afstelling van schotel en LNB moet met meer aandacht worden gedaan.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RVK

Welkom op dit forum

Door een fout in de software van de M7 DSR 8141, kan hij geen signaalsterkte weergeven voor de HD-zenders op de Astra 23,5 maar het signaal ontvangt hij wel als de duo-lnb en de schotel goed staan afgesteld.
Laadt eerst de fastscanlijst in via de Astra 19,2
Zet hem dan op de zender Slager TV op positie 235. Dat is een SD-zender. Nu zul je zien dat er wel signaal op de balk wordt aangegeven.
Eventueel kun je nu de schotel of lnb fijnafstellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraagsteller heeft het volgens mij over een triple LNB.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is je kabel? Is de buitenste bescherming hard en/of met scheurtjes? Dan is je kabel dringend aan vervanging toe omdat waterinfiltrering zeer waarschijnlijk is. De metingen zijn afhankelijk van transponder tot transponder, maar ik vind je signaal op A1 wel zwak tov de andere twee... Waarschijnlijk niet echt goed afgeregeld of een foute schoteldiameter voor je triple kop. Beste een 78cm Triax bijvoorbeeld nemen. Met de toenemende HD kanalen en de hoeveelheid daarvan in 1 transponder, en samen met strenge fec's in de hoge frequenties is een en ander steeds minder goed af te regelen met "simpele meettoestellen". Compromissen sluiten is bij een triple kop dan ook geen uitzondering maar eerder een must ...

Azbox Premium+ / Sab Sky mini 4800 (2x)
13/19/23/28 op multiswitch Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

alvast bedankt voor de respons.

@gyro:  de kabel is net vernieuwd.  Ik dacht ook eerst dat ik problemen had door de kabel en ik heb die vervangen door een nieuwe (KOKA799) maar dat lost niets op.

 

@belletj:  het gaat over een duo-LNB.  Maar uw vraag doet me nu wel nadenken ivm met de signaalsterktes:  in mijn voorgaande bericht meldde ik dat ik 3 satelieten zie (19, 23,5 en 28).  Dat kan dus toch niet ?  Of wel ? Dat betekent eventueel dat er ergens iets serieus verkeerd is.

 

@Sprietje:  het is een 60cm schotel van TV Vlaanderen zelf met duo-LNB met 4 uitgangen (waarvan 2 gebruikt: 2 kabels naar de decoder (1 voor TV, 1 voor recorder)).  Staat opgesteld in Barvaux-sur-Ourthe (Ardennen).

Als ik het verder goed begrijp is er een probleem met de signaalsterkte weergave op die M7 decoders.  Ik zal zodra mogelijk zeker je suggestie eens opvolgen (dat met Schlager TV - die nu blijkbaar op 335 zit ?) en kijken wat ik dan detecteer op de Astra 23,5.

Dat zal echter iets voor volgende week zijn.  Ik kom zeker terug met het resultaat hiervan en hou jullie op de hoogte.

 

@ben klever:  dank voor je uitleg waar het signaal opgemeten wordt. Ik moet volgende week eens op de 23 gaan kijken welke zenders er effectief ontvangen worden.  Op dit moment weet ik dat niet want tot dusver keken we altijd op de SD zenders op de 19. Vandaar.  Hoedanook vrees ik dat de LNB/Schotel niet corrrect staat: zie de melding ook van Sprietje in dit verband.

 

Ik ga jullie suggesties volgende week uitvoeren en kijken wat er gebeurd.  Ik hou jullie zeker op de hoogte van het resultaat.

 

met best groeten,

Rudi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RVK

Als bij jou de zender "Slagr TV" op positie 335 zit, dan heb je een oude zenderlijst in je satellietontvanger zitten. Het is dan bijna zeker dat ook andere zenders met verkeerde gegevens zijn ingeladen waardoor je ze niet kunt ontvangen.
Laad eerst de nieuwe zenderlijst eens in op SBS6 SD via de Astra 19,2.
Slagr TV zit toch echt op positie 235, zie hier: http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/Content/Others/canaldigitaal-hd-zenderlijst-tv-radio.pdf
Heb je het over de zenderlijst van TV Vlaanderen dan zit die op positie 351, zie: http://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFiles/Prospect/Klantenservice/Downloads/Zenderlijst_TV_VLAANDEREN.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rudy,

Simpelste is je ontvanger even in fabrieksinstellingen te zetten, dit voorkomt dat je door eventueel gepruts in allerlei menu's op het verkeerde been gezet wordt. Daarna auto disecq (als je ontvanger dat kan) en zenderlijst inladen. Als de auto disecq niet lukt, dan staat de schotel al zeker niet juist (genoeg) afgeregeld.

Azbox Premium+ / Sab Sky mini 4800 (2x)
13/19/23/28 op multiswitch Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto diseqC is tot nu toe onbekend bij alle M7 decoders.

Na een fabriek reset staat de diseqC instelling goed voor de Duo Lnb en Trio Lnb van TvVlaanderen en CanalDigitaal.

DiseqC A = Astra 19.2

DiseqC B = Astra 23.5

DiseqC C = Astra 28.2

DiseqC D = Hotbird 13.0

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo allen,

 

ik heb vorig weekend de tijd gevonden om all raadgevingen uit te gaan proberen.  Ik heb eerst de suggestie van Sprietje gevolgd (zenderlijst inladen via the Astra 19, dan op Slagr TV gaan staan op Astra 23 en dan de signaal balk te zien krijgen) en op die manier vastgesteld dat ik hoedanook geen signaal had op de Astra 23.  Wel op de Astra 19 (met goede beeldkwaliteit).  Wat ik ook deed: er was niets aan de doen.

 

Na herhaalde pogingen heb ik dan de resolute beslissing genomen om de schotel los te schroeven en op het terrein op zoek te gaan naar een betere locatie.

Ik heb die uiteindelijk ook gevonden aan de totaal andere kant van het terrein.  Na de schotel gemonteerd te hebben op een (weliswaar voorlopige) paal heb ik dezelfde procedure weer gevolgd en met succes:  zowel de 19 als de Astra 23 geven nu signaal en goed zuiver (HD) beeld !   Ik heb nu wel wat kabel moeten toevoegen (ik zit nu op +/-42meter KOKA 799) maar dat geeft geen probleem (zelfs zonder versterker).

 

Het verschil tussen de 2 plaatsen op het terrein is dat op de oude plaats er een boomtop in het zicht onder 30 graden zit.  Blijkbaar geeft dat geen of minder problemen voor de Astra 19 satelliet maar wel voor de Astra 23.  Op de nieuwe plaats is er geen bomentop en ontvang ik dus beiden.

 

Mijn conclusie is dan ook dat je voor de Astra 19 wel nog ergens een boomtop kunt verdragen maar niet voor de Astra 23: daar moet je echt een vrije zichtlijn hebben, anders werkt het niet.   Probleem is echter dat er nu bij veel mensen in de Ardennen,.... bomen staan....

 

In ieder geval, het werkt nu bij mij. 

Met dank voor de goede raad van jullie !

 

Rudi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een boomtop in de richting van Astra 19 zal ook je ontvangst verstoren.

Je schotel een meter naar links of rechts zou net hebben kunnen betekenen dat je 23 wel en 19 niet zou ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...