Ga naar inhoud


zijn de bomen te hoog ?


jozefleon

Aanbevolen berichten

Allen gegroet.

 

Ik heb plots geen ontvangst meer, zowel op Astra 19 als 23. Ik heb een duo LNB. Mijn sateliet staat goed gericht naar astra 19, sinds mischien 10 jaar en het laatste stormpje zal dat niet veranderd hebben. Ze werd gericht voor, toen nog, ee, single lnb.

 

De bomen van mijn buurvrouw zijn mogelijks te hoog geworden en als ik, langs de arm kijk waarop de lnb's staat, dan kijk ik inderdaad naar die bomen.

 

Maar dat is niet 161 °. Ik doe aan parapentevliegen en heb een goed kompas en de arm is eerder gericht op 170 a 175 °.

 

Daarom mijn vraag : is de arm van de LNB altijd gericht op de (eerste) sateliet (bij mij astra 19) ? Kan iemand daar uitsluitsel op geven ?

 

Dank op voorhand

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik dacht dat bij een "Offset" Triax schotel het te ontvangen signaal binnenkomt op een +/- 20° hogere hoek, dus zeker niet het verlengde van de lnb arm...

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jozefleon

Tja, het lijkt me wel erg onwaarschijnlijk dat je zowel de ontvangst van de Astra 19,2 als de ontvangst van de Astra 23,5 in één dag kwijt bent omdat de bomen van je buurvrouw ineens te hoog zouden zijn geworden.
Kijk, bij één satelliet kan ik me daar nog iets bij voorstellen al heb je dat probleem ook niet van de ene op de andere dag.
Ik denk dus eerder dat je schotel iets verdraaid is waardoor je geen ontvangst meer hebt.

Wil je helemaal zeker weten of die bomen de schuld zijn van je ontvangstprobleem, dan zul je moeten wachten totdat de zon precies achter de satelliet staat. Dat is pas 12 oktober. Als je dan om 12:05 uur voor de Astra 23,5 en om 12:24uur voor de Astra 19,2 merkt dat de bomen van je buurvrouw een schaduw werpen op je schotel, dan zijn de bomen inderdaad de schuld van je slechte ontvangst.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik, langs de arm kijk waarop de lnb's staat, dan kijk ik inderdaad naar die bomen.

 

Daarom mijn vraag : is de arm van de LNB altijd gericht op de (eerste) sateliet (bij mij astra 19) ? Kan iemand daar uitsluitsel op geven ?

 

De arm van de schotel is niet direct een goede indicatie van de hoogte waarnaar je schotel kijkt. Ik zou dan eerder kijken van onder langs de schotel, precies over de lnb heen.

 

Maar het beste kan je kijken op dishpointer.com, voor de elevatie van 19oost op jouw locatie. Dat levert de precieze hoogte, vanwaar de satellietsignalen komen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor alle antwoorden en sorry voor mijn late reactie.

 

Ik vermoed dat de bomen wel een rol spelen, zeker in deze "windige" dagen.

Ik kon immers eergisteren, zowel op de Vu+ als op mijn oude Arion 8 enkel s'avonds (bij windstilte) een redelijkconstante tuning krijgen.

 

Ik heb ondertussen op mijn smartphone de app Sattelite Director geinstalleerd en die wees onmiddelijk naar mijn bomen en niet naar die van mijn buurvrouw. Mijn bomen zijn niet zo hoog, maar staan dichter (zie fotos). 

 

Ik heb dan ook (met gevaar voor lijf en leven) de 2 meest zuidelijk exemplaren serieus "getopt". De noord-oostelijk laat ik voorlopig nog staan, want die bomen waren bedoeld voor (post-klimaatverandering) - schaduw ....

 

Er blijven echter onverklaarbare zaken gebeuren die mij doen vermoeden dat er toch een hardware probleem zou kunnen zijn. Ik heb bvb gisteren zonder problemen tot middernacht Canvas kunnen kijken, maar deze morgen heb ik weer een factory reset moeten doen om op Canvas te geraken, zoder dat ik iets anders had gesaan dan de ontvanger starten . Deze morgen waren ook de namen van vele zenders in de kanaal-lijst "ge-schaduwd" en ik neem aan dat dat wil zeggen dat ze niet ge-tuned zijn... klopt dit ??

 

Johan45, bedankt voor de links om zelf te meten, maar ik denk dat ik best eerst rustiger weer verwacht voor ik hier meer tijd in  steek. Ik kreeg al slechte herinneringen aan de weken ide ik verkwatst heb aan het proberen de Arion behoorlijk te doen werken. Ik heb eens gehoord dat de satteliet kan gestoord worden door heen en weer waaiende takken okk als ze niet direct in de "zicht-lijn" bewegen doch bvb ook achter de schotel, dodra ze maar dicht genog zijn ... klopt dat ????

 

Op de fotos blijkt dat de schotel vuil is. Dat is, ten eerste, omdat ik een vrijgezel ben en een hekel heb aan kuisen ... fool on the hill ...

Maar ik ben vooral huiverachtig om de schotel ook maar één nanometer te bewegen. Ik herinner me immers nog de dagen dat ik, nu lang geleden, gezweet heb om hem juist te richten en ik had altijd een perfecte kijk op astra 19. Ik kan me niet voorstellen dat de recente windvlagen dit gewijzigd hebben ... 

 

Nogmaals dank voor alle hulp.

post-52249-0-78169900-1433840989_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja jozefleon, ik weet niet of die blaadje op je schotel er op geschilderd zijn of dat dat schaduw van de boom is. In dat laatste geval staat de boom wel degelijk in de weg want je moet je bedenken dat de elevatie van de zon momenteel veel hoger is dan de elevatie van de satelliet.

Bovendien zie ik dat de duo-lnb niet schuin staat ingesteld. Dat moet ongeveer 11 graden zijn, zie de mal die bij de duo-lnb zat.
De kop van de Astra 19,2 staat in de klem en de vrijhangende kop (Astra 23,5) moet hoger staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er mooi uit

zou het wokje verplaatsen naar dak woning (dus ongeveer 8 meter hoger qua inschatting van foto, NOK van dak)

bomen en hun bladerdek groeien inderdaad tamelijk veel met wat regenwater

aangepast door Tonskidutch

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de laatste foto bekijk veroorzaakt de boom of tak die schuin rechts in beeld komt de ontvangst problemen.

Aannemende dat de boom/tak niet stopt bij de rand van de foto maar nog wel even door gegroeid is.

Je zou kunnen proberen de boom of tak wat weg te trekken, hij lijkt me niet te dik hiervoor.

Of anders wachten tot de herfst, als de blaadjes weer gevallen zijn zal er wel weer signaal door de takken komen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je afstelling kan je ook controleren volgens de tip van @Sprietje, in je vorige topic:

 

Een omtrek van 10cm, dat zou betekenen een pijp van rond 32mm. Dat is inderdaad wel erg weinig. Ideaal om de schotel 100% perfect af te stellen want je kunt de schotel iets voorover drukken en achterover trekken met de pijp om de juiste elevatie te controleren en je kunt hem makkelijk torsen om ook de juiste richting te controleren maar als alles is afgesteld de pijp nog wel even schoren vlak onder de schotel.

 

(zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/346296-triple-lnb-moet-mijn-schotel-opnieuw-gericht-worden/?p=2304189 )

 

Zo'n lange paal, zonder extra ondersteuning, is natuurlijk niet het stabielste. Als je huidige probleem niet een kwestie blijkt te zijn van snoeien maar van opnieuw afstellen (met meteen maar een triple LNB?), dan lijkt me de tip van @Tonskidutch het overwegen waard!

 

NB Als je er zelf nog niet helemaal uitkomt, maak dan eens wat fotoos van pal achter je schotel, en van opzij; beide van grotere afstand zodat zowel de schotel als de bomenrij als de hoeken daartussen goed te zien zijn.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja jozefleon, ik weet niet of die blaadje op je schotel er op geschilderd zijn of dat dat schaduw van de boom is. In dat laatste geval staat de boom wel degelijk in de weg want je moet je bedenken dat de elevatie van de zon momenteel veel hoger is dan de elevatie van de satelliet.

 

Bovendien zie ik dat de duo-lnb niet schuin staat ingesteld. Dat moet ongeveer 11 graden zijn, zie de mal die bij de duo-lnb zat.

De kop van de Astra 19,2 staat in de klem en de vrijhangende kop (Astra 23,5) moet hoger staan.

 

Wat ik ook opmerk is dat de Triax schotel licht schuin staat, daardoor kan het best dat de duo lnb iets minder schuin staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...