Ga naar inhoud


Bouw zelf een NAS op basis van Linux!


Michel

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei luisteraar:

Een desktop pc verbruikt al snel 200watt bij 24/24/7 uur aan staan kost dat al snel 400 euro per jaar aan stroom.

Ik durf rustig te beweren dat je er een factor 5-10 naast zit, afhankelijk van de cpu en het gebruik van SSD of HDD... 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 uur geleden zei Big fellow:

Ik durf rustig te beweren dat je er een factor 5-10 naast zit, afhankelijk van de cpu en het gebruik van SSD of HDD... 

Reken maar even uit: https://outervision.com/power-supply-calculator

 

http://www.powersupplycalculator.net/

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Mijn zelfbouw vebruikt over 24uur gemeten gemiddeld 62watt, met een i5 er in en 5 hdd’s van 2TB en 1ssd.

Als je dat vergelijkt met een nas met 5 2tb disken, zal het verbruik niet extreem veel minder zijn.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd welk systeem het is.

Ik ben aan het overwegen weer een server 24/24/7 hier te plaatsen mijn oog

is gevallen op een systeem met intel core i5 en ssd.

Ik doe veel programmeer / compileer werk met veel lees en

schrijf acties naar de ssd ,zijn die tegenwoordig bestand er tegen ?

Secundair wordt het een nas.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij schrijft dat hij op debian overgestapt is, als commentaar op mijn vraag verder boven

 

anders vraag je het hem direct, benieuwd zijn met al het voorgaande lijkt op de rest niet gelezen hebben

dus

MIchel, heb je aan aanpassing aan je systeem gedaan?

2017 + 3 jaar wordt het eens tijd voor nieuwe schijven

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Gigabyte Z87M-D3H, Intel(R) Core(TM) i5-4590T,  32GB geheugen, 1x INTEL SSDSC2BB240G6 en 5x ST2000DM001-1CH164 (ZFS pool)

en een goed 'getuned' Debian 10 OS.

Ik heb in die jaren 1 disk moeten vervangen en dat was (dankzij ZFS) cold swappen (alleen omdat ik de kast moest openmaken), opstarten en klaar.

 

Er is in die tijd alleen een andere SSD in gekomen (omdat ik van 128GB naar 256GB wilde) en ik heb het geheugen uitgebreid van 16GB naar 32GB omdat ZFS behoorlijk geheugenhonger is en ik er ook KVM virtualisatie op draai.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
9 uur geleden zei Tripleboy:

DS918+ Verbruik  gemeten met GW Instek GPM-8212 power analyzer

 

watts_4_disks.png

 

 

watts_stby.png

 

Mijn systeem draait vanwege het intensieve gebruik vrijwel nooit idle. Er loopt altijd wel een backup, een download of er wordt (via plex) iets afgespeeld. Daarnaast draait er (op een apart Ubuntu OS) domotica software op (hassi.io) en heb ik nog een extra OS draaien voor al het download spul die ik via een ander traject het internet op stuur ;)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...