Ga naar inhoud


Hoe bedien ik mijn opstelling zo eenvoudig mogelijk?


boudeman

Aanbevolen berichten

Als ik maar lang genoeg experimenteer kom ik er wel zelf achter, maar misschien komt er iemand met een bruikbare tip.

Mijn TV staat in een aparte ruimte, dus niet bij de geluidsinstallatie in de woonkamer. Iemand die TV wil kijken, moet zich maar terugtrekken. Maar ik wil wel een beter geluid daar, dan de TV luidsprekers bieden.

 

Plan A: soundbar. een P... soundbar gekocht voor mijn P.... TV. Die twee wensten niet met elkaar te communiceren via HDMI-Arc. Soundbar teruggebracht, en geld terug gekregen.

Dan plan B: AV versterker 5.1 met 6 luidsprekers (iets eenvoudigers lijkt er bijna niet te krijgen). Stereo opstelling (voor mij voldoende). Inderdaad, prima geluid, veel beter dan de TV luidsprekers.

Maar natuurlijk een afstandsbediening erbij, en een onbegrijpelijke handleiding.

 

Nu wil ik de zaak zo eenvoudig mogelijk houden, Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn vrouw. Die heeft nog mijn hulp nodig als zij TV wil kijken.

 

Wat hebben we?

- TV met voldoende HDMI aansluitingen waarvan 1 HDMI-Arc en CEC (Easylink genoemd).

- AV versterker met voldoende HDMI aansluitingen en CEC.

- 3 bronnen: satellietontvanger, DVD speler en Raspberry Pi als mediaspeler (laatste met CEC mogelijkheid).

- een batterij aan afstandsbedieningen.

 

Momenteel is alles aangesloten via de AV versterker. Met HDMI-Arc doe ik niets. CEC levert onvoorspelbare resultaten op. Soms werkt het wel, soms ook niet, en soms doet het dingen die ik niet wil. En ik vind het een beetje storend bij TV kijken, als ik van zender wissel, dat er een plopje klinkt. Leuk bij het zappen. En dat had ik met alleen TV en satellietontvanger niet.

 

Ik overweeg nu alle HDMI 's toch weer direct op de TV aan te sluiten, en de AV versterker  te koppelen via een optische geluidskabel (dus geen enkele HDMI verbinding meer met de AV versterker). Werkt zoiets? Ik kan dat laatste nog niet testen, want een optische kabel moet ik dan eerst nog kopen.

 

Of is een programmeerbare afstandsbediening in dit verband zinvol?

 

Suggesties welkom.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik werk al jaren probleemloos met Logitech Harmony. Met deze afstandbedieningen haal je ten eerste een high end afstandbediening in huis die prettig aaanvoelt in gebruik en daarnaast zeer uitgebreid configureerbaar is met een ruime combinatie aan apparaten. Ik werk zelf met de 650 maar het type hangt echt af van hoen complex je vraagstuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar zat ik ook aan te denken. Maar als moeders er zich niet in wil verdiepen gaat dat hem ook niet worden. Ik spreek uit ervaring.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en uh heb je die sp-dif optisch al en aangesloten?

 

kijk je kunt natuurlijk een en ander zoals blijkt uit je berichtgeving hebben staan

maar of die allen dezelfde soort HDMI-CEC taal spreken is weer wat anders

 

ik heb geluk met mijn recentere aanschaf en alles gaat via de HDMI 1.3

HDMI 1.4 is backward compatible dus blijft ook gaan

je zult dus om een zinvol antwoord te kunnen geven op je vraag over terugstappen naar sp-dif eerst alle specs van je hdmi apparatuur moeten geven (en dus opzoeken)

het terug naar een universele afstandbediening is natuurlijk evident maar dat schakelt dan niet ook automatische de audiobronnen en surround modus

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons kunnen de moeder en dochters ook perfect werken met de Harmony 650. Ik heb hetzelfde model in elke ruimte en de knoppen zijn zo geconfigureerd dat ze doen wat ze horen te doen met de juiste toestellen. Kwestie van gewenste activiteit starten en voor de rest kinderspel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal waar. Ik heb ook een 650. Activiteiten werkt op zich wel maar daarna moet de Pioneer DVD recorder of de Samsung settop box ingesteld worden om iets op te nemen. En dan ontbreken er ineens knoppen en moet je terugschakelen naar het specifieke apparaat waar dan meer functies beschikbaar zijn. En dan wordt het moeilijk :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik werk niet met losse recorders, mijn mediacenter is enkel een Kodi based HTPC en daarnaast zijn alle apparatuur enkel afspeel. Knoppen welke ik via de software van Logitech configureer op activiteit doen het wel altijd zoals het hoort. zal misschien afhangen van de apparaten die je moet koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...