Ga naar inhoud


Triax88 HB Astra1,2,3 LNB afstanden Kempen


BzRtY

Aanbevolen berichten

Sprietje?

 

Kan je me zo nauwkeurig mogelijk mijn LNB-afstanden uitrekenen? Resultaat mag tot op 3decimalen nauwkeurig zijn,

Afronden doe ik zelf wel :P

Voor de hotbird Astra 1 , 2 en 3 op een Triax 88 graag.

 

Coördinaten => 51,1836° , 5.0731°

 

 
Ik ga voorlopig alles op een triax multirail monteren, eventueel later ben ik van plan met uw berekende waarden zelf een multirail te frezen rekening houdend met de kromming van de clarkebelt.

 

 

Groetjes BzRtY

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste     BzRtY

De rail moet precies 10,5 graden schuin staan voor jou locatie, de lnb van de Hotbird het laagste.

Monteer de lnb's zo, dat de koppen 5-6mm van de lnb-klemmen af staan, zie bijlage.

De afstanden van de lnb's zijn als volgt:
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 55,0mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 60,3mm
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 81,5mm
gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap van de lnb.

opmerking 1: ik heb de berekening gemaakt voor positie 28,35 oost. Dit is precies het gemiddelde van de uiterste posities 28,2 voor de Astra 2F en 2G en positie 28,5 van de Astra 2E.

Gebruik je lnb's met een kop van 59,5mm, dan kun je geen afstand van 55mm bereiken maar dat is niet erg. Om de twee buitenste lnb's zo gelijkmatig mogelijk in het midden te krijgen, begint er mee om de lnb van de Astra 1 tegen de lnb-arm te zetten.
De lnb van de Astra 23,5 zet je met de koppen tegen elkaar. Je komt dan aan een afstand van 58mm aan de voorzijde gemeten omdat de lnb's schuin naar elkaar gericht zijn. Dat is 3mm meer dan berekend. Je moet dan 3mm aftrekken voor de afstand tussen de lnb van de Astra 19,2 en Hotbird 13. Je komt dan op 78,5mm.
De afstand tussen de lnb van de Astra 23,5 en 28,35 is geen probleem. Die komen met de koppen 2,3mm van elkaar af te staan.

Je moet de schotel dus 100% goed uitrichten op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2 omdat die er 3mm naast staat. Die 3mm afwijking voor de Astra 19,2 stelt weinig voor omdat die satelliet toch al erg sterk door komt en met een normale feedhorn perfect wordt binnengehaald in de golfpijp van de lnb.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Hotbird 13 op 6,3 graden
Astra 19,2 op 4,1 graden
Astra 23,5 op 7,3 graden
Astra 28,2 op 10,5 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Let op: dit zijn de berekende waardes. Uitproberen door de lnb's met de hand te verdraaien kan nog een betere ontvangst opleveren.

Ik lees dat je zelf een rail wilt gaan maken waarbij behalve de radius in verwerkt zit om alle lnb's mooi naar het midden van de schotel te laten wijzen, ook de ronding van de Clarkebelt volgt. Dat is zeker geen slecht idee. Dat heb ik zelf ook gedaan bij mijn Triax 115 maar die aluminium rail van Triax kun je niet met een hamer in een ronding slaan want dan breekt hij. Je zult hem warm moeten stoken om dat profiel gebogen te krijgen zonder dat het breekt.
Bedenk dat de ronding van de rail hol moet zijn. Je hebt immers een spiegelreflectie vanaf de schotel. De lnb die in het midden staat en de hoogste elevatie heeft, weerkaatst het signaal door de schotel het laagst. Dus de lnb's in het midden moeten lager staan dan de lnb's aan de zijkanten.
 

post-60869-0-74096800-1453827618_thumb.jpg

post-60869-0-85050400-1453827700_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Inverto Black Ultra Quad gaat het inderdaad niet op een Triax 88. Daar heb je minimaal een Triax 110 voor nodig maar 3mm smokkelen stelt voor de Astra 19,2 echt niets voor hoor.

Luister maar eens naar ervaringen van mensen die een Triax 88 hebben met koppen van "60mm". Zelfs als je wat noordwestelijker woont waar je wel 4mm moet smokkelen heb je op alle vier de satellieten een uitstekende ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste     BzRtY

 

De rail moet precies 10,5 graden schuin staan voor jou locatie, de lnb van de Hotbird het laagste.

 

Monteer de lnb's zo, dat de koppen 5-6mm van de lnb-klemmen af staan, zie bijlage.

 

De afstanden van de lnb's zijn als volgt:

tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 55,0mm

tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 60,3mm

tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 81,5mm

gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap van de lnb.

 

opmerking 1: ik heb de berekening gemaakt voor positie 28,35 oost. Dit is precies het gemiddelde van de uiterste posities 28,2 voor de Astra 2F en 2G en positie 28,5 van de Astra 2E.

 

Gebruik je lnb's met een kop van 59,5mm, dan kun je geen afstand van 55mm bereiken maar dat is niet erg. Om de twee buitenste lnb's zo gelijkmatig mogelijk in het midden te krijgen, begint er mee om de lnb van de Astra 1 tegen de lnb-arm te zetten.

De lnb van de Astra 23,5 zet je met de koppen tegen elkaar. Je komt dan aan een afstand van 58mm aan de voorzijde gemeten omdat de lnb's schuin naar elkaar gericht zijn. Dat is 3mm meer dan berekend. Je moet dan 3mm aftrekken voor de afstand tussen de lnb van de Astra 19,2 en Hotbird 13. Je komt dan op 78,5mm.

De afstand tussen de lnb van de Astra 23,5 en 28,35 is geen probleem. Die komen met de koppen 2,3mm van elkaar af te staan.

 

Je moet de schotel dus 100% goed uitrichten op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2 omdat die er 3mm naast staat. Die 3mm afwijking voor de Astra 19,2 stelt weinig voor omdat die satelliet toch al erg sterk door komt en met een normale feedhorn perfect wordt binnengehaald in de golfpijp van de lnb.

 

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:

Hotbird 13 op 6,3 graden

Astra 19,2 op 4,1 graden

Astra 23,5 op 7,3 graden

Astra 28,2 op 10,5 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Let op: dit zijn de berekende waardes. Uitproberen door de lnb's met de hand te verdraaien kan nog een betere ontvangst opleveren.

 

Ik lees dat je zelf een rail wilt gaan maken waarbij behalve de radius in verwerkt zit om alle lnb's mooi naar het midden van de schotel te laten wijzen, ook de ronding van de Clarkebelt volgt. Dat is zeker geen slecht idee. Dat heb ik zelf ook gedaan bij mijn Triax 115 maar die aluminium rail van Triax kun je niet met een hamer in een ronding slaan want dan breekt hij. Je zult hem warm moeten stoken om dat profiel gebogen te krijgen zonder dat het breekt.

Bedenk dat de ronding van de rail hol moet zijn. Je hebt immers een spiegelreflectie vanaf de schotel. De lnb die in het midden staat en de hoogste elevatie heeft, weerkaatst het signaal door de schotel het laagst. Dus de lnb's in het midden moeten lager staan dan de lnb's aan de zijkanten.

 

 

Hoi Sprietje,

 

Nu je toch bezig bent wil ik even van de gelegenheid gebruik maken.... :)

Ik ga binnenkort mijn Cahors G4 vervangen door de Triax 88.

 

Heb je voor mij ook de juiste waardes?

 

Coördinaten: 50,9 N - 5,9 O

 

Alvast mijn grote dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, het gaat dus om de Inverto Multiconnect die je hebt. Die zou ik maar niet op een rail van een Triax 88 zetten want dat gaat niets worden. Ze missen de feedhorn om de signalen te bundelen.

Ook niet ideaal is de ALPS-lnb maar in ieder geval wel een stuk beter omdat de feedhorn daarvan toch iets groter is.

Het beste is om gewoon lnb's te nemen met een normale kop van 60mm.

 

Graag wil ik van je weten welke lnb's je gaat gebruiken want voor lnb's met een kop van 60mm moet ik enige correctie toe passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Zou u voor mij ook een berekening willen maken?

 

Voor de 13.0E 19.2E 23.5E 28.2E en een Triax 88

Met een triax multifeed houder

 

Coördinaten => 52,4256° , 6.4778°

 

2x nieuwe Venton BL-T2 LNB voor de 19.2 en de 23.5

2x gebruikte Inverto White Tech LNB voor de 13 en 28.2

 

Ik ben er zelf ook al mee bezig geweest maar kan de signaal

kwaliteit niet veel beter krijgen dan 70%

waar zou dit aan kunnen liggen?

 

19.2  SNR: 70% AGC: 69%

23.5  SNR: 88% AGC: 71%

13.0  SNR: 69% AGC: 60%

28.2  SNR: 98% AGC: 69%

 

Ontvanger Clarke Tech ET9000

Hirschmann COAX 9 groen coax-grondkabel vanaf ontvanger

Nieuwe Belden H125 coax pvc van lnb naar switch

Nieuwe Switch spaun SAR 411 WSG

 

Groeten Dennis,

post-47587-0-84045700-1454238992_thumb.jpg

post-47587-0-42090800-1454239000_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan zie ik hem wel een keer.

 

Maar is geen drukte mee hoor.

Ik heb de multifeed houder 9 graden scheef gehad.

en dan tussen 13 en 19.2   87mm

en tussen 19.2 en 23.5      58.7mm

en tussen 23.5 en 28.2      63.2 mm

Maar dan wil het mij niet echt lukken met de hotbird satelliet.

 

Heb de multifeed nu op minder graden gezet en dan wordt hotbird wel beter.

Maar de 28.2 wordt dan minder.

Heb toen de lnb van 28.2 hoger gezet.

zie de bijlage, maar dat is niet de normale gang van zaken toch?

 

Groeten Dennis,

 

post-47587-0-02748100-1454269746_thumb.jpg

post-47587-0-46921700-1454269880_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste VW Power

Voor een Triax 88 heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer de koppen van de lnb's 5-6mm van de lnb-klem af.

Zet de rail ongeveer 10 graden schuin en plaats de houder van de Astra 19,2-lnb tegen de arm.
Stel de lnb's in op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 80mm
tussen de Astra 19,2 en de Astra 23,5 is 55mm
tussen de Astra 23,5 en de Astra 28,35 is 69mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Stel de rail 9,26 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 28,2-lnb moet 31mm hoger staan dan de kop van de Hotbird. Als je dat met een waterpas meet die je op de koppen legt, moet je er wel van uit gaan dat ze dezelfde diameters hebben.

De skew van de lnb's moeten als volgt worden afgesteld:
Hotbird 13 op 5 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Omdat alle lnb's die je gebruikt kleinere kopdiameters hebben dan 60mm, kun je ze op elke willekeurige plaats gebruiken.
De basisinstelling van de elevatie is ongeveer 28 graden. Het uitrichten van de schotel doe je het beste op de Astra 23,5 omdat die het zwakste is.
Je moet de lnb van de Astra 28,2 niet verhoogd monteren op de rail zoals op de foto te zien is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...